drivrutin radeon 3450?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
lofe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

drivrutin radeon 3450?

Inlägg av lofe »

Hej!
Har nyss installerat 9.4 och skulle vilja kunna köra tv-ut och även compiz.
Jag undrar vilken drivrutin jag skall välja för ett radeon 3450 grafikkort?
När jag installerar den proprietära som ligger i "hårdvarudrivrutiner" blir upplösningen fel. När jag försöker gå in på skärminställningar, misslyckas detta och datorn blir seg som sirap...

Något förslag?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: drivrutin radeon 3450?

Inlägg av Cadryc »

Välkommen :)

När du aktiverat drivrutinen i Hårdvarudrivrutiner, kollade du sen i Program → Övrigt → ATI Catalyst Control Center, det programemt borde fungera till att ställa in skärmupplösningen. (eventuellt så kanske programmet ligger i nån annan meny)

Du kan även testa att ladda ner senaste drivrutinen från ati.com, men den får du installera såhär:
Spara filen i din hemmapp
Program → Tillbehör → Terminal, skriv in

Kod: Markera allt

sudo sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
men ändra så att filnamnet stämmer med den du får ner. Tryck enter, du ombeds då skriva in ditt lösenord, då syns inga tecken, tryck bara enter efter lösenordet. Lycka till :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
lofe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: drivrutin radeon 3450?

Inlägg av lofe »

Tackar.

Jag får prova detta.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"