Lite grundläggande hjälp (youtube och wine)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Flykten
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lite grundläggande hjälp (youtube och wine)

Inlägg av Flykten »

Hejsan.

Efter att ha jäklas ett tag med easy peasy (som inte var easy peasy för mig) och xubuntu så gick jag tillbaka till Ubuntu Hardy heron eee 8.04.1 (tror jag det är, vart lite osäker på siffrorna nu).
Kommer dock inte ihåg några terminalkommandon.

Jag kan inte få youtube att funka. Jag gick in i synaptic och tog hem flashplugin-nonfree men det hjälpte inte.
Och jag kommer inte ihåg hur man får hem Wine.
Detta är det som är akut som jag verkligen skulle vilja ha hjälp med nu.
Tack på förhand.
/Johanna
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lite grundläggande hjälp (youtube och wine)

Inlägg av Pavel »

Testa att ge detta kommando i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge adobe-flashplugin flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo apt-get install flashplugin-nonfree
Det tar bort saker som kan störa Flash och installerar sedan om Flash.
Flykten

Inlägg av Flykten »

Detta hände när jag skrev inte det:

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet adobe-flashplugin

:(
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det beror helt enkelt på att du försöker avinstallera något som du inte har installerat. Testa det här istället:

Kod: Markera allt

sudo aptitude purge adobe-flashplugin flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo aptitude install flashplugin-nonfree
Kommandona apt-get och aptitude är snarlika, men de har lite olika funktionalitet. I det här fallet går det bra att bara byta ut "apt-get" mot "aptitude". Fördelen med aptiude just här är att den inte stannar upp på okända paket.
Flykten

Inlägg av Flykten »

Denna installationen fungerade men youtube funkar dock fortfarande inte.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Har du startat om webbläsaren?
Kontrollera så att du inte kör till exempel noscript i Firefox som blockerar Flash eller liknande tillägg/inställningar i den webbläsare du använder.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Flykten skrev:Hejsan.

Efter att ha jäklas ett tag med easy peasy (som inte var easy peasy för mig) och xubuntu så gick jag tillbaka till Ubuntu Hardy heron eee 8.04.1 (tror jag det är, vart lite osäker på siffrorna nu).
Kommer dock inte ihåg några terminalkommandon.

Jag kan inte få youtube att funka. Jag gick in i synaptic och tog hem flashplugin-nonfree men det hjälpte inte.
Och jag kommer inte ihåg hur man får hem Wine.
Detta är det som är akut som jag verkligen skulle vilja ha hjälp med nu.
Tack på förhand.
/Johanna
Av de svar som du redan har fått, borde det ändock ha fungerat. Själv förstår jag inte riktigt, varför det inte gör det. Jag vill dock komplettera med två saker som kan vara viktiga att ha med sig. Om man vill ha funktionalitet, före att det är "fritt" etc..

Under Program > Lägg till/Ta bort skall du se till att du har valt, högst upp, lite till vänster, under något som heter "Visa", alternativet "Alla tillgängliga program" där skall du söka på (skriv in (kopiera och klistra in)) ubuntu restricted extras. Är det inte redan installerat, markera det för installation och utför installationen.

Därefter skall du lägga till Medibuntu. Har du fortfarande inga aversioner mot att ta hem "ej fullt rena opensourcekällor", så gör du som jag har gjort, laddar ner rubbet. Hellre full funktion, än något "halvdant". ;D

Installera enligt ubuntus anvisningar, den "fulla" versionen. Du måste vara närvarande. I slutet av installationen måste du bekräfta en acceptans av Sun Javas lilla licens, som mer är en formalitet, om man bor utanför USA. Eller är trogen hel installation av enbart openSource.

Starta om datorn. Nu vore det f-n om det inte skall fungera.

Testa! Lycka Till!

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Du kan gå in här: http://www.adobe.com/software/flash/about/ och testa om du har Flash installerat. Då ska du se en animation och få ett meddelande om vilken Flashversion du har. Om du inte har Flash installerat kan du testa att följa de installationsanvisningar som finns där.
Flykten

Inlägg av Flykten »

Ojdå. Gissa om jag känner mig dum.
Det var bara att webbläsaren behövde startas om gissar jag eftersom det funkade nu när jag drog igång.

Förlåt men ändå hjärtligt tack att ni tagit er besväret att hjälpa mig.
Om vi någonsin träffas får ni kräva mig på en chokladkaka, okej?
Ha det bra allesammans och tack!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det är OK!
Du måste inte bjuda på choklad.
Du skulle bara veta hur mycket hjälp som jag (och jag misstänker fler) fått.
Det är bara roligt att få veta att det fungerar för dig!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"