Hej på er.
Jag har under en längre tid testat ubuntu på min laptop och min htpc och jag gillar det skarpt. Däremot så känner jag att för att lära mig ordentlig vill jag också ha det på min stationära dator där jag spenderar mest tid. Nu är dock situationen också sådan att jag helt enkelt är beroende av windowsmiljö som fungerar stabilt både i jobbet och för att jag gillar att spela spel. Så mitt mål är nu att ha en installation med Windows 7 (som jag förövrigt också gillar rent visuellt och funktionsmässigt, men det är ju ofritt och det gillar jag helt enkelt inte) och en med Ubuntu. Mina förutsättningar är som följer:
1 hårddisk uppdelad i 2 partitioner
- Partition 1 (50gb) med windows 7
- Partition 2 (450gb) ntfs med ca 320gb ledigt.
Jag skulle nu vilja ta av partition 2 för att skapa ytterligare en med Ubuntu för att sedan kunna skapa en setup där jag helt enkelt väljer vilket av operativsystemen jag vill starta min dator med. Jag har följande förhoppningar:
- Den stora data partitionen (2) ska vara kvar och ligga på ca 400gb.
- Jag vill kunna komma åt den och använda de filer som finns där (mest film och serier) från både windows och ubuntu.
Är det bara att stoppa i Ubuntuskivan och skapa en partition i det lediga utrymmet på partition 2? Är det saker jag ska tänka på för att göra detta så smidigt och bra som möjligt?
/Birko
Windows 7 och Ubuntu
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Windows 7 och Ubuntu
Det borde inte vara några problem om du väljer avancerad partitionering när du installerar. Var bara försiktig så att du inte gör några misstag!
Alt 1 (enkelt): När du kommer till "var/hur vill du installera"-biten: Välj minska existerande partition (och välj rätt partition) och ge ubuntu 50G. Låt installeringsprogrammet sköta resten.
Alt 2 (svårare, men förenklar i det långa loppet): Välj manuel partitionering. Minska på 450GB partitionen så du har 50GB ledigt. Skapa tre nya partitioner:
Monteringspunkt filsystem storlek
/ ext4 15GG
swap swap mängd ram + 500MB *
/home ext4 resten
Oavsett vad du väljer, ta backup på alla viktiga filer och se till att välja rätt när du installerar ubuntu. Väljer du fel kommer alla filer på din windows-partition försvinna.
Tips: Istället för att gå direkt till installation, välj att starta ubuntu från cd-skivan. Därifrån kan du sedan först koppla upp dig mot nätet och sedan starta installationen. Om det sedan är några problem under installationen så kan direkt gå in här på forumet och ställa frågor, samtidigt som installationsprogrammet fortfarande är igång.
*Beror på om du vill använda viloläget och hur mycket ram du har. Om du inte använder viloläget och har mycket ram (mer än 2G) så behöver du eventuellt inte swap alls. Använder du viloläget ska swap vara minsta lika stort som ram. Har du lite ram (mindre än 1GB) så kan det nog vara bra med mer swap, 1-2 GB.
Alt 2 (svårare, men förenklar i det långa loppet): Välj manuel partitionering. Minska på 450GB partitionen så du har 50GB ledigt. Skapa tre nya partitioner:
Monteringspunkt filsystem storlek
/ ext4 15GG
swap swap mängd ram + 500MB *
/home ext4 resten
Oavsett vad du väljer, ta backup på alla viktiga filer och se till att välja rätt när du installerar ubuntu. Väljer du fel kommer alla filer på din windows-partition försvinna.
Tips: Istället för att gå direkt till installation, välj att starta ubuntu från cd-skivan. Därifrån kan du sedan först koppla upp dig mot nätet och sedan starta installationen. Om det sedan är några problem under installationen så kan direkt gå in här på forumet och ställa frågor, samtidigt som installationsprogrammet fortfarande är igång.
*Beror på om du vill använda viloläget och hur mycket ram du har. Om du inte använder viloläget och har mycket ram (mer än 2G) så behöver du eventuellt inte swap alls. Använder du viloläget ska swap vara minsta lika stort som ram. Har du lite ram (mindre än 1GB) så kan det nog vara bra med mer swap, 1-2 GB.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ok. tack för tipsen, men vad är det som gör att det blir enklare i det långa loppet med alternativ 2?
Dina personliga filer och inställningar sparas under /home. Så om du behöver installera om ubuntu kan du göra det utan att skriva över dina egna grejer. För min egen del så händer det rätt ofta...
Hej! Har ungefär en liknande utmaning. Jag har tre stycken diskar á la 750. Just nu kör jag Ubuntu på en av dessa diskar sedan en tid tillbaka. Nu vill jag även ha windows på de andra två diskarna (helst i raid). Har försökt med detta lite men blir bara frustrerad. Nu vill jag helst inte förlora all konfiguration som finns men har såklart backup på alla mediafiler.
Det absolut optimala skulle vara om jag hade resten av partitionen (förutom windows installationen) från raid diskarna att fungera som ett lagringsutrymme som jag kan accessa från både windows och Ubuntu. Jag vet dock att Ubuntu krånglar till det med raid enheter, så om det är för komplicerat spelar det ingen roll.
Hoppas på lite hjälp
tack på förhand.
Det absolut optimala skulle vara om jag hade resten av partitionen (förutom windows installationen) från raid diskarna att fungera som ett lagringsutrymme som jag kan accessa från både windows och Ubuntu. Jag vet dock att Ubuntu krånglar till det med raid enheter, så om det är för komplicerat spelar det ingen roll.
Hoppas på lite hjälp

tack på förhand.