Hejsan !
Funderar lite på detta med säkerheten i open source program. Är dessa program lika säkra som andra program som man får betala för? Inte för att betalprogrammen kanske är så säkra men ni förstår hur jag menar. Har ett dator företag som skall öppna en kundportal på nätet och tänkte lägga upp länkar till open source program som kunderna kan ladda ner ifrån. Men då måste man ju veta att open source är hyfsat säkra.
/Force
open source är dessa program säkra ?
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
open source är dessa program säkra ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Re: open source är dessa program säkra ?
Oavsett om man hävdar att open source som utvecklingsmodell generar säkrare alternativt mindre säkra program så måste du fortfarande göra en individuell bedömning. Ett program blir inte magiskt "säkert" alternativt "osäkert" bara för att det är open source.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är inte programmet i sig själv som är problemet. Man kan säkerhetsanalysera sig till döds oavsett om det är öppen eller stängd kod programmet har sitt ursprung i från. Det är miljön runt omkring de nödvändiga programmen du bör titta på. Även om du skulle ha otur att få något som inte är önskvärt i något program. Så är faktumet så att om de inte lyckas få ut informationen som (va det nu är) skall förmedla ur din miljö. Är det verkningslöst, men skall oskadligöras så fort du blir medveten om problemet.
Hoppas inte mitt svar blev för kryptiskt.
Pink Panther
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Den uppenbara nackdelen med stängd kod är att du själv eller någon annan inte kan inspektera koden.Pink Panther skrev:Det är inte programmet i sig själv som är problemet. Man kan säkerhetsanalysera sig till döds oavsett om det är öppen eller stängd kod programmet har sitt ursprung i från. Det är miljön runt omkring de nödvändiga programmen du bör titta på. Även om du skulle ha otur att få något som inte är önskvärt i något program. Så är faktumet så att om de inte lyckas få ut informationen som (va det nu är) skall förmedla ur din miljö. Är det verkningslöst, men skall oskadligöras så fort du blir medveten om problemet.
Pink Panther
Det finns gamla exempel på stängd kod som innehöll bakdörrar...Tyvärr inga direkta källor.
Nuförtiden är det förhoppnings inte så vanligt...
En fördel som öppen källkod gentemot stängd kod har, är att patcharna mot allvarliga säkerhetshål åtgärdas betydligt snabbare. Tänker närmast på serverprogram typ apache.