Har monterat två olika NAS hårddiskar med hjälp av följande kommandon:
sudo mount -t cifs //192.168.1.20/share /media/pch110 -o username=nmt,password=1234,iocharset=utf8,codepage=cp850
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/Volume_1 /media/cnas -o username=crize,password=1234,iocharset=utf8,codepage=cp850
har sedan försökt göra en backup av den ena hårddisken (/media/cnas) till (media/pch110/cnas) med hjälp av rsync. Glömde att kolla loggen och bestämde mig därför att köra rsync igen. Använder följande kommando.
sudo rsync -avrz -e ssh --delete /media/cnas /media/pch110 1>~/1.txt 2>~/2.txt
2.txt är nu tom
1.txt innehåller däremot:
sending incremental file list
cnas/Backup/Användare/Isabell Asp/Dokument/Min musik/
cnas/Backup/Användare/Isabell Asp/Dokument/Mina bilder/
cnas/Backup/Användare/Isabell Asp/Favoriter/
cnas/Backup/Backup/Backup 2007/Favoriter/
cnas/Backup/Backup/Backup 2007/Isabell/Mina bilder/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/SendTo/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/Program/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/Program/Autostart/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/Program/Tillbehör/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/Program/Tillbehör/Hjälpmedel/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/från mamma/Documents and Settings/Default User/Start-meny/Program/Tillbehör/Underhållning/
cnas/Backup/Backup/Sebrock/Sebastian Olofsson PRO/bilders/Bilder/mamma/Favoriter/
cnas/Backup/Backup/Skrivbord/Mina dokument/Mina bilder/
cnas/Backup/redan brännt/Mp3z/Trashman - Surfin´ bird.mp3
sent 2967957 bytes received 84158 bytes 25756.24 bytes/sec
total size is 469187404172 speedup is 153725.34
Varför listar rsync just dessa mappar/filer ? (har fört över nästan 500 GB data). Verkar ju bara vara massa windowsmappar med undantaget från mp3:an längst ner.
rsync mellan två monterade cifs enheter [LÖST]
rsync mellan två monterade cifs enheter [LÖST]
Senast redigerad av 1 crize, redigerad totalt 23 gånger.
Re: rsync mellan två monterade cifs enheter
Jag har nu listat ut vad som orsakade utskrifterna. Samtliga mappar innehöll dolda systemfiler som hamnat där av misstag då vissa windows kataloger har kopierats. Detta i sin tur måste ha orsakat att min NAS enhet (Dlink DNS-313) delade ut dessa filer i skrivskyddat läge. Vad gäller rsyncs utskrifter är min gissning att detta kan vara en notering om att källfilen är skrivskyddad men att målfilen inte kommer att vara det.
När det gäller den där mp3:an som utgjorde undantaget så vet jag inte riktigt vad som gjorde att denna var med i utskriften. Trodde först att det kunde ha
något med apostrofen i filnamnet att göra, men problemet kvarstod efter jag bytt namn på den. Eftersom jag inte tänker låta en mp3:a ställa till hur mycket
problem som helst så tog jag helt enkelt bort den.
Testar rsync igen:
crize@CLAPTOP:~/Desktop$ sudo rsync -avrz -e ssh --delete /media/cnas /media/pch110
sent 769728 bytes received 84483 bytes 7332.28 bytes/sec
total size is 469224761910 speedup is 549307.80
crize@CLAPTOP:~/Desktop$
Så ska det se ut !
När det gäller den där mp3:an som utgjorde undantaget så vet jag inte riktigt vad som gjorde att denna var med i utskriften. Trodde först att det kunde ha
något med apostrofen i filnamnet att göra, men problemet kvarstod efter jag bytt namn på den. Eftersom jag inte tänker låta en mp3:a ställa till hur mycket
problem som helst så tog jag helt enkelt bort den.
Testar rsync igen:
crize@CLAPTOP:~/Desktop$ sudo rsync -avrz -e ssh --delete /media/cnas /media/pch110
sent 769728 bytes received 84483 bytes 7332.28 bytes/sec
total size is 469224761910 speedup is 549307.80
crize@CLAPTOP:~/Desktop$
Så ska det se ut !