Pidgin slutat fungera helt och hållet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Tatte85
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Pidgin slutat fungera helt och hållet

Inlägg av Tatte85 »

Hej!

Jag vaknade imorse av att min pidgin slutat fungera, när jag fösöker logga in står det bara "unable to retreive adress book". Hur löser jag det här, jag inser att jag antagligen måste installera om det men hur gör man det?

tacksam för all hjälp!=)

//Matte
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Pidgin slutat fungera helt och hållet

Inlägg av Lars »

Inställningarna till Pidgin lagras i katalogen ~/.purple (tryck ctrl+h för att visa dolda filer). Om du byter namn på katalogen så skapas en ny när du startar Pidgin.

Antagligen har någon inställningsfil blivit skadad på något sätt. Det enklaste är nog att registrera konton o.s.v. från början, de är väl inte så många. Men katalogen ~/.purple/logs bör du kunna kopiera rakt av till den nyskapade katalogen.
Lars

Inlägg av Lars »

Eller står det "Unable to retrieve MSN Address Book”? I så fall kan du ignorera vad jag sa.

I inställningarna för MSN-kontot kan man välja att använda HTTP eller ej. Du kanske kan testa att ändra den inställningen. Är det fler som har problem med MSN just nu?
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Jag kommer in på msn med Pidgin 2.5.5
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är ganska säker på att det är MSN Messenger som krånglar och inte Pidgin.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tatte85

Inlägg av Tatte85 »

Lars skrev:Inställningarna till Pidgin lagras i katalogen ~/.purple (tryck ctrl+h för att visa dolda filer). Om du byter namn på katalogen så skapas en ny när du startar Pidgin.

Antagligen har någon inställningsfil blivit skadad på något sätt. Det enklaste är nog att registrera konton o.s.v. från början, de är väl inte så många. Men katalogen ~/.purple/logs bör du kunna kopiera rakt av till den nyskapade katalogen.

Okej, tack för tipset men hur gör jag för att ta bort pidgin och göra en reinstall på programmet? Antagligen kan de ju vara som du säger att någon fil är skadad och då är det väl bäst att göra en reinstall på programmet?
Lars

Inlägg av Lars »

Att programmet i sig skulle ha blivit skadat är osannolikt. Ominstallation av ett program på Ubuntu löser sällan några problem. Men för att göra det så letar man upp programmet i Synaptic, högerklickar, väljer "markera för ominstallation" och klickar sedan på verkställ.
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

Jag har också råkat ut för dethär idag.

En googling pekar på en massa gamla buggraporter på en bugg som fixades i januari. Kan det vara samma som dykt upp igen?
Mitt MSN fungerade igår och imorse fungerade det inte. Jag har inte gjort några uppdateringar på två veckor och senasat pidgin uppdaterades var i augusti så det är inte någon regression i paketen som spökar...

Ubuntu 8.10, 64-bitar.
Tatte85

Inlägg av Tatte85 »

ok, men ominstallationen fungerade inte, precis som du sa där, så vad kan jag göra då för att få det att fungera, ska jag testa det där med loggen osv?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Ta bort .pidgin mappen i din hemma mapp? men då försvinner oxå alla inställningar
men om du inte har några viktiga inställningar så... gå till din hemma mapp tryck ctrl + H leta upp mappen med namnet .pidgin ta bort den...
Tatte85

Inlägg av Tatte85 »

ok, jag testar det, tack så mycket för all hjälp!=)

MVH//Matte
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"