Wine går ej att ta bort

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Wine går ej att ta bort

Inlägg av Ainigma »

Har avinstallerat wine med purge kommandot. Ändå är det kvar plus windosprogrammet som installerades med wine. Därtill har jag med whereis kommandot hittat filerna i home och tagit bort dem manuellt. Trots det är det kvar i menyn. Enligt synaptic och "lägg till/ta bort" så är det inte installerat. När jag försöker använda wine och starta windosprogrammet så blir svarat naturligtvis att det inte hittas, men i menyn finns det kvar.
Obegripligt ???
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Wine går ej att ta bort

Inlägg av Lars »

Högerklicka på program-menyn och välj redigera, där kan du ta bort vad du vill.

När man avinstallerar program i Ubuntu så påverkas aldrig sådant som ligger i ens egna hemkatalog. Det är fullt naturligt eftersom en systemadministratör inte ska in och pilla på dina filer. Men det medför tyvärr att t.ex. program installerade med wine ligger kvar tills du tar bort dem manuellt.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Man kan ta bort eller rensa i .wine mappen i Hemmappen. Då tas installerade Windowsprogram bort permanent.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

Men som jag skrev så hade jag kollat med whereis kommandot och det finns inga winefiler i homekatalogen. Ändå finns det kvar i menyn. Det är konstigt att det finns kvar i menyn om det inte finns någon annanstans på datorn är det inte? ???

Jag ska testa att rensa direkt i menyn.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Filerna för Wine-menyn ligger i ~/.local/share/applications/wine/

Kommandot whereis letar igenom vissa kataloger (/usr/bin bl.a.) efter körbara program. För att leta efter filer mer generellt är kommandot locate bättre.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"