ändra storleken på Pri master i virtualbox?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

ändra storleken på Pri master i virtualbox?

Inlägg av zorro_ac »

jag installerade XP i virtualbox enbart för att få Mapsource och andra garminprylar att lira, dock blev det aningen för lite utrymme på disken och skulle behöva några gb till för att mapsource ska kunna buffra kartorna vid överföring.. är det möjligt att utöka utan att installera om hela XP eller kan man kanske skapa en till partition som används som temp??
Bowmore

Re: ändra storleken på Pri master i virtualbox?

Inlägg av Bowmore »

Både ja och nej. Officiellt finns inget stöd för det men det har diskuterats i VBs forum här.

Har själv tidigare provat med en del förslag i den tråden utan att lyckas. I det senaste inlägget av abcuser den 19 sep -09 länkar han till denna wiki som gör det möjligt att utöka VDIn till 12 GB. Har dock inte själv testat denna.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

okej, jag ska ta mig en titt på det.. jag fixade dock problemet nu tillfälligt genom att skapa en till virtuell disk och flytta allt kartmaterial dit och ändra sökvägarna i registret...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ett sätt att undvika den här situationen är att välja alternativet dynamiska VDIer. Jag har t.ex skapat en 50GB dynamisk VDI för XP. Det innebär att VDI-filen (disken) är liten till att börja med men växer dynamiskt allt eftersom man lagrar data på den.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

jo, jag körde dynamisk storlek men jag tänkte lite fel,, valde bara 4gb då ja tänkte att det är "startstorleken"...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"