PCI-kort med parallellport - får det inte att funka
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: PCI-kort med parallellport - får det inte att funka
Har kört
sudo gedit /etc/modules
lagt in
#Minmodul till parallellporten
parport_pc io=0xcf00, 0xce00 irq =3
startat om
kört lsmod | grep parport + lsmod | grep mcs9865 (fiffigt!)
Resultat:
rickard@rickard-desktop:~$ lsmod | grep parport
parport_pc 36260 1
parport 37832 3 ppdev,lp,parport_pc
rickard@rickard-desktop:~$ lsmod | grep mcs9865
mcs9865_isa 4356 0
mcs9865 21792 0
rickard@rickard-desktop:~$
Ser det bra ut? Vad gör jag härnäst?
sudo gedit /etc/modules
lagt in
startat om
kört lsmod | grep parport + lsmod | grep mcs9865 (fiffigt!)
Resultat:
parport_pc 36260 1
rickard@rickard-desktop:~$ lsmod | grep mcs9865
mcs9865_isa 4356 0
mcs9865 21792 0
Ser det bra ut? Vad gör jag härnäst?
README filen rekommenderar att köra kommandot rmmod lp, eventuellt krävs sudo rmmod lp. Man får antagligen sätta ett # framför den i filen /etc/modules inför nästa omstart. ( # lp )
Annars är det nu bara att tuta och köra!
För att installera skrivaren är det bäst att du startar en ny tråd och/eller googlar. Du kan också söka här.
Annars är det nu bara att tuta och köra!
För att installera skrivaren är det bäst att du startar en ny tråd och/eller googlar. Du kan också söka här.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
OK, jättetack för stort tålamod och fin guidning.
Readme-filen säger så här:
Steps for setting parallel port :
---------------------------------
1. rmmod lp
2. rmmod parport_pc
3. insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10.
Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v
Innebär detta att jag bara kör kommandona i 1. och 2. och därefter modifierar 3. enligt "Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v"?
Får jag fråga dig hur rad 3. i så fall skulle se ut i mitt fall?
(Jag vet, rookie så det skriker om det men viljan är stor
)
Readme-filen säger så här:
1. rmmod lp
2. rmmod parport_pc
3. insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10.
Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v
Innebär detta att jag bara kör kommandona i 1. och 2. och därefter modifierar 3. enligt "Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v"?
Får jag fråga dig hur rad 3. i så fall skulle se ut i mitt fall?
(Jag vet, rookie så det skriker om det men viljan är stor

Med vilja och tålamod kommer man långt! Det är ingen lekskola du gett dig in på med denna drivrutin, men du jobbar på bra!
Bara punkt 1 är nödvändig menar jag, i detta läget. Bl a eftersom lp gått igång vid uppstart p g a att den står med i /etc/modules. Pkt 2 o 3 har du redan gjort på annat sätt.
Så nästa steg blir skrivaren,,,,
Bara punkt 1 är nödvändig menar jag, i detta läget. Bl a eftersom lp gått igång vid uppstart p g a att den står med i /etc/modules. Pkt 2 o 3 har du redan gjort på annat sätt.
Så nästa steg blir skrivaren,,,,
-
Toppen!
Så det du säger, är att parallellporten nu är installerad och klar, stämmer det?
Om så är fallet, står skrivaren på tur, precis som du skriver.
Är det inte bara att lägga till och konfigurera skrivaren i System-Administration-Utskrifter och välja "Ny skrivare"?
Eller ännu bättre, känner inte Ubuntu själv av när en skrivare ansluts till parallellporten och guidar en genom installationen?
Fast, nu kanske jag tänker för mycket Windoze...
Så det du säger, är att parallellporten nu är installerad och klar, stämmer det?
Om så är fallet, står skrivaren på tur, precis som du skriver.
Är det inte bara att lägga till och konfigurera skrivaren i System-Administration-Utskrifter och välja "Ny skrivare"?
Eller ännu bättre, känner inte Ubuntu själv av när en skrivare ansluts till parallellporten och guidar en genom installationen?
Fast, nu kanske jag tänker för mycket Windoze...
Testa............
-
Har kämpat mig svettig för att få det att funka men det är stendött...
Har bl.a. installerat drivrutiner direkt från HP och Googlat som en tok för att finna en lösning men ännu ingen som helst reaktion från skrivaren.
Startade en ny tråd för att få tips hur man installerar skrivaren, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=217&t=43186, där jag fick tipset om att använda en USB-till-parallel-kabel istället. Visst är jag öppen för det men nu när jag lagt ner så mycket tid på att få till det med PCI-kortet känns det trist att ge upp...
Från min horisont verkar det som om det helt enkelt inte finns någon kontakt mellan parallellporten och skrivaren.
Kan man på något sätt verifiera att parallellporten verkligen är aktiv?
Har bl.a. installerat drivrutiner direkt från HP och Googlat som en tok för att finna en lösning men ännu ingen som helst reaktion från skrivaren.
Startade en ny tråd för att få tips hur man installerar skrivaren, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=217&t=43186, där jag fick tipset om att använda en USB-till-parallel-kabel istället. Visst är jag öppen för det men nu när jag lagt ner så mycket tid på att få till det med PCI-kortet känns det trist att ge upp...
Från min horisont verkar det som om det helt enkelt inte finns någon kontakt mellan parallellporten och skrivaren.
Kan man på något sätt verifiera att parallellporten verkligen är aktiv?
-
Är fortfarande inne på att operativsystemet helt enkel inte känner av parallellporten.
Har installerat HP Device Manager för att enkelt kunna lägga till HP-skrivare med rätt drivrutiner.
När jag kör programmet hp-setup, kommer det upp en första dialogruta som säger:
Device Discovery
Connection (I/0) Type
o Universal Serial Bus (USB)
o Network/Ethernet/Wireless network (direct connection or JetDirect)
o Wireless/802.11 (requires a temporary USB connection and is only available for selected devices)
o Parallel Port (LPT)
De tre översta alternativen är valbara medan det sista alternativet, parallellporten, är skriven med svagare text (grå) och inte valbar.
Det går helt enkelt inte att välja parallellport som alternativ.
För mig tyder detta på att systemet helt enkelt inte känner av att det finns en parallellport.
Kan det vara så?
Hur skall man tolka detta och vilka möjliga lösningar finns i så fall? Kan man göra någon form av check för att se om porten är aktiverad?
PS. Det går utmärkt att lägga till och installera en skrivare om man t.ex. väljer USB, så själva skrivarinstallationen bör inte vara några problem när väl systemet känner att det finns en aktiv parallellport (dvs., det går att lägga till och installera skrivaren men det går alltså fortfarande inte att skriva ut).
Har installerat HP Device Manager för att enkelt kunna lägga till HP-skrivare med rätt drivrutiner.
När jag kör programmet hp-setup, kommer det upp en första dialogruta som säger:
Device Discovery
Connection (I/0) Type
o Universal Serial Bus (USB)
o Network/Ethernet/Wireless network (direct connection or JetDirect)
o Wireless/802.11 (requires a temporary USB connection and is only available for selected devices)
o Parallel Port (LPT)
De tre översta alternativen är valbara medan det sista alternativet, parallellporten, är skriven med svagare text (grå) och inte valbar.
Det går helt enkelt inte att välja parallellport som alternativ.
För mig tyder detta på att systemet helt enkelt inte känner av att det finns en parallellport.
Kan det vara så?
Hur skall man tolka detta och vilka möjliga lösningar finns i så fall? Kan man göra någon form av check för att se om porten är aktiverad?
PS. Det går utmärkt att lägga till och installera en skrivare om man t.ex. väljer USB, så själva skrivarinstallationen bör inte vara några problem när väl systemet känner att det finns en aktiv parallellport (dvs., det går att lägga till och installera skrivaren men det går alltså fortfarande inte att skriva ut).
JAg kollar vidare. Kör detta kommando så länge;
lpinfo -v
Andra källor talar för att modulen lp skall vara laddad, så det verkar lite oklart just nu.
lpinfo -v
Andra källor talar för att modulen lp skall vara laddad, så det verkar lite oklart just nu.
-
lpinfo -v ger detta resultat:
rickard@rickard-desktop:~$ lpinfo -v
network socket
network beh
direct hal
direct hpfax
direct hp
network http
network ipp
network lpd
direct parallel:/dev/lp0
file cups-pdf:/
direct scsi
serial serial:/dev/ttyS0?baud=115200
network smb
Tack för tipset, har tittat igenom det helt snabbt men kommer nu att gå igenom det mer i detalj.
Vid första anblicken verkar det som om skrivaren fungerat i 8.04 men att problem uppstått vid övergång/uppgradering till 9.04.
Jag kör 8.04 och har ändå problem.
Jag vet inte om det har någon betydelse men när jag startar datorn reagerar skrivaren med att "on-dioden" längst ned och den mellersta dioden tänds.
Detta betyder enligt manualen (sid. 19), http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... l03394.pdf "Unprinted paper is in the printer". När jag trycker på den mellersta knappen, skrivs ett papper ut där endast en liten symbol är tryckt (olika symboler från gång till gång, t.ex. en dubbelriktad pil, en 2:a, två sidoriktade pilar, osv.). Efter utskriften ställer datorn sig i "ready to print"-läge (nedersta dioden tänd).
Detta sker innan OS har laddats, direkt efter det att on-knappen på datorn tryckts in, så jag antar att det är BIOS som kommunicerar med skrivaren?
I vilket fall som helst betyder det ju att det sker någon form av kommunikation mellan datorn och skrivaren.
rickard@rickard-desktop:~$ lpinfo -v
network socket
network beh
direct hal
direct hpfax
direct hp
network http
network ipp
network lpd
direct parallel:/dev/lp0
file cups-pdf:/
direct scsi
serial serial:/dev/ttyS0?baud=115200
network smb
Tack för tipset, har tittat igenom det helt snabbt men kommer nu att gå igenom det mer i detalj.
Vid första anblicken verkar det som om skrivaren fungerat i 8.04 men att problem uppstått vid övergång/uppgradering till 9.04.
Jag kör 8.04 och har ändå problem.
Jag vet inte om det har någon betydelse men när jag startar datorn reagerar skrivaren med att "on-dioden" längst ned och den mellersta dioden tänds.
Detta betyder enligt manualen (sid. 19), http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... l03394.pdf "Unprinted paper is in the printer". När jag trycker på den mellersta knappen, skrivs ett papper ut där endast en liten symbol är tryckt (olika symboler från gång till gång, t.ex. en dubbelriktad pil, en 2:a, två sidoriktade pilar, osv.). Efter utskriften ställer datorn sig i "ready to print"-läge (nedersta dioden tänd).
Detta sker innan OS har laddats, direkt efter det att on-knappen på datorn tryckts in, så jag antar att det är BIOS som kommunicerar med skrivaren?
I vilket fall som helst betyder det ju att det sker någon form av kommunikation mellan datorn och skrivaren.
"direct parallel:/dev/lp0"
= ser bra ut!
Men är parport_pc laddad?
= ser bra ut!
Men är parport_pc laddad?
-
Antar att detta besvarar din fråga?
parport_pc 36260 1
En annan sak jag tänkte på när detta lades till:
sudo gedit /etc/modules
I manualen skrivs det om "I/0 ports at e800" . Är detta av någon betydelse för min del?
parport_pc 36260 1
En annan sak jag tänkte på när detta lades till:
sudo gedit /etc/modules
I manualen skrivs det om "I/0 ports at e800" . Är detta av någon betydelse för min del?
-
Kommer inte mycket längre idag, dags att hålla kväll.
Har läst igenom tipset i länken jag fick men det gjorde inte att jag kom närmare en lösning; Status Quo råder.
En novis fundering:
Kan det vara så att alla moduler och likande är laddade men att det som saknas är någon form av "adressering/namngivning" (eller vad man nu kan kalla det) av parallellporten som saknas?
Jag tänker då på detta stycke i manualen för kortet:
1.Parallel port installation
To install the parallel port use the following command
modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3
The first io address 0x378 and the first irq address points the standard parallel port and the second io and irq addresses points the MCS9865 io and irq values.
To check the “io” and “irq” addresses use the command “lspci -v”.
MCS9865 parallel port supports SPP/CBFIFO/ECP/EPP modes. Parallel port will automatically move into the device mode (SPP/CBFIFO/ECP/EPP) by handshaking.
När jag anger sudo modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3 i terminalen händer ingenting, så här:
rickard@rickard-desktop:~$ sudo modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3
[sudo] password for rickard:
I och för sig har jag inte riktigt koll
på vad kommandot egentligen skall göra men nog borde man väl få någon form av resultat presenterat i terminalen??
Även den här delen av Readme-filen verkar vara relevant:
1. rmmod lp
2. rmmod parport_pc
2. insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10.
Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v.
Kan lösningen finnas här månne??
Har läst igenom tipset i länken jag fick men det gjorde inte att jag kom närmare en lösning; Status Quo råder.
En novis fundering:
Kan det vara så att alla moduler och likande är laddade men att det som saknas är någon form av "adressering/namngivning" (eller vad man nu kan kalla det) av parallellporten som saknas?
Jag tänker då på detta stycke i manualen för kortet:
1.Parallel port installation
To install the parallel port use the following command
modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3
The first io address 0x378 and the first irq address points the standard parallel port and the second io and irq addresses points the MCS9865 io and irq values.
To check the “io” and “irq” addresses use the command “lspci -v”.
MCS9865 parallel port supports SPP/CBFIFO/ECP/EPP modes. Parallel port will automatically move into the device mode (SPP/CBFIFO/ECP/EPP) by handshaking.
När jag anger sudo modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3 i terminalen händer ingenting, så här:
rickard@rickard-desktop:~$ sudo modprobe parport_pc io=0xe800, 0xdd00 irq =3
[sudo] password for rickard:
I och för sig har jag inte riktigt koll

Även den här delen av Readme-filen verkar vara relevant:
1. rmmod lp
2. rmmod parport_pc
2. insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10.
Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v.
Kan lösningen finnas här månne??
Man måste anta att de io adresser och irq's som anges i textfilerna är exempel och inte de du skall använda. De io-adresser du skall använda har du redan fått fram med kommandot lspci -v.Note: Here, the io and irq should be noted from lspci -v.
-
Känns som en hård nöt att knäcka.
Jag tror det är dags att testa en USB-till-parallell-adaper för att se om det ger bättre resultat.
Känns dock trist att behöva lägga ner försöken med PCI-kortet helt...Vill ju gärna finna en lösning efter allt nedlagt arbete.
Utan din hjälp hade jag dock inte kommit någon vart överhuvudtaget så stort tack
Hittade för övrig detta inlägg http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1252273 så jag är tydligen inte helt ensam om att ha problem med parallellportsinstallation...
Jag tror det är dags att testa en USB-till-parallell-adaper för att se om det ger bättre resultat.
Känns dock trist att behöva lägga ner försöken med PCI-kortet helt...Vill ju gärna finna en lösning efter allt nedlagt arbete.
Utan din hjälp hade jag dock inte kommit någon vart överhuvudtaget så stort tack

Hittade för övrig detta inlägg http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1252273 så jag är tydligen inte helt ensam om att ha problem med parallellportsinstallation...
Det är jobbigt med minst tre nivåer;
1. Hårdvara+drivrutin (kortet)
2. Parallellportsdrivtuiner (parport_pc)
3. Skrivardrivrutiner
Punkt 1 tror är jag är OK, punkt 2 och 3 återstår att testa.
Punkt 2 o. 3; har du testat med och utan "lp" som startmodul?
1. Hårdvara+drivrutin (kortet)
2. Parallellportsdrivtuiner (parport_pc)
3. Skrivardrivrutiner
Punkt 1 tror är jag är OK, punkt 2 och 3 återstår att testa.
Punkt 2 o. 3; har du testat med och utan "lp" som startmodul?
-
Hur går jag tillväga rent praktiskt för att testa med och utan "ls"?
Vad innebär kommandot ls?
När jag följer de två första stegen i "Steps for setting parallel port", blir det så här:
rickard@rickard-desktop:~$ rmmod lp
ERROR: Module lp does not exist in /proc/modules
rickard@rickard-desktop:~$ rmmod parport_pc
ERROR: Removing 'parport_pc': Operation not permitted
Varför får jag Error??
Vad innebär kommandot ls?
När jag följer de två första stegen i "Steps for setting parallel port", blir det så här:
rickard@rickard-desktop:~$ rmmod lp
ERROR: Module lp does not exist in /proc/modules
rickard@rickard-desktop:~$ rmmod parport_pc
ERROR: Removing 'parport_pc': Operation not permitted
Varför får jag Error??
Du hade "lp" i filen /etc/modules ursprungligen men instruktionerna till din parallellkortsdrivrutin talade om att inaktivera den. OCH på vissa sidor om HP och linux står det att den skall vara aktiv. Jag vet inte vilket. Det får du testa fram. Vilket är enkelt genom att ta bort # tecknet framför lp och starta om. Sedan testa HP's drivrutiner och ev. självtest som kan ingå i HP's drivrutin programpaket. Att sätta dit # tecknet framför något avaktiverar detta i de flesta script på linux, inte alla dock. Att ta bort det aktiverar det igen, vid t ex omstart eller när scriptet körs, vilket som är aktuellt.
Alltså testa HP's skrivardrivrutiner med och utan modulen lp aktiverad.
Av föregåedne inlägg framgår att modulen lp inte är aktiverad vid start. Det framgår också att du måste vara root (admin) för att avaktivera parport. Då gör man så här; sudo rmmod "den module du vill avaktivera".
Alltså testa HP's skrivardrivrutiner med och utan modulen lp aktiverad.
Av föregåedne inlägg framgår att modulen lp inte är aktiverad vid start. Det framgår också att du måste vara root (admin) för att avaktivera parport. Då gör man så här; sudo rmmod "den module du vill avaktivera".
-
Skrivaren skriver forfarande inte ut något men jag börjar förstå en del av vad som gjorts och bara det är ju en framgång i sig
Men...när datorn startas, laddas lp och parport_pc eftersom de finns med i /etc/modules.
Vaför skall jag då inaktivera dem med rmmod?
Nästa fråga, den här instruktionen i readme-filen, vad gör den?
insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10
Skall jag på något sätt anpassa denna instruktion för mina omständigheter och lägga in den någonstans?
Har förstått att inmod betyder "installs a loadable module in the running kernel" men när jag letar i /usr/lib hittar jag ingen folder med namnet modules.
Dessutom har jag en högre kärna än 2.6.15 (2.6.24-24) så jag antar att jag skall använda 2.6.24 istället, eller??
Hoppas jag får be dig att förklara lite kring detta också.

Men...när datorn startas, laddas lp och parport_pc eftersom de finns med i /etc/modules.
Vaför skall jag då inaktivera dem med rmmod?
Nästa fråga, den här instruktionen i readme-filen, vad gör den?
insmod /usr/lib/modules/2.6.15/kernel/drivers/parport/parport_pc io=0xb000 irq=10
Skall jag på något sätt anpassa denna instruktion för mina omständigheter och lägga in den någonstans?
Har förstått att inmod betyder "installs a loadable module in the running kernel" men när jag letar i /usr/lib hittar jag ingen folder med namnet modules.
Dessutom har jag en högre kärna än 2.6.15 (2.6.24-24) så jag antar att jag skall använda 2.6.24 istället, eller??
Hoppas jag får be dig att förklara lite kring detta också.