Hur installerar jag nya firefox ? [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Hur installerar jag nya firefox ? [LÖST]

Inlägg av Forcevision »

Tjabba !!

Jag har laddat ner firefox 3.5 från getfirefox.com

Packat upp filerna men hur installerar jag firefox i min ubuntu dator nu ?

/Force
Senast redigerad av 1 Forcevision, redigerad totalt 26 gånger.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur installerar jag nya firefox ?

Inlägg av Pavel »

Du kan i och för sig installera Shiretoko/Firefox 3.5 från Synaptic. då får du det på engelska.

Om du gör som du gjort får du Firefox 3.5.3 på svenska. Se i så fall denna tråd, särskilt Broder Tucks inlägg, med vidare hänvisning: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=43031
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej nu har jag installerat 3.5 från program banken men när jag startar firefox så kommer jag bara in i 3.0.14 vad har jag gjort för fel?

Måste jag starta om datorn eller liknande ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du använder kommandot firefox för att starta Firefox, det ska vara firefox-3.5. :)
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Hur då kommandot firefox i terminal eller ?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Du bör även kunna öppna Firefox 3.5 från menyn Program - Internet.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Forcevision skrev:Hur då kommandot firefox i terminal eller ?
Om du inte har fått en ny programstartare i menyn gör du såhär:
Högerklicka på menyn, välj meny-editor (eller vad det nu heter i gnome), tryck på kategorin Internet, tryck på Firefox, välj egenskaper och skriv in att kommandot ska vara firefox-3.5 istället för firefox.

Om du har en startare på panelen eller/och på skrivbordet får du ändra dess egenskaper genom att högerklicka och välja egenskaper.

Observera att jag kör kde och inte är 100 på hur man gör i gnome, men testa dig fram lite så hittar du nog.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag har tagit bort firefox 3.5 från min repo (råkar tillfälligt finnas på magicalforest fortfarande men åker snart med allt annat därifrån).

Orsaken till att jag la upp den där är egentligen bara för att jag byggde om firefox alls är för att jag inte gillar att ubuntu (med många fler distar) bygger firefox som shiretoko utan vill ha firefox som firefox. Det är lite snårigt med licensreglerna kring firefox eftersom namnet är varumärkesskyddat och sprider man binärer som är patchade så måste man vara partner med mozilla eller minst ha godkända patchar av mozilla för att få kalla sin build för firefox. Eftersom firefox i ubuntu och de flesta linuxdistar innehåller filer och libs som andra program/paket också använder så splittas firefox i en rad paket och installeras som systemfiler. För att göra det det här funkar rätt så kommer ett gäng patcher till vilket då alltså gör att man inte längre har ett rent vanilla firefox längre. Man får då kalla sin "firefox" för något annat och det gängse namnet distar använder då är kodnamnet för firefox 3.5 som är shiretoko.

Det är även med den här bakgrunden som Debian valt att bryta ut sitt "firefox" redan tidigare och kör sitt under namnet Iceweasel.

Att bygga om och använda firefox 3.5 som firefox 3.5 för egen del lär inte vara några problem enligt licensen utan problemet uppstår när man lägger ut binärer eller så för spridning på t ex internet. För egen del så kör jag ubuntus shiretoko 3.5 ombyggd till en firefox 3.5 som jag tycker blir bäst och snyggas. Att göra så är rätt enkelt om man kan grunderna i paketbygge (låter det här som grekiska så ge dig inte på det) så dra ner källkoden till ubuntus paket för firefox-3.5 och ändra endast en parameter i debian/rules för källkoden för firefox-3.5 (alltså inte xulrunner eller övriga). Ändra "FORCE_OFFICIAL_BRANDING = $(NULL)" till "FORCE_OFFICIAL_BRANDING = 1" och bygg sedan bara om paket. För att du inte ska få uppdatering på paketet direk till det officiella så bumpa byggnummret i debian/changelog med ett eller lägg till en bokstav sist (ex. "3.5.2+nobinonly-0ubuntu0.9.04.1b")

För att ikonen i startmenyn ska ändras måste även en ändring i debian/firefox-3.5-final.desktop även göras. Ändra "Icon=firefox-3.5" till "Icon=firefox-3.0" för att få den röda "eldräven" istället för den lite trista blåa globen som shiretoko använder.
Senast redigerad av 1 philip5, redigerad totalt 23 gånger.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

ett sätt att få firefox 3.5 är att uppgradera till Ubuntu 9.10, som redan har kommit ut och kan hittas i uppdateringsshanteraren.. Man trycker "alt F2" och skriver " updatemanager -d " så kommer det upp att Ubuntu 9.10 finns tillgängligt. Jag uppdaterade och fann ett mycket trevligt OS. Inga revoutionerande nyheter, men lite fräschare och för vardaglig användning av normala program känns det himla stabilt och trevligt. Kanske ett tips, om man vågar. '
CO2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av CO2 »

gör så här, och det fungerar!
http://ubuntumanual.org/posts/193/insta ... e-easy-way

eller för uppdatering kör i terminalen

Kod: Markera allt

gksudo firefox &
vänta till firefox startar, sen under "hjälp" hämta updateringar, starta om firefox.
Förändringar är nya möjligheter!
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Nej får inte det att fungera har installerat det från programbanken men får bara den äldre versionen hela tiden. Alltså känns inget bra detta. Detta måste ju fungera direkt när man installerar det varför skall jag ha kvar det gamla firefox ? Skall ju bara skrivas över precis som man gör i windows detta är inte användar vänligt. Hur skall jag göra? har installerat firefox 3.5 i programbanken nu och har klickat på alla olika iconerna som finns nere i program och snabb menyn men kommer bara in i det gamla firefox sånt här är väldigt irriternade.

Skall man avinstallera det gamla firefox i programbanken ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Öppna en terminal och skriv:
firefox-3.5
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Hund skrev:Öppna en terminal och skriv:
firefox-3.5
Okej då fungerade det. Vad hände nu när jag skrev detta då installerades 3.5 då ?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Forcevision skrev:
Hund skrev:Öppna en terminal och skriv:
firefox-3.5
Okej då fungerade det. Vad hände nu när jag skrev detta då installerades 3.5 då ?
Nej, firefox 3.5 var redan installerat. Både firefox 3.0 och firefox 3.5 är alltså installerat. 3.0 använder kommandot "firefox" för att startas och 3.5 använder kommandot "firefox-3.5" för att köras. I /usr/bin kan du hitta de flesta körbara filerna till de programmen du har installerat. Jag antar att 3.0 fortfarande körs när du öppnar firefox från menyn. För att fixa det, läs mitt förra inlägg.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Re: Hur installerar jag nya firefox ? [LÖST]

Inlägg av Forcevision »

Ja men skall jag avinstallera det gamla firefox då ?

Och hur blir det med pluginsen jag har installerat i den gamla firefox ?
Skriv svar

Återgå till "Internet"