Inloggning, felmess dmrcfil?[LÖST]

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
herrroger
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inloggning, felmess dmrcfil?[LÖST]

Inlägg av herrroger »

Vet inte om jag postar rätt. Skäll på mig annars =)

Har fått igång det mesta under Ubuntu, men fortfarande lite problem med Wine,wow och mitt tvkort. Nu efter att jag installerade atidrivisar från ati. kommer detta upp när jag loggar in

Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsessionen och standardspråket sparas.Filen ska ägas av användaren och ha en 644-rättigheter.användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.

Jag trodde att det skulle vara så lätt att bara ange de rättigheter som nämns. Men icke. Rutan kommer upp igen när jag vill logga in.

Till att börja med. Var kan jag ha gjort som stökar till detta, och går det att lösa? (Säkert jordens dummaste fråga, för allt går ju att lösa i linux ) :P
Senast redigerad av 1 herrroger, redigerad totalt 30 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Inloggning, felmess dmrcfil?

Inlägg av Pavel »

Testa med att ge dessa båda kommandon ett och ett i terminalen:

chmod 700 /home/dittanvändarnamn
chmod 644 /home/dittanvändarnamn/.dmrc

Byt dittanvändarnamn till det namn du loggar in på datorn med. Om det går som det ska kommer du att slippa varningsmeddealndet nästa gång du loggar in. Felet lär bero på att du tappar ägarskapet på filer i Home. Detta kan ske på olika sätt.
herrroger
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Inloggning, felmess dmrcfil?

Inlägg av herrroger »

Pavel

Jag tror jag tycker om dig mer än vad jag gillar drinkar på en solig strand just nu.
Tack =)
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"