Datorn stänger av sig hela tiden och tjuter emellanåt.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Datorn stänger av sig hela tiden och tjuter emellanåt.

Inlägg av Emka »

Jag har en dator med en gammal 30gb disk i, am2 kort och amd 4400+ processor, har tidigare haft ett ATI kort i och bytte igår till Gainward 9500GT 512MB. Det var inte alls bra, installationen gick bra sen vägrade den gå förbi bug 8254 vilket alltid har stått med det gamla kortet, testade installera om men det hjälpte inte, ett par ggr lyckades den gå förbi och då stängde den helt sonika av sig, *bzzz...* och avstängd, satte in kortet i windowsburken, funka klockrent, satte istället i ett Asus Geforce N8600GT Silent 512MB som tidigare har funkat sådär, det tjuter från det och en resettning har krävts ibland 2-3 ggr innan det funkat så det var jag beredd på, det som händer nu är det kan tjuta till nästan som när ramminne inte installerat, (ja jag har kollat det, sitter bra) och så fort jag försöker mig på att installera om med nåt av de nya grafikkorten stänger datorn av sig... jag kliar mig i huvudet o undrar "vafan...?"

Vad kan vara fel? ger disken upp? det har knackat o grejat i den innan men har aldrig hört att datorn stänger av sig för det, och varför tjuter det? båda korten funkar klockrent i windows. jag trodde det var ATI som kunde krångla med Ubuntu men att Nvidia brukade va rätt bra, eller har jag missuppfattat?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Datorn stänger av sig hela tiden och tjuter emellanåt.

Inlägg av webaake »

Har du ordentlig strömförsörjning? Det låter som för lite ström från nätagget och nya grafikkort drar mycket ström.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emka

Inlägg av Emka »

men det låter inte så eftersom 8600 har funkat bra tidigare, har ett 500w agg så d borde räcka tycker jag, o att det tjuter ibland, låter d som nätagg me? Har ett likadant agg i windowsburken me...
Emka

Inlägg av Emka »

btw, eftersom det funkar bra med livecd utan konstigheter bör det vara hårddisken, låter logiskt, eller? Men mitt andra problem dvs att det tjuter från grafikkortet och att jag ibland får resetta den 2-3 ggr innan den vill va me är fortfarande ett frågetecken...
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Nätagget verkar duga med 500W om du inte har extremt många diskar och USB enheter inkopplade. En annan tanke är att det kanske blir för varmt inne i chassiet? Eller att bara hårddisken blir för varm? Har du bra luftgenomströmning och en extra fläkt bak?

Men, till sist, knackningar och tjut kan mycket väl vara hårddisken och då är den slut. Öppna chassiet och starta datorn och lokalisera ljudkällan.

TA BACKUP NU!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"