Hej!!
Det är så att jag har tänkt att använda rsync för att göra backup på vissa filer som jag har på min bärbara. Dock vill jag inte ha alla filer som finns på datorn utan jag vill inkludera och exkludera för att kunna optimera backupen.
Jag har konfigurerat min server och klienten så att backupen körs, dock har jag stora problem med include och exclude. Det fungerar inte att inkludera alla jpg filer och exkludera resten.
Jag använder mig av --include-from=$INCLUDE_FROM och --exclude-from=$EXCLUDE_FROM med det fungerar inte som jag vill
Finns det någon vänlig själ som är villig att förklara för mig hur jag inkluderar och exkluderar med rsync?
Backup med rsync [LÖST]
Backup med rsync [LÖST]
Senast redigerad av 1 BrusE1, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Backup med rsync
Tror det blir lättare att hjälpa dig om du faktiskt visar hela rsync-kommandot du kör, liksom innehållet i de filer du anropar med --{include,exclude}-from.
Re: Backup med rsync
Jag lyckades fixa det själv. Jag glömde att ta med --include="*/"
Nu ser det ut såhär
--include="*/" --exclude-from=$EXCLUDE_FROM
I exclude filen skriver man + *.mp3 för att inkludera dessa filer och avslutar med - * för att exkludera resten
Nu ser det ut såhär
--include="*/" --exclude-from=$EXCLUDE_FROM
I exclude filen skriver man + *.mp3 för att inkludera dessa filer och avslutar med - * för att exkludera resten
Re: Backup med rsync [LÖST]
Jag skulle gärna vilja se hur sen sådan fil ser ut i sin helhet. Tänkte nämligen också använda mig av rsync för att göra backup från mina laptops här hemma.
Re: Backup med rsync [LÖST]
Efter mycket googlande hittade jag "backintime" http://backintime.le-web.org/ lätt att använda och använder sig av rsync. Har bara kört det en dag så jag vet inte hur bra det är ännu.