.bin fråga

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

.bin fråga

Inlägg av joda »

hej, har testat att dra hem lite spel som jag tänkte testa i ubuntu men jag vet inte hur jag ska göra med .bin filerna... finns det ett sätt som är det rätta som alltid funkar eller är det olika från gång till gång ?

ge mig gärna en förklaring som inte är ALLT för svår tack... :-)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: .bin fråga

Inlägg av philip5 »

När du nämner "dra hem spel" så blev det en lite mer ospecifik fråga om just .bin-filer. Antingen menar du just ".bin"-filer som är en sorts packade universella filer som är körbara för att installera något som själva .bin-filen innehåller. Det är enkelt men kruxet är att sätta rättigheterna på filen att den ska få vara körbar. Det gör du kanske enklast i ditt filhanterarprogram (ex nautilus eller Dolphin) genom att högerklicka på filen och i dess egenskaper bocka i att den ska få vara körbar. Från terminalen kan du göra en fil körbar för användaren genom kommandot chmod.

Kod: Markera allt

chmod +x /path/to/file.bin
Därefter kan du köra binfilen från terminalen som ett program genom att ställa dig i dess mapp i terminalen och skriva ./file.bin eller som oftast funkar förstås /path/to/file.bin också.

Man kan oftast även direkt köra filen utan ändrade rättigheter genom att köra den via kommandot "sh".

sh /path/to/file.bin
Alternativt är annars att du menar en bin/cue-fil som är en avbild av en cd- eller dvd-skiva och är något som motsvarar en iso-fil. Om det är en sådan du menar så brukar Ubuntu/Linux ha lite svårt för att tolka sådana så enklast är att konvertera avbilden till just iso. Det gör man enklast med ett verktyg som bchunk eller bin2iso som man själv får ladda ner separat. Efter att man konverterat avbilden till iso får man montera den på valfri plats genom kommandot:

mount -o loop /path/to/file.iso /path/to/mountpoint
/path/to/mountpoint måste vara en mapp som existerar men är ett exempel som du kan lägga vart du vill. Tänk bara på att du måste ha rättigheter som användare att montera där och är det någonstans utanför användarens hemmamappar så monteras iso-filen enklast med kommandotillägget "sudo" först.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Spel"