Åsikter om Software Store
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Åsikter om Software Store
I och med nästa version av Ubuntu (9.10) kommer ett nytt gränssnitt till pakethanteringen att introduceras. Den är tänkt att till slut ta över funktionerna i "Lägg till/Ta bort...", synaptic, gdebi, "computer janitor" och uppdateringshanteraren, men kommer antagligen endast ta över "Lägg till/Ta bort..." i version 9.10.
De flesta verkar hålla med om att detta är en god idé, men få verkar vara överens om namnet till detta program. Namnet "Software Store", som programmet kommer heta, är illa omtyckt av många orsaker; Det är snott från "App Store", det ger intrycket att man måste betala för programmen och man förstår inte att det är ett program är tänkt att göra mer än att ge ett utbud av program (det är ju även tänkt att användas för att installera program som inte finns i förråden, alltså .deb-filer) är några av argumenten. Frågan har blivit så stor att den har blivit den mest omdiskuterade de senaste 30 dagarna på http://brainstorm.ubuntu.com/.
Själv tycker jag att det är en bra idé, men jag har svårt att se hur de kommer få in alla synaptics samt alla andra programs funktioner utan att göra det för klottrigt. Namnet tycker jag dock är missvisande och bör ändras. T.ex. tycker jag att Software Central är mycket bättre.
Vad tycker ni? Jag vill gärna höra allas åsikter, både ont och gott.
De flesta verkar hålla med om att detta är en god idé, men få verkar vara överens om namnet till detta program. Namnet "Software Store", som programmet kommer heta, är illa omtyckt av många orsaker; Det är snott från "App Store", det ger intrycket att man måste betala för programmen och man förstår inte att det är ett program är tänkt att göra mer än att ge ett utbud av program (det är ju även tänkt att användas för att installera program som inte finns i förråden, alltså .deb-filer) är några av argumenten. Frågan har blivit så stor att den har blivit den mest omdiskuterade de senaste 30 dagarna på http://brainstorm.ubuntu.com/.
Själv tycker jag att det är en bra idé, men jag har svårt att se hur de kommer få in alla synaptics samt alla andra programs funktioner utan att göra det för klottrigt. Namnet tycker jag dock är missvisande och bör ändras. T.ex. tycker jag att Software Central är mycket bättre.
Vad tycker ni? Jag vill gärna höra allas åsikter, både ont och gott.
- JeyPeyy
Re: Åsikter om Software Store
Väldigt ont om åsikter på det här forumet.. Eller?
Känner inte till "Software store"...
Däremot känner jag till packagekit som är tänkt att förena de enkla pakethanterarna till ett program som ska vara samma i de flesta linuxdistarna.
Packagekit finns som tillval i någon av Ubuntu-versionerna.
Se > http://www.packagekit.org/
Däremot känner jag till packagekit som är tänkt att förena de enkla pakethanterarna till ett program som ska vara samma i de flesta linuxdistarna.
- JeyPeyy
SoftwareStore kommer antagligen använda PackageKit för vissa komponenter. https://wiki.ubuntu.com/SoftwareStoreRune.K skrev:Känner inte till "Software store"...
(Jag är ledsen att jag glömde skriva länk i första inlägget)
Det är lite tråkigt att de olika distarna inte kan komma överens när det gäller att ha en enkel pakethanterare som ser likadan ut i alla de stora distarna.
T.ex packagekit.
Naturligvis ska avancerade pakethanterare finnas kvar, typ Synaptic.
T.ex packagekit.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hittills är jag inte så förtjust i Software Store bla pga av det inte verkar funka att markera flera program samtidigt för installation. Lägg till/Ta bort har dessutom ett bättre gränssnitt tycker jag, färre klick för att se vad ett program är tänkt att göra. Håller dessutom med om att namnet "Software Store" är missvisande, fast i min svenska version heter det "Ubuntu programvarulager" som låter mer vettigt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag instämmer i detta. Jag kör mest 9.10 nu och gillar det. Till denna nya del, har jag ännu inte fått någon bra känsla. Det gavs mer kontroll i "lägg till/ta bort".vulfgar skrev:Hittills är jag inte så förtjust i Software Store bla pga av det inte verkar funka att markera flera program samtidigt för installation. Lägg till/Ta bort har dessutom ett bättre gränssnitt tycker jag, färre klick för att se vad ett program är tänkt att göra. Håller dessutom med om att namnet "Software Store" är missvisande, fast i min svenska version heter det "Ubuntu programvarulager" som låter mer vettigt.
Man slipar väl på det, iofs. Men i dagsläget känns det som om man har en del kvar, för att nivån skall bli likvärdig, mellan det gamla och det nya.
Jag ser också att detta med "programvarulager" i den svenska översättningen, inte skall gälla. Förmodligen var detta en tidig översättning och som kommer att ändras med tiden. Se tråden.
Jag skulle önska mig mer av samarbete mellan LInuxdistar, lite som det som Rune.K tar upp
TukkenRune.K skrev:Det är lite tråkigt att de olika distarna inte kan komma överens när det gäller att ha en enkel pakethanterare som ser likadan ut i alla de stora distarna.
T.ex packagekit.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Packagekit är standard-pakethanterare i Kubuntu 9.04.Rune.K skrev:Packagekit finns som tillval i någon av Ubuntu-versionerna.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det är väl så, men jag konstaterar samtidigt, att för närvarande finns båda alternativen. För mig, är det trevligt.JeyPeyy skrev:I och med nästa version av Ubuntu (9.10) kommer ett nytt gränssnitt till pakethanteringen att introduceras. Den är tänkt att till slut ta över funktionerna i "Lägg till/Ta bort...", synaptic, gdebi, "computer janitor" och uppdateringshanteraren, men kommer antagligen endast ta över "Lägg till/Ta bort..." i version 9.10. .
Klickar jag på Program, så kommer det nya fram. Går jag via System > Kontrollpanel, så finns det även möjlighet att välja enligt tidigare modell. Under det gamla namnet Lägg till/Ta bort program. Min uppfattning är, att jag hoppas att man kommer att bibehålla även det senare i kontrollpanelen. Det känns mer pedagogiskt att ha det så.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Är det nån mer än mig som känner att det är lite microsoft över det hela?
Jag menar "software store/center" låter som något microsoft skulle döpa något till. Iofs så är "lägg till/tabort" inte mycket bättre namn. 

- JeyPeyy
Just gränssnittet till en pakethanterare tycker jag inte är speciellt viktigt att alla distar använder samma av. Det är ungefär som att säga att alla distar ska använda gnome för att alla ska kunna känna igen sig när de byter dist. Däremot hade det varit bra om alla använde samma paketformat då programutvecklare inte skulle behöva göra flera paket utav programmet till Linux-communityn.Rune.K skrev:Det är lite tråkigt att de olika distarna inte kan komma överens när det gäller att ha en enkel pakethanterare som ser likadan ut i alla de stora distarna.
T.ex packagekit.
Nej, men däremot kan man lägga till paket i kö. Alltså kan man ju lägga till paket medan man installerar ett.vulfgar skrev:Hittills är jag inte så förtjust i Software Store bla pga av det inte verkar funka att markera flera program samtidigt för installation.
Det var bra! Jag hoppas de hinner ändra det före 9.10 släpps, vilket jag antar att de gör med tanke på att de har satt "milestone" till beta.andol skrev:Gällande namnet så kommer det, oöversatt, att ändras till "Software Center".
Ja, det är bra. Än så länge är Software Center inte speciellt moget, och då är det bra att ha kvar de gamla programmen.Broder Tuck skrev:Det är väl så, men jag konstaterar samtidigt, att för närvarande finns båda alternativen. För mig, är det trevligt.
Klickar jag på Program, så kommer det nya fram. Går jag via System > Kontrollpanel, så finns det även möjlighet att välja enligt tidigare modell. Under det gamla namnet Lägg till/Ta bort program. Min uppfattning är, att jag hoppas att man kommer att bibehålla även det senare i kontrollpanelen. Det känns mer pedagogiskt att ha det så.
Nej det tycker jag inte. Däremot känner jag att det är lite Apple och Android över det hela. App Store och Android Market var nog inspirationskällor till namnen. Däremot vet jag inte vad som är speciellt Microsoft över det hela.whac skrev:Är det nån mer än mig som känner att det är lite microsoft över det hela?Jag menar "software store/center" låter som något microsoft skulle döpa något till. Iofs så är "lägg till/tabort" inte mycket bättre namn.
- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer.JeyPeyy skrev:Just gränssnittet till en pakethanterare tycker jag inte är speciellt viktigt att alla distar använder samma av. Det är ungefär som att säga att alla distar ska använda gnome för att alla ska kunna känna igen sig när de byter dist. Däremot hade det varit bra om alla använde samma paketformat då programutvecklare inte skulle behöva göra flera paket utav programmet till Linux-communityn.Rune.K skrev:Det är lite tråkigt att de olika distarna inte kan komma överens när det gäller att ha en enkel pakethanterare som ser likadan ut i alla de stora distarna.
T.ex packagekit.
Jaså? När jag installerar ett program så kommer jag inte åt att ens bläddra i Programvarulager, ännu mindre att markera något. Är det något fel i min installtion då?JeyPeyy skrev:Nej, men däremot kan man lägga till paket i kö. Alltså kan man ju lägga till paket medan man installerar ett.vulfgar skrev:Hittills är jag inte så förtjust i Software Store bla pga av det inte verkar funka att markera flera program samtidigt för installation.
Instämmer.JeyPeyy skrev:Det var bra! Jag hoppas de hinner ändra det före 9.10 släpps, vilket jag antar att de gör med tanke på att de har satt "milestone" till beta.andol skrev:Gällande namnet så kommer det, oöversatt, att ändras till "Software Center".

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Instämmer.[/quote]vulfgar skrev:[quote="JeyPeyy"Det var bra! Jag hoppas de hinner ändra det före 9.10 släpps, vilket jag antar att de gör med tanke på att de har satt "milestone" till beta.andol skrev:Gällande namnet så kommer det, oöversatt, att ändras till "Software Center".
Skojar ni? Att i den svenska utgåvan kalla något för "Software Center" är något av det fånigaste jag hört på länge. Då hade jag hellre sett en översättning à la "mjukvarulager" eller "mjukvarucenter". Hur mycket vi än lånar från andra språk tycker jag att just "software" skär sig mycket med övriga språkets ljudbild samtidigt som det finns en bra översättning ("mjukvara"). Eller springer jag i förväg nu? Det händer. Kanske menar ni bara att det är bra att de har bytt från Software Store till Software Center och att det inte har nånting med svenska utgåvan att göra... misstänker det i och med att jag läste buggrapporten. Men men...

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
+1 fast det skulle duga med ett ställe liknande launchpad fast som även byggde för fler distar.JeyPeyy skrev:Just gränssnittet till en pakethanterare tycker jag inte är speciellt viktigt att alla distar använder samma av. Det är ungefär som att säga att alla distar ska använda gnome för att alla ska kunna känna igen sig när de byter dist. Däremot hade det varit bra om alla använde samma paketformat då programutvecklare inte skulle behöva göra flera paket utav programmet till Linux-communityn.Rune.K skrev:Det är lite tråkigt att de olika distarna inte kan komma överens när det gäller att ha en enkel pakethanterare som ser likadan ut i alla de stora distarna.
T.ex packagekit.
Har du uppdaterat full? i vänstermenyn kan du gå tillbaka till "get free software" när den håller på att installera.vulfgar skrev:Jaså? När jag installerar ett program så kommer jag inte åt att ens bläddra i Programvarulager, ännu mindre att markera något. Är det något fel i min installtion då?
Vi snackar om det Engelska namnetLao Tzu skrev: Skojar ni? Att i den svenska utgåvan kalla något för "Software Center" är något av det fånigaste jag hört på länge. Då hade jag hellre sett en översättning à la "mjukvarulager" eller "mjukvarucenter". Hur mycket vi än lånar från andra språk tycker jag att just "software" skär sig mycket med övriga språkets ljudbild samtidigt som det finns en bra översättning ("mjukvara"). Eller springer jag i förväg nu? Det händer. Kanske menar ni bara att det är bra att de har bytt från Software Store till Software Center och att det inte har nånting med svenska utgåvan att göra... misstänker det i och med att jag läste buggrapporten. Men men...
- JeyPeyy
Som han sa, så kommer namnet att oöversatt ändras till "Software Center". Detta innebär att det engelska namnet kommer ändras till "Software Center". Dock vet jag inte vad den kommer heta på Svenska.Lao Tzu skrev:Skojar ni? Att i den svenska utgåvan kalla något för "Software Center" är något av det fånigaste jag hört på länge. Då hade jag hellre sett en översättning à la "mjukvarulager" eller "mjukvarucenter". Hur mycket vi än lånar från andra språk tycker jag att just "software" skär sig mycket med övriga språkets ljudbild samtidigt som det finns en bra översättning ("mjukvara"). Eller springer jag i förväg nu? Det händer. Kanske menar ni bara att det är bra att de har bytt från Software Store till Software Center och att det inte har nånting med svenska utgåvan att göra... misstänker det i och med att jag läste buggrapporten. Men men...vulfgar skrev:Instämmer.JeyPeyy skrev:Det var bra! Jag hoppas de hinner ändra det före 9.10 släpps, vilket jag antar att de gör med tanke på att de har satt "milestone" till beta.andol skrev:Gällande namnet så kommer det, oöversatt, att ändras till "Software Center".
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag har uppdaterat rubbet. Ska kolla detta igen lite senare, det var ju några dar sen och det händer ju mycket i varje ny uppdatering.Rasmus skrev:Har du uppdaterat full? i vänstermenyn kan du gå tillbaka till "get free software" när den håller på att installera.vulfgar skrev:Jaså? När jag installerar ett program så kommer jag inte åt att ens bläddra i Programvarulager, ännu mindre att markera något. Är det något fel i min installtion då?
Edit: Nu har jag testat och det funkar. Jag tycker att det är lite klumpigt, men ok det funkar.

Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 26 gånger.

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Som jag skrev började jag inse att det handlade om det engelska namnet i och med att jag kollade buggrapporten.
Jag ville mest markera att jag gärna ser någon slags översättning av namnet när det kommer till den svenska utgåvan.

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?
Det var ju free som i 'free speach', inte 'free beer', visst?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- JeyPeyy
Javisst, är det någon som har sagt något annat?farmfield skrev:Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?
Däremot tycker jag att namnet SoftwareStore var missvisande då:
1. Man skulle kunna tro att det endast fanns betaltjänster, vilket inte är sant
2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).
Nu är ju detta inget problem längre eftersom namnet ska bytas till Software Center. Detta är ett bra namn då programmet kommer vara ett "centrum" för allt som har med mjukvaruhantering att göra.