Unclean Shutdown vid varannan start

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Unclean Shutdown vid varannan start

Inlägg av ennepop »

Go morrn!

Jag kör mestadels #! (CrunchBang) på en av datorerna numera.
Men eftersom den är från Ubuntu borde den väl te sig som om den vore Ubuntu, därför frågar jag här.

Det är så att vid ungefär varannan start av datorn så blir det "Unclean Shutdown". Ibland varje. Jag har inte ändrat något sedan det började förutom att installera QCad på den. För den uppdaterar väl inte per automatik?
Den börjar räkna från 0% och jobbar sig till 45-50% då den hoppar över det (eller tar de sista % väldans snabbt), sedan står det att jag ska köra fsck manuellt. Men hindras av att jag ska ange lösenord eller att jag ska köra ctrl+d. Lösen för root funkar inte av nån anledning så kan bara klicka ctrl+d där.

Någon som har nån idé om vart jag ska felsöka eller rent av en enkel lösning?
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Unclean Shutdown vid varannan start

Inlägg av bbauto »

ennepop skrev:Go morrn!

Jag kör mestadels #! (CrunchBang) på en av datorerna numera.
Men eftersom den är från Ubuntu borde den väl te sig som om den vore Ubuntu, därför frågar jag här.

Det är så att vid ungefär varannan start av datorn så blir det "Unclean Shutdown". Ibland varje. Jag har inte ändrat något sedan det började förutom att installera QCad på den. För den uppdaterar väl inte per automatik?
Den börjar räkna från 0% och jobbar sig till 45-50% då den hoppar över det (eller tar de sista % väldans snabbt), sedan står det att jag ska köra fsck manuellt. Men hindras av att jag ska ange lösenord eller att jag ska köra ctrl+d. Lösen för root funkar inte av nån anledning så kan bara klicka ctrl+d där.

Någon som har nån idé om vart jag ska felsöka eller rent av en enkel lösning?
Nu kan jag inget om just CrunchBang, men i ex. Knoppix LiveCD, så måste man gå in under System->Administration (Tror jag) och sätta ett tillfälligt rootlösenord. Annars kan du använda vilken Linux LiveCD som helst, om du bara ska köra fsck på den. I Ubuntu Program->Tillbehör_>Terminal

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
för att identifiera dina partitioner och sen

sudo umount /dev/sda1
följt av

sudo fsck.ext3 /dev/sda1
Byt sda1 mot vad du själv har...
Fortsätter problemen, så kan det bero på hårddisken/Bad sectors se: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=43058

Har du en äldre kärna och filsystemet "ext4" så uppgradera kärnan.
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Unclean Shutdown vid varannan start

Inlägg av ennepop »

tack för tipset.

Ska genast försöka få det att funka...
/yours truly Mr Pop
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"