ljud

Problem med att spela musik, film osv.
ulf ulf
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

ljud

Inlägg av ulf ulf »

hej sen jag installerade om datorn en dell dimension 8400 och jag installerade 9.04 ubuntu så fick jag inget ljud

lÖST
Senast redigerad av 1 ulf ulf, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ljud

Inlägg av bbauto »

Hej Ulf! Börja med att högerklicka på Volymkontrollen uppe till höger->Öppna volymkontroll, kontrollera dom olika reglagen, så dom inte står på mute (=0).
Du får gärna dela med dig vilken Dist du kör. ex ubuntu 9.04, du kan också börja med att kontrollera om du har systemljud överhuvudtaget eller om det bara gäller web/uppspelning... Kontrollera System->Inställningar->Ljud->Systemljud->Logga in->Spela
ulf ulf
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av ulf ulf »

hej jag har kollat det jag hade tidigare ubuntu 8.10 och där fungerade det med alla inställningar .verkar som om inte den här installationen tog med ljud kortet på datorn
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

ulf ulf skrev:hej jag har kollat det jag hade tidigare ubuntu 8.10 och där fungerade det med alla inställningar .verkar som om inte den här installationen tog med ljud kortet på datorn
Nja vi är inne i ett systemskifte vad gäller ljudets grundsystem, så det kan vara att du behöver ändra "Pulsaudio" till "ALSA" eller vice versa. Pröva System->Inställningar->Ljud->Ljudhändelser Testa dom olika varianterna (Pil ned)->Testa.
Annars får du ta reda på vilket ljudkort du har ex "sudo aplay -l" eller installera ett GUI som visar din hårdvara ex. "sudo apt-get install hardinfo" Denna hittar du sen under System->Inställningar->System Profiler and Benchmark. Kopiera och klistra in hit... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ulf ulf skrev:hej jag har kollat det jag hade tidigare ubuntu 8.10 och där fungerade det med alla inställningar .verkar som om inte den här installationen tog med ljud kortet på datorn
Ett problem med ljudkortet Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS beror på om man kör analog eller digital anslutning.
1) Hur är dina högtalare anslutna, analogt eller digitalt?
2) Vad ger kommandot amixer scontrols | grep -i digital
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av skalman65 »

Fick du igång ljudet eller.
Har själv kämpat med en laptop som inte ljudet funkade på.
Efter mycket strul så bestämde jag att pröva OSS4 istället för ALSA, 1-2 timmar senare funkar ljudet ypperligt.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"