Ingen tiling window manager fungerar [LÖST]
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ingen tiling window manager fungerar [LÖST]
Jag har testat wmii, awesome och dwm, men ingen av dem fungerar på min dator. Ingen tangentkombination fungerar och jag kan därmed inte starta något program, inte ens en terminal. Jag är osäker på vilken min "Mod-1"-tangent är, men jag har testat det mesta och ingenting fungerar. Det tangentbord jag har är en "Labtec ultra flat keyboard". Jag har tidigare haft problem med detta tangentbord, t.ex. i grub med Ubuntu 8.10.
Är detta en bugg i alla dessa "tiling window managers" eller är det något annat? Något jag kanske kan ställa in?
Är detta en bugg i alla dessa "tiling window managers" eller är det något annat? Något jag kanske kan ställa in?
Senast redigerad av 2 JeyPeyy, redigerad totalt 26 gång.
- JeyPeyy
Re: Ingen tiling window manager fungerar
Första och sista bumpen.
Mod1 bör väl vara... shift, ctrl eller alt. Känner du dig obekväm med dessa bindings är det bara att binda om till något mer lämpligt.
När jag körde awesome så var det dock mod4 som var standard (mod4+enter för att öppna terminal, har jag för mig).
När jag körde awesome så var det dock mod4 som var standard (mod4+enter för att öppna terminal, har jag för mig).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- JeyPeyy
Hur binder jag om till något annat då? De inställningar jag har fungerar ju i alla fall inte. Jag har testat alla möjliga stumma tangenter, men ingen fungerar. Är det något fel i X-inställningarna kanske? Det är ju konstigt att ingen av dessa fönsterhanterare fungerar.dmz skrev:Mod1 bör väl vara... shift, ctrl eller alt. Känner du dig obekväm med dessa bindings är det bara att binda om till något mer lämpligt.
Ja, i respektive fönsterhanterares konfigurationsfil eller källkod.
Kod: Markera allt
table.insert(globalkeys, key({ modkey }, "Return", function () awful.util.spawn(terminal) end))
modkey = "Mod4"
modkey2 = "Mod1"
- JeyPeyy
Jag testar när jag kommer hem, men jag tror personligen att det är något problem med min x-konfiguration eftersom ingen tiling window manager reagerar på mitt tangentbord.dmz skrev:modkey kan du sätta i din rc.lua med t.ex;Kod: Markera allt
table.insert(globalkeys, key({ modkey }, "Return", function () awful.util.spawn(terminal) end))
modkey = "Mod4" modkey2 = "Mod1"
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Det bästa är om du testar ctrl, alt, windowsknappen i kombination med enter. Jag har också haft problem med det, men det beror mest på att jag inte vetat vilken knapp som är mod. I wmii:s originalkonfiguration så är det alt-enter för att öppna en terminal. Det kan vara så att den terminalen som är inställd inte ens är installerad och då förklarar det också varför inget händer.
Om det har med tangentbordet att göra vet jag dock inte hur du kan lösa det.
Om det har med tangentbordet att göra vet jag dock inte hur du kan lösa det.
- JeyPeyy
Det stämde! Xterm var inte installerat, men nu när det är det så funkar alla fönsterhanterare. Konstigt att de inte beror på paketet xterm. Hur som helst funkar det nu, vilket är Awesomekollektivist skrev:Det kan vara så att den terminalen som är inställd inte ens är installerad och då förklarar det också varför inget händer.