Ta bort ubunto och lägga in XP

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Baka_sensei

Ta bort ubunto och lägga in XP

Inlägg av Baka_sensei »

Hej ubuntu sverige!

Jag tänkte att jag skulle prova på att köra ubuntu men kom snabbt fram till att det inte var min kopp the.
Jag tänkte således ta bort ubuntu helt och kasta in XP.

Dock möts jag av motstånd. Undertiden som XP skivan går igenom drivare eller vad den gör innan man får ta bort partitioner.
BSOD 0X0000007B

Jag kan inte hitta information som jag förstår mig på om detta fel. Hjälp skulle vara uppskattat =)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ta bort ubunto och lägga in XP

Inlägg av Ulsak »

Tråkigt att det inte funkar med Ubuntu för dig. Jag hoppas verkligen att du återkommer en annan gång.
Det som är jättetråkigt med XP att det är en extremt föråldrad version som inte lärt mycket av hur Linux och Mac hanterar ny teknik som SATA diskar och sånt.
Kommer XP förinstallerat på en burk med SATA diskar så funkar det. Men ibland när man ominstallerar så identifieras inte disken.
Det är enligt min erfarenhet som denna blue screen of death grinat dig i ansiktet.
Mitt personliga råd är att använda ett modernt operativsystem. Ubuntu är ett sådant och Windows Seven är ett alternativ också. Har hört att Win7 lärt sig mycket av de tidigare missarna med bla Vista.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hade du både ubuntu och xp på datorn ellöer hade du bara ubuntu? Är det vid ominstallation av XP som du råkar ut för detta? Eller är det när du försöker ta bort ubuntu-partitionen inifrån xp?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Baka_sensei

Inlägg av Baka_sensei »

Jag har bara ubuntu på datorn just nu...
Detta händer medan XP läser in drivrutiner för hårdvara innan själva installationen av XP drar igång.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Min första tanke är att du en gammal XP-skiva utan servicepack och att du har en SATA-disk.
Se om du låna en nyare XP-skiva som kan hantera SATAdiskar.
Baka_sensei

Inlägg av Baka_sensei »

Har ett sprojlans XP med SP3 så det borde inte vara felet....
Mappimappen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Mappimappen »

Tyvärr är det så med XP (även SP3) att många moderkort kräver att SATA-drivrutinerna installeras från diskett (det om något bekräftar att XP är ett gammalt OS).

Har man ingen diskettstation (vilket man med stor sannolikhet inte har på en nyare maskin), kan man istället använda sig av den här metoden http://news.softpedia.com/news/Install- ... 7807.shtml.
Har dock inte testat detta själv.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ta en titt på "Method 2: Repartition and format your hard disk and reinstall Windows XP" i länken > http://support.microsoft.com/kb/316401
Möjligtvis att det kan lösa ditt problem.

Tanken är att du måste formatera om din hårddisk på något sätt innan du försöker installera WinXP.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det går att formattera om hårddisken till något format som xp känner igen från ubuntus live-CD. Ibland kan det hjälpa, jag vet att jag gjort så nån gång för länge sen (men minns inte exakt).
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Baka_sensei skrev:Har ett sprojlans XP med SP3 så det borde inte vara felet....
Därmed inte sagt att den har drivrutinen till ahci-kretsen för ditt moderkort.

En workaround är att gå in i bios och välja bort ahci, dvs välja emulerad ide eller vad det kallas i ditt bios. Då borde det gå att installera XP. Vill du sen ha ahci aktiverad så behöver du gå till moderkortstillverkarens sida och hämta hem den akuella drivrutinen och installera om XP med den. Har du ingen floppy så behöver du göra nåt i stil med länken i tidigare inlägg. Alternativt att du nöjer dig med emulerad ide.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"