Varför är Linux SLÖARE än windows? MYT att linux är snabbt?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ubuntuman74
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Varför är Linux SLÖARE än windows? MYT att linux är snabbt?

Inlägg av ubuntuman74 »

Sitter med XP det går riktigt snabbt >:D
Försöker lite då och då att köra Linux istället och det har väl blivit en del distar man testat, både senaste stabila och beta versioner av:

-Ubuntu
-Opensuse
-Mandriva
-Fedora
-Mepis

Och det slutar alltid att jag tar bort linux och kör XP igen, fastän jag verkligen vill köra Linux helt!

Har kommit fram till varför nu!

Upptäckt att linux är ju ett grymt segt operativsystem (alltså distar). Man kan ju säga att Gnome och KDE är dom vanligaste och bästa fönsterhanterarna som används! Det känns som att någon av dom är ett måste om man ska tycka att det är trevligt men tyvärr är ju dessa också väldigt tungdrivna för datorn.
Provat en del andra sk. "lätta" fönsterhanterare som ex. Xfce, enlightment osv. men tycker dom inte är lika bra som gnome och kde!

Varför är det så ??? Känns som att man hört så mycket om att linux ska vara så snabbt och bra och stabilt osv. Är det bara en myt för att locka folk? Och stabilt vet jag inte heller om dessa distar är. Har haft betydligt mer problem med linux än xp!

Nu skriver jag inte detta för att klaga på linux utan inser bara fakta, iallafall för mig. Vill verkligen att Linux distarna ska vara snabba, stabila osv. för att jag vill köra linux själv!

Några av problemen jag upplevt i linux är:
-Att det går hackigt, ryckigt att surfa - speciellt på sidor med flash.
-Program tar lång tid att öppna (känns segt)
-Fonter ser grymt konstiga ut, speciellt när man surfar.
-Mycket buggar även i senaste ex. Ubuntu 9.04.

Vad tycker ni om Linux? Tycker ni att det känns snabbt som XP?

Om ni säger att ni tycker det känns snabbt kan det bero på att ni har vant er med segheten i linux eller?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Varför är Linux SLÖARE än windows? MYT att linux är snabbt?

Inlägg av CryingFreeman »

Vill bara på förekommen anledning påminna om vårt sänkta tak gällande personangrepp, moderering och annat. :D
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

Ligger man så risigt till om man lättar sitt hjärta ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

ubuntuman74 skrev:Ligger man så risigt till om man lättar sitt hjärta ;D
Icke då. Men om man slänger in en sån här brandfackla har det tidigare funnits gott om folk som gått till attack. :) Därav mitt inlägg.

Du är förstås fri att tycka vad du vill, gillar du XP mer än Ubuntu så tycker jag att det är helt okej.

Ubuntu är till skillnad från XP ett operativsystem som skrivits för dagens datorer, precis som Windows Vista och Windows 7 har gjort. XP är
åtta år gammalt och är skrivet för lika gammal hårdvara. Det har inga 3D-effekter och annat lull-lull till ögongodis. Att köra det på modern
hårdvara gör ju att det upplevs snabbt. Och det har också mognat efter sina år på marknaden. Inget konstigt med det.
(
Tycker själv att LXDE funkar fint och jag har haft färre problem med Linux än vad jag någonsin haft med XP (som jag lade ner helt för ca
fyra år sedan). Alla upplevelser skiftar från person till person. :)

Linux och Ubuntu har en hel del områden där det behöver förbättras, inget snack om saken. Det finns också flera inställningar du kan göra
för att snabba upp ditt Linux-system om du vill prova.
En sån kommentar ser jag helt utifrån egen preferens. Om man är van vid ett utseende och sätter sig vid en dator som orsakar ett helt annat
utseende så klart att man upplever det som annorlunda eller rentutav konstigt. Däremot föredrar jag lätt den subpixel-rendering som Ubuntu
har framför det sätt som XP visar sina fonter.
Kan jag delvis hålla med om. Har dock inte jämfört sida vid sida med något annat, så jag är relativt nöjd ändå.
Att adobes flashspelare för Linux har lite i övrigt att önska är ingen hemlighet. Vet dock inte riktigt hur jag som privatperson kan förbättra
flash-stödet i Linux eftersom det är en sluten produkt. Men fullskärmsuppspelningen är ju inte bra, det är helt klart.
Här kan vi ju faktiskt göra en insats! Genom att buggrapportera och hjälpa utvecklarna kommer fler buggar fram ur mörkret och kan rättas till.
Vi har påbörjat arbetet lite varstans, och den 3:e oktober går ett GlobalJam av stapeln i Linköping, just för att prioritera och rapportera buggar.
Men jag håller med. 9.04 kändes lite instabil i början, åtminstone för mig. Men nu går den som tåget.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ubuntuman74 skrev:Sitter med XP det går riktigt snabbt >:D
...
Och det slutar alltid att jag tar bort linux och kör XP igen, fastän jag verkligen vill köra Linux helt!
...
Har kommit fram till varför nu!

Upptäckt att linux är ju ett grymt segt operativsystem (alltså distar).
...
Var vänlig och tala om hur gammal din dator är.
Är den t.ex 8 år gammal så är det ganska självklart att Windows XP är snabbare än moderna OS typ Ubuntu.
Ha en bra dag!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har upplevt ubuntu som snabbar på i stort sett alla datorer där jag testat. Det kan givetvis vara så att det beror på vilken hårdvara man har. På denna datorn har jag intelgrafik, men dom övriga vi har i familjen har nvidia och där har det varit en oerhörd skillnad på prestanda mellan dom proprietära och fria drivrutinerna. Med dom fria har datorerna varit som sirap.

När det gäller flash har jag lite blandade erfarenheter, periodvis har faktiskt våra ubuntudatorer visat flash med färre avbrott och störningar än xp-datorerna, men det kan ju kanske bero på att uppdatgeringarna av flash kommer automatiskt i ubuntu medan man väl måste ge mer handpåläggning för att hålla alla program i xp uppdaterade. När det gäller flash så kan det också ha betydelse för prestanda om man använder något av dom fria alternativet eller den ofria flash-pluginen.

CryingFreeman har redan varit inne på det här med 3d-effekter. Om datorn är gammal så slöar det ner en hel del och är ju inte på nåt sätt nödvändigt, det går lätt att inaktivera.

När det gäller fonter så finns ju också ett paket som heter msttcorefonts som gör att du får in vissa av MS typsnitt i datorn.

Om du åtgärdat allt ovanstående redan och det ändå går trögt så är det sannolikt något annat med din hårdvara som inte fungerar så bra med linux av någon anledning. Om du talar om precis vad du har så kanske någon här kan hjälpa dej att fixa detta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Förutom att jag håller med föregående talare så har jag aldrig upplevt att någon version av ubuntu varit långsammare än XP.
Vill du ha nåt supersnabbt rekommenderar jag lightweightversionen xubuntu. Den finns även tweakade *box-varianter som är något utöver det vanliga vad det gäller snabbhet. Men en bra konfigurerad ubuntu ( gnome) rullar på bra mycket snabbare än XP.
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

Denna hårdvara har jag (HP Pavilion d4150.se):

Athlon 64 4000+ 2.4 GHz

Chipset
ATI Radeon XPress 200

Motherboard

*
Manufacturer: MSI
*
Motherboard Name: MS-7184
*
HP/Compaq motherboard name: Amethyst-GL6E

2 GB ramminne

Video graphics
GeForce 6800 256 MB DDR memory
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ubuntuman74 skrev: -Program tar lång tid att öppna (känns segt)
Kan hålla med dig på ett sätt, men jag tror det i alla fall delvis är en subjektiv känsla. De flesta windowsprogram har nån form av splash screen, en "reklamskylt", som dyker upp nästan genast när man klickar, så att man har något att vila ögat på medan programmet startar. Linuxprogram har sällan en sådan och om den finns är den ännu mer sällan aktiverad. Tror man lurar sig lite på den eftersom det till synes inte händer ett skit förrän programmet är helt uppe och igång. För att verkligen veta om det ena eller andra är slöare i det här avseendet skulle man behöva klocka ett gäng programstarter i båda OS-en på likadan hårdvara och det har jag aldrig orkat göra.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det objektiva sättet är att ta tid med ett stoppur!
Man bör vara medveten att om man jämför starttiden för Internet Explorer och Firefox i Windows så är IE betydligt snabbare, men det beror på att IE är "förladdat".
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Min egen erfarenhet är att framför allt efter nåt år så spöar ubuntu xp. Efter nåt år med xp så tuggar hårddisken konstant. På tiden jag körde windows behövde jag formatera om hdn iallafall nån gång om året. Nu sist körde jag 3 år utan en enda omformatering eller ens defragmentering.

Visst hade jag problem i början,, men sen när man tänker efter. Hade man inte problem i början när man lärde sig windows också?

Visst har ubuntu sina brister,, tex var det rätt skrämmande med buggen kunde rasera hårddiskar på laptops och som både tog ganska lång tid och var krångligt att fixa.. Men allt har sina brister och med tanke på att ubuntu utvecklas av många ideelt arbetande människor så har iallafall jag lite överseende.
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

svartis skrev:tex var det rätt skrämmande med buggen kunde rasera hårddiskar på laptops och som både tog ganska lång tid och var krångligt att fixa.. Men allt har sina brister och med tanke på att ubuntu utvecklas av många ideelt arbetande människor så har iallafall jag lite överseende.
Rasera hårddiskar ??? Den buggen har jag inte hört talas om. Men blev nyfiken för min hårddisk gick nämligen sönder nu sist jag testade linux men det kanske bara var en tillfällighet!?
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

ubuntuman74 skrev:...
Några av problemen jag upplevt i linux är:

Vad tycker ni om Linux? Tycker ni att det känns snabbt som XP?

Om ni säger att ni tycker det känns snabbt kan det bero på att ni har vant er med segheten i linux eller?
en fundering: har du fått allt att funka som det ska vad gällande grafiska inställningar och andra saker som kan påverka?
Jag hade en del problem på en äldre dator och allt kändes så segt. Men det fixade sig med 9.04 per automatik och lite pill.

Men annars har jag personligen svårt att hålla med. Jag startar upp #! på cirka 35 sekunder och vid 39 sekunder är man uppkopplad och under minuten är man inne på denna sida och 'Nya inlägg'

Jag har flera datorer hemma och starta upp XP och vara på nätet tar betydligt längre tid (Firefox).
Den med Vista tar ännu längre tid, både med Firefox och Opera. men Opera är väl ett större program så det tar väl längre tid pga det

Vad gäller Fonter. Det är en vanesak. Men som sagt ovan kan man dra ner MS liknande fonter och få det bättre.

Att öppna program har jag svårt att tänka mig ens. Inte i jämförelse med en Windowsdator. Jag blev såld på Ubuntu tack vara snabbheten. Men samtidigt är det svårt att jämföra AutoCad och QCad rakt av. GIMP och Photoshop.

mina två öre
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Rune.K skrev:Det objektiva sättet är att ta tid med ett stoppur!
Man bör vara medveten att om man jämför starttiden för Internet Explorer och Firefox i Windows så är IE betydligt snabbare, men det beror på att IE är "förladdat".
Myt, på alla windowsdatorer (xp) jag har testat startar ie på mellan 1-3 minuter medan firefox springer igång på ett par sekunder, ibland upp emot ½minut.

Jag har aldrig upplevt ubuntu som långsammare, det startar mycket snabbare och programmen startar ganska lika (om win eller lin vinner beror på program, men det går ganska jämt på på slutet)
Är du säker på att du har alla drivrutiner installerade och inte har någon hårdvara som krånglar?

Ditt första problem tyder på icke installerade/icke fungerande grafikdrivrutiner.

@ubuntuman74 buggen gjorde att hårdisken användes onödigt mycket, vilket den gör i xp hela tiden (fixat i vista och sjuan) Men om du hade en gammal disk kan det mycket väl ha varit så att den buggen gav hårdisken en "knuff"
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

Vilka drivisar tror ni funkar bäst då till ett geforce 6800 kort?
svartis

Inlägg av svartis »

Hur länge sen var det?

http://ubuntudemon.wordpress.com/2007/1 ... iller-bug/

Stäng dock INTE av laptop mode som det står,, artikeln är från 2007, och är säker på att buggen är löst. Har inte läst om den på länge.

ubuntuman74 skrev:
svartis skrev:tex var det rätt skrämmande med buggen kunde rasera hårddiskar på laptops och som både tog ganska lång tid och var krångligt att fixa.. Men allt har sina brister och med tanke på att ubuntu utvecklas av många ideelt arbetande människor så har iallafall jag lite överseende.
Rasera hårddiskar ??? Den buggen har jag inte hört talas om. Men blev nyfiken för min hårddisk gick nämligen sönder nu sist jag testade linux men det kanske bara var en tillfällighet!?
svartis

Inlägg av svartis »

ubuntuman74 skrev:Vilka drivisar tror ni funkar bäst då till ett geforce 6800 kort?
Philips: http://philip.magicalforest.se/
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Jag kan hålla med till viss del, ett nyinstallerat WinXP är ganska snabbt och stabilt, men för många är det svårt att hålla det lika fräscht/stabilt över tiden. Jag har installerat ett 40-tal olika datorer, gamla, nya, stationära, bärbara... Ett fåtal av dessa har gått knackigt pga hårdvara, men med lite trixande har även dom blivit acceptabelt snabba dvs. lika snabba som XP. Pavilion har tyvärr varit ett sorgebarn om man ser till antal buggrapporter, det finns dock andra hårdvaruuppsättningar som är ännu värre... Sen har jag faktiskt märkt en markant försämring av prestandan fr.o.m 8.10 på viss hårdvara, medan det blivit en markant förbättring på annan hårdvara. Jag tror att det beror på att många gamla trotjänare i grundsystemet har fått ge plats till nya och på sikt bättre grundbultar, tyvärr har det väl varit lite si och så med stabiliteten, pulsaudio, ext4, allmänt grafik etc. Jag är dock övertygad att dom kommer tillrätta med dessa barnsjukdomar inom en snar framtid, eftersom alla hårdvaruleverantörer numera är med på tåget! Det borgar för mer homogena system framöver. Det händer otroligt många spännande saker som snart kommer att se dagens ljus, numera utvecklas drivrutiner antingen plattformsoberoende eller till Linux FÖRST, detta är revolutionerande. :)

Om du känner att XP passar dig/din hårdvara bättre!? Så kör på det... Eller också kan du välja Dual boot med ubuntu, så kanske det plötsligt dimper ned ett gäng uppdateringar som gör att din prestanda blir vad den borde vara dvs snabbare än XP iaf.

Du kan trimma Firefox ganska ordentligt om du vill, kör man mot halvsega USB-minne som jag gör, så är detta ett måste för att den inte ska hacka...
Vill du ha tips, så kan jag skicka länkar till några HowTo's Annars Lycka till med XP och -au revoir- ;)
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

Tusen tack för alla tips och idéer :)
Blev mycket trevligt bemött här i forumet!
Kommer nog att dual boota XP & någon linux dist även nu, blev sugen!

Det är nog troligtvis som ni säger att jag har nog haft lite otur med drivisar & hårdvara m.m.
Kanske det blir att köpa ny dator så småningom och hoppas på bättre tur.

Någon som vet om det finns sidor som säljer datorer som ska funka 100% med linux?
svartis

Inlägg av svartis »

Här finns lite tips på butiker: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=22924

Om du bor i Malmö så såg jag att protelo hade en ubuntu dator som stog och snurrade inne i butiken. www.protelo.se

Har du xp installerat är det busenkelt nuförtiden att dualboota. Istortsett bara att klicka nästa hela vägen så skapar ubuntus installation nya partioner o allt. Ett annat tips är ju att du kan köra ubuntu direkt från skivan utan att det sker några förändringar på din hårddisk. Eftersom det körs då från cd-skiva så går det ju lite långsammare, men du kan ju testa dina hårdvara o installera drivisar. Det du också kan göra är ju att vänta till slutet på november. En ny ubuntu kommer i slutet av oktober och efter någon månad brukar de flesta stora buggar vara fixade.

ubuntuman74 skrev:Tusen tack för alla tips och idéer :)
Blev mycket trevligt bemött här i forumet!
Kommer nog att dual boota XP & någon linux dist även nu, blev sugen!

Det är nog troligtvis som ni säger att jag har nog haft lite otur med drivisar & hårdvara m.m.
Kanske det blir att köpa ny dator så småningom och hoppas på bättre tur.

Någon som vet om det finns sidor som säljer datorer som ska funka 100% med linux?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"