Vart ska jag lägga GRUB? Finns det andra sätt?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Vart ska jag lägga GRUB? Finns det andra sätt?

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:
bbauto skrev:Funkar det? sist jag prövade så ville inte Windows kännas vid NTFS-datapartition på sdb (hd1) i detta fallet, har man ingen FAT eller NTFS på 2a hårddisken så är det ju givetvis det lättaste valet, dvs Win MBR på sda och Grub MBR på sdb och skifta bootordning.
Windows känner givetvis inte av ext-partitionerna men ev fat/ntfs-partitioner ska den känna igen. Skumt i ditt fall att den inte hittade din ntfs-partition på sdb. Själv har jag tidigare kört med olika mixar av partitioner utan problem men sen några år så kör jag Ubuntu på första och Windows på andra disken.
ubuntuman74 skrev:Går XP då att starta som vanligt?
När du har installerat Ubuntu och ändrat bootordning så startas Windows via grubs bootmeny. Man kan, om Bios stöder direkt uppstart via en bootmeny även starta upp Windows direkt. I mitt fall är det Esc istf F2 när bootsplashen dyker upp där F2 är för att komma in i Bios.
Ska testa igen, i mitt fall är det frågan om ett 16GB USB-minne med ubuntu, en kompis ville haft en 0,5GB FAT32 som 1a partition (USB-diskar kanske Windows hanterar annorlunda?) så att han kunde använda det som ett vanligt USB-minne i Windows dessutom. -ska pröva direkt-
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

bbauto skrev:Ska testa igen, i mitt fall är det frågan om ett 16GB USB-minne med ubuntu, en kompis ville haft en 0,5GB FAT32 som 1a partition (USB-diskar kanske Windows hanterar annorlunda?) så att han kunde använda det som ett vanligt USB-minne i Windows dessutom. -ska pröva direkt-
Kanske lite OT i den här tråden. Testade ett USB-minne med en fat- o ext3-partition. WinXP hittade fat-partitionen så det är väl ett VSB.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:
bbauto skrev:Ska testa igen, i mitt fall är det frågan om ett 16GB USB-minne med ubuntu, en kompis ville haft en 0,5GB FAT32 som 1a partition (USB-diskar kanske Windows hanterar annorlunda?) så att han kunde använda det som ett vanligt USB-minne i Windows dessutom. -ska pröva direkt-
Kanske lite OT i den här tråden. Testade ett USB-minne med en fat- o ext3-partition. WinXP hittade fat-partitionen så det är väl ett VSB.
Nä det verkar som MS lagt in någon form av spärr om disken är bootbar, den dök upp som F:, för att sekunden senare resultera i detta:
Bilagor
XP_dump.jpg
XP_dump.jpg (41.39 KiB) Visad 1670 gånger
Senast redigerad av 2 bbauto, redigerad totalt 19 gång.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Mitt USB-minne ser nu ut så här:
Bilagor
GParted.jpg
GParted.jpg (127.19 KiB) Visad 1670 gånger
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Har ingen möjlighet att kontrollera hurvida det fungerar annorlunda med en 2a IDE/SATA-disk, men på USB-diskar verkar MS än en gång satt käppar i hjulen...
Vilket aktualiserar frågan om ett nytt universellt filsystem, istället för det proprietära FAT32 som dom flesta använder idag på kameror, gps, usb-minne mm
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, det har knappast med om det är bootbart eller inte att göra. Det USB-minne jag testade är bootbart, i mitt fall en LiveUSB. Kollade MBR som visade sig vara LILO, så ditt problem är nog något annat.

Edit:
Det verkar vara nåt skumt med din fat-partition då unused och used båda är sträckade.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:Hmm, det har knappast med om det är bootbart eller inte att göra. Det USB-minne jag testade är bootbart, i mitt fall en LiveUSB. Kollade MBR som visade sig vara LILO, så ditt problem är nog något annat.

Edit:
Det verkar vara nåt skumt med din fat-partition då unused och used båda är sträckade.
Nej inget fel på partitionen, När jag tog bilden, skulle jag precis formatera till fat32 och Apply, jag la med en pdf-fil för att vara säker, den gick bra att öppna i min stationära dator. Nu har jag gjort om den till FAT16, ska se om MSDOS 6.22 (med usb-drivrutiner) kan läsa den.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kanske skulle dela tråden? men samtidigt bra att gå till botten med problemet...
Det gick alldeles utmärkt att öppna FAT16 partitionen i MSDOS 6.22 samt läsa filerna...
I Windows XP Pro, blev resultatet samma som med FAT32 partitionen.
Nu ser min disk ut så här:
Bilagor
GParted.jpg
GParted.jpg (44.17 KiB) Visad 1652 gånger
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bifogar utskrift från kommandot chkdsk i MSDOS...
USBTEST1.pdf
(26.49 KiB) Nerladdad 89 gånger
USBTEST2.pdf
(29.37 KiB) Nerladdad 147 gånger
EDIT:
prövade:
sudo apt-get install lilo
sudo lilo -M /dev/sdb

WinXP vill fortfarande inte kännas vid FAT16 partitionen...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har testat lite och kommit fram till följande:

När jag med gparted skapade en fat16-partition (sdb4) på en intern hårddisk så hittade XP den.

När jag skapade en ny fat16-partition (sdc3) på en usb-disk så hittade inte XP den. Däremot hittade den min gamla fat16-partition (sdc1)!

En gissning är att den skannar av paritiontabellen i ordning sdc1, sdc2, sdc3, osv och avbryter när den hittar en partition som den inte kan hantera, i mitt fall sdc2 (ext2). Möjligen kan detta också vara fallet för interna diskar. Har dock inte testat det fallet. Verkar som det kan vara en Windowsbugg :P

Har skickat ett förslag att dela tråden då detta är OT.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bowmore skrev:Har testat lite och kommit fram till följande:

När jag med gparted skapade en fat16-partition (sdb4) på en intern hårddisk så hittade XP den.

När jag skapade en ny fat16-partition (sdc3) på en usb-disk så hittade inte XP den. Däremot hittade den min gamla fat16-partition (sdc1)!

En gissning är att den skannar av paritiontabellen i ordning sdc1, sdc2, sdc3, osv och avbryter när den hittar en partition som den inte kan hantera, i mitt fall sdc2 (ext2). Möjligen kan detta också vara fallet för interna diskar. Har dock inte testat det fallet. Verkar som det kan vara en Windowsbugg :P

Har skickat ett förslag att dela tråden då detta är OT.
Jo det kan stämma med mina erfarenheter också. Jepp blev lite OT om än intressant. :)
ubuntuman74
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av ubuntuman74 »

Men det går inte att välja att installera grub på en usb sticka istället under avancerat?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

ubuntuman74 skrev:Men det går inte att välja att installera grub på en usb sticka istället under avancerat?
Väljer man avancerat, så finns ett default värde (hd0), välj "pil ned" till (hd1) eller (hd2) det brukar stå typ Kingston Traveller..., eller Sandisk Cruzer... eller något liknande till höger om detta val.
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

bbauto skrev:
ubuntuman74 skrev:Men det går inte att välja att installera grub på en usb sticka istället under avancerat?
Väljer man avancerat, så finns ett default värde (hd0), välj "pil ned" till (hd1) eller (hd2) det brukar stå typ Kingston Traveller..., eller Sandisk Cruzer... eller något liknande till höger om detta val.
Så det går alltså?? Hur kommer det att funka då?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

ubuntuman74 skrev:
bbauto skrev:
Så det går alltså?? Hur kommer det att funka då?
Förutsatt att man valt USB, före Hårddisk i bootordning (Bios Setup) så kommer det att funka så här: När USB-minnet/disken är ikopplad vid uppstart, så startas Grub med alla installerade operativ som val.
När USB-minnet/disken ej är ikopplad vid uppstart, så startas det operativ som är installerat på (hd0) ex. Windows/Dos/MacOS
ubuntuman74

Inlägg av ubuntuman74 »

Verkar ju perfekt då kan man inte sabba XP disken på något sätt som sist ;D
Tack för all hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"