Glömt..
Glömt..
Har inte sysslat med terminalen på länge och glömt en hel del. Försökte göra backup med Ghostfile, men det strulade när jag tog ubuntupartitionen i var/spool/cups ligger det någon fil som heter ungefär cups00036 som inte ghostfile kan ta, utan den hänger sig. Jag har provat att lista men hittar inget.Måste man vara root ? Hur var det man gjorde ? Provade med sudo+passord, men det funkade inte.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Glömt..
för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
Förändringar är nya möjligheter!
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
räcker det inte med bara sudo?CO2 skrev:för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
sudo + kommando (ex sudo apt-get) ger rooträttigheter för endast det kommandot sudo su (eller sudo -s sudo /bin/bash m.m.) ger rooträttigheter till skalet och således alla kommandon.95monye skrev:räcker det inte med bara sudo?CO2 skrev:för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
sudo kommando är väl det vi brukar rekommendera, eftersom det är jädrans lätt att slinta på tangenterna och sabba saker grovt om man hänger länge i terminalen för länge som root. Man gör alltså bara precis det som kräver "superkrafter" som root, medan det andra tittandet och pillandet går precis lika bra som vanlig dödlig. Men är man medveten om riskerna får man förstås göra vad man vill.Rasmus skrev:sudo + kommando (ex sudo apt-get) ger rooträttigheter för endast det kommandot sudo su (eller sudo -s sudo /bin/bash m.m.) ger rooträttigheter till skalet och således alla kommandon.95monye skrev:räcker det inte med bara sudo?CO2 skrev:för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Nej jag tror jag provad det .95monye skrev:räcker det inte med bara sudo?CO2 skrev:för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
sudo och sen kommandot du vill utföra. Ex:Avos skrev:Nej jag tror jag provad det .95monye skrev:räcker det inte med bara sudo?CO2 skrev:för att komma in som root skriv "sudo su" sen ditt password!
jakob@samson:~$ sudo emacs /etc/apt/sources.list
Jag har annars för mig att det rekommenderade sättet att få en root-terminal i Ubuntu är sudo -i. Men så länge det funkar så...