hej,
Jag är alldeles rå ny inom Linux/Ubuntu miljö.
Har installer.at det inatt och allt har gått smärtfritt.
Kör Ubuntu 8.04 och är riktigt nöjt hittils.
MEN... iomed att jag inte kör med vanligt skärm så kör jag med 40" LCD tv via HDMI kabel.
Problemet jag har nu är att delar av desktop är utanför bild.. om ni förstår vad jag menar... alltså delar av desktop får inte plats, så jag ser inga menyrader.
Jag har installerat senaste drivrutiner till mitt graffik kort (nvidia 8600 GTS).
Hur kan jag skala ner desktop och får den anpassad till bildyta? har provat ändra upplösning, men utan framgång.
Tack på förhand.
//SAP
skalning av desktop.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: skalning av desktop.
Hej och välkommen
Först kommer jag att tänka när jag körde tv-ut på min egen platt-tv, där kan man växla mellan olika lägen, som widescreen, bred 4:3, zoom, etc, valde jag inte rätt fick jag just samma effekt som du med menyer utanför skärmen. Men sånt har du säkert redan kollat.
Pröva det här:
Installera nvidia-settings, System -> Administration -> Synaptic -> sök på nvidia-settings
Sen ligger det under System -> Administration, men för att kunna spara sina inställningar så måste man köra det med root-rättigheter, tryck Alt+F2 och skriv sen in gksudo nvidia-settings så kommer det upp ett fönster där du får ange lösenord, sen kommer nvidia-settings upp, när du ställt in dina skärmar så klicka på Save to X configuration file (det är då man behöver ha root-rättigheter)
Jag vet inte varför det inte startas med rättigheter som standard, men man kan ändra det om man vill.
Högerklicka på tex System uppe till vänster -> Redigera menyer -> leta upp Nvidia X server settings, högerklicka -> Egenskaper i kommandoraden lägg till gksudo i början (så att det står gksudo /usr/bin/nvidia-settings)
Hoppas det hjälper

Först kommer jag att tänka när jag körde tv-ut på min egen platt-tv, där kan man växla mellan olika lägen, som widescreen, bred 4:3, zoom, etc, valde jag inte rätt fick jag just samma effekt som du med menyer utanför skärmen. Men sånt har du säkert redan kollat.
Pröva det här:
Installera nvidia-settings, System -> Administration -> Synaptic -> sök på nvidia-settings
Sen ligger det under System -> Administration, men för att kunna spara sina inställningar så måste man köra det med root-rättigheter, tryck Alt+F2 och skriv sen in gksudo nvidia-settings så kommer det upp ett fönster där du får ange lösenord, sen kommer nvidia-settings upp, när du ställt in dina skärmar så klicka på Save to X configuration file (det är då man behöver ha root-rättigheter)
Jag vet inte varför det inte startas med rättigheter som standard, men man kan ändra det om man vill.
Högerklicka på tex System uppe till vänster -> Redigera menyer -> leta upp Nvidia X server settings, högerklicka -> Egenskaper i kommandoraden lägg till gksudo i början (så att det står gksudo /usr/bin/nvidia-settings)
Hoppas det hjälper
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Som Cadryc är inne på är det förmodligen teven som behöver ställas in. Alla nya har gott om menyer du kan gräva i. Prova om du kan hitta något som heter "autoadjust" i tv:n eller något som låter dig ändra storleken på bilden. Jag hade själv samma problem med en ny Samsung storbildstv och pillade förgäves med upplösningar i datorn, för att senare bara upptäcka att det var just tv:n som var problemet. Så, om du testat alla upplösningar sök mer i tv:n.
Skriv gärna och berätta hur det går eller om du behöver hjälp med något annat.
Förresten - om du har en datorskärm i närheten vore det kul om du testade koppla datorn till den istället, mest för att bevisa för dig själv att det inte är datorn utan just tv:n
Skriv gärna och berätta hur det går eller om du behöver hjälp med något annat.
Förresten - om du har en datorskärm i närheten vore det kul om du testade koppla datorn till den istället, mest för att bevisa för dig själv att det inte är datorn utan just tv:n

Om ni har Samsung LCD, så gjorde jag att jag gick in på Meny-Bild-Bildinställningar-Storlek, sen bara att ta Endast Skan.
Genom hdmi iaf, vet inte hur andra kablar funkar, tack för hjälpen.
Genom hdmi iaf, vet inte hur andra kablar funkar, tack för hjälpen.