Hittar inte bootdriven längre

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
EuphoniC

Hittar inte bootdriven längre

Inlägg av EuphoniC »

Det är andra gången det här händer nu.

Allt funkade fint, funkade bra att stänga av, boota upp -- jag har min Ubuntu Server på en IDE-disk som sitter på en IDE-kontroller.

Sedan stoppade jag in ytterligare en SATA-disk på SATA-kontrollern och vipps säger den att den inte hittar någon bootdisk. Tog ut SATA-disken igen, icke den boota. Får det inte att fungera, jag har tagit ut alla kort ut datorn, den hittar inte IDE-disken längre.

Stoppade in Ubuntu-CDn och körde rescue mode. Det går bra att mounta disken. Tänkte jag skulle skriva GRUB till den, om det av någon anledning blivit något fel där, men den ger felmeddelandet "serious error" (eller något i stil med det, minns inte exakt) utan några specifika detaljer.

Någon som har en hum om vad det kan röra sig om? Trodde att det var IDE-disken som var defekt första gången, så jag installerade på en annan IDE-disk. Om jag stoppar i den första disken som jag installerat om i omgånger sedan det strulade första gången så bootar den upp ok, men icke från min senare installation/IDE-disk.

Håller på bli tokig på detta!
EuphoniC

Re: Hittar inte bootdriven längre

Inlägg av EuphoniC »

Installerade om disken nu med Ubuntu Server 9.04 och efter installation, då den uppmanar till boot, så hittar den inte installationen :(
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"