Spegling/Bakup
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Spegling/Bakup
Hej Alla
Finns det något program eller dylikt som man kan ta en bakup av hela installationen eller likvärdigt?
Alltså göra en "spegling" av ubuntu så om jag vill prova win7 osv så kan jag med lätthet installera om hela ubuntu och få med xbmc program inställningar osv.
Finns det något program eller dylikt som man kan ta en bakup av hela installationen eller likvärdigt?
Alltså göra en "spegling" av ubuntu så om jag vill prova win7 osv så kan jag med lätthet installera om hela ubuntu och få med xbmc program inställningar osv.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Spegling/Bakup
Har du en extern USB-HD med lagom plats, så kan du starta på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren->Välj den externa HDn uppe till höger->Högerklicka->Unmount->Högerklicka->Resize Minska den (FAT32?) med så mycket plats som ubuntu tar upp, med lite marginal (normalt max 10-15GB) + Apply, byt disk uppe till höger, och välj den/dom med Ubuntu->Högerklicka->Unmount Om du vill kan du passa på att krympa den till samma storlek som systemet tar upp med lite råge.Sen högerklickar du på partitionen igen->Kopiera, byt till den externa HDn->Klistra in.Göktytan skrev:Hej Alla
Har du väldigt lite plats, så kan man spara undan förråd/paketinställningar mm med så kallade meta-filer, då tar det ingen plats alls (Några KB), MEN man får fixa och dona med teman och sånt i efterhand.
Sen kan man givetvis installera ex. sbackup och köra backup (med default inställningarna) då får du med hela /home (nästan) brukar bli fråga om 2-3GB.

Ok tack
Men det går alltså inte göra tex en eller fler bootbara skivor tex som man kan användas sig av till installationen.
Men det går alltså inte göra tex en eller fler bootbara skivor tex som man kan användas sig av till installationen.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det som kan vara viktigt att få med är /etc, /usr och /home. Jag tror sbackup har en färdig mall för backup av just dom katalogerna och kanske någon mer. Det är i alla fall dom som jag tar regelbunden backup på och det har räddat mej flera gånger när jag experimenterat lite för mycket.
Sök på backup i Lägg till/Ta bort, det finns några stycken olika och prova vilket som passar dej bäst.
Sök på backup i Lägg till/Ta bort, det finns några stycken olika och prova vilket som passar dej bäst.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- bbauto
Jodå fast DVD är att föredra, i remastersys finns ett backup alternativ, jag har testat och det fungerade kanonbra.Göktytan skrev:Ok tack

Att klona ett ubuntu/linux system är en dröm jämfört med ex. Windows.
Egentligen kan du klona ditt system (bortsett från dina data-filer, och teman) mha 1st LiveCD, 1st Nätverksuppkoppling, och några metafiler på ca. 100KB
Vill man exprimentera mycket så är det aldrig fel att ta backup som Vulfgar säger, men kanske ännu viktigare att ha en separat /home partition.
Då kan du installera om hela systemet, utan att påverka dina inställningar/data. Jag prövade nyligen en alfautgåva av ubuntu 9.10, det sket sig fullständigt, det va bara att ta fram ubuntu 9.04 CDn och installera om, vid partitionering valde jag manuellt, angav mina monteringspunkter "/" för systemet och "/home" för inställningar+data. Sen bockade jag för "formatera" enbart på "/"....
Sen var det bara att läsa in mina gamla förrådsinställningar+paketinställningar så va man på banan igen efter 20min.

- SlamsornasKung
Följdfråga: om något "skiter sig" rejält, och jag blir tvingad till omformatering. Kan jag då, medelst ett enkelt "dra-och-släpp", lägga tillbaka /etc, /usr och /home på sina respektive platser och "få tillbaka" mina gamla inställningar med mera? Är det så smidigt?vulfgar skrev:Det som kan vara viktigt att få med är /etc, /usr och /home. […] Det är i alla fall dom som jag tar regelbunden backup på och det har räddat mej flera gånger när jag experimenterat lite för mycket.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- bbauto
Om du menar att kopiera från filhanteraren, så är svaret nej, eftersom du tappar rättigheterna. Det låter som du bör testa remastersys-backup...SlamsornasKung skrev:Följdfråga: om något "skiter sig" rejält, och jag blir tvingad till omformatering. Kan jag då, medelst ett enkelt "dra-och-släpp", lägga tillbaka /etc, /usr och /home på sina respektive platser och "få tillbaka" mina gamla inställningar med mera? Är det så smidigt?vulfgar skrev:Det som kan vara viktigt att få med är /etc, /usr och /home. […] Det är i alla fall dom som jag tar regelbunden backup på och det har räddat mej flera gånger när jag experimenterat lite för mycket.
- SlamsornasKung
Jag menar följande scenario: föreställ dig att jag har kopierat de ovan nämnda filerna/mapparna till en extern HD eller dylikt. Datorn kraschar, och jag måste installera om systemet och formatera, kan jag då helt enkelt föra tillbaka de säkerhetskopierade filerna mapparna där de hör hemma?bbauto skrev:Om du menar att kopiera från filhanteraren, så är svaret nej, eftersom du tappar rättigheterna. Det låter som du bör testa remastersys-backup...
Ursäkta om jag uttrycker mig luddigt, jag gör så gott jag kan!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- vulfgar
- ung forumnörd
jag har inte provat at kopiera över hela mapparna, men det borde kunna gå att göra, men då ska man nog köra från live-CDn. Jag är lite tveksam om det går att skriva över rubbet annars, men det finns säkert någon annan som har bättre koll på det. För att plocka "enstaka" filer så har det funkat bra för mej i befintlig installation, men då måste man ju vara root.
Själv har jag tex kopierat över ett par inställningsfiler från /etc, en hel del av bla /usr/local och /usr/share och sen har jag ju /home på egen partition och brukar inte formattera om den vid ominstallation och då har systemet varit i stort sett exakt likadant som innan, dvs allt som jag har pillat med själv har funnits intakt. Vissa program har jag installerat igen, men gissningsvis skulle dom finnas kvar om du kopierar över även /usr/sbin och /usr/bin. Detta vore intressant att testa, men just nu har jag ingen tillgänglig dator för detta. Kanske någon annan som vet?
Det kanske ändå inte är vad du letar efter, jag ser nu att du vill ha en exakt spegling med bootbar backup och då har du fått bättre förslag av andra i tråden.
Själv har jag tex kopierat över ett par inställningsfiler från /etc, en hel del av bla /usr/local och /usr/share och sen har jag ju /home på egen partition och brukar inte formattera om den vid ominstallation och då har systemet varit i stort sett exakt likadant som innan, dvs allt som jag har pillat med själv har funnits intakt. Vissa program har jag installerat igen, men gissningsvis skulle dom finnas kvar om du kopierar över även /usr/sbin och /usr/bin. Detta vore intressant att testa, men just nu har jag ingen tillgänglig dator för detta. Kanske någon annan som vet?
Det kanske ändå inte är vad du letar efter, jag ser nu att du vill ha en exakt spegling med bootbar backup och då har du fått bättre förslag av andra i tråden.

- bbauto
Nja Vulfgar... grejen är att allt under "/" förutom "/home" ägs av "root" och allt under "/home/DittKonto" ägs av dig personligen, kopierar du något (utan rätt parametrar) via nautilus, så blir det antingen "DittKonto" som blir ägaren ELLER om du kör "gksu nautilus" "root" som ägare. Har man flera olika användare blir det rejält stökigt!? Skapar man ett arkiv eller använder typ rsync eller sbackup så behålls alla rättigheter, återskapa bara användarID i rätt ordning med rätt password, så är det lugnt...vulfgar skrev:jag har inte provat at kopiera över hela mapparna, men det borde kunna gå att göra, men då ska man nog köra från live-CDn. Jag är lite tveksam om det går att skriva över rubbet annars, men det finns säkert någon annan som har bättre koll på det. För att plocka "enstaka" filer så har det funkat bra för mej i befintlig installation, men då måste man ju vara root.

Hej
För snart 2 år sedan hittade jag nedanstående "backup" på nätet. Vet ej var sidan finns, men jag kopierade texten till ett ordbehandlingsprogram och skrev ut det så att jag alltid hade till hands den dag jag behövde installera om Ubuntu. Grejjen är att hela "systemet" backuppades till en enda (för min del ca 3 gb) komprimerad fil (använd terminalen). När jag installerat om Ubuntu öppnade jag terminalen och skrev nedanstående kommandon och vipps, allt var som vid det tillfälle jag tog backuppen. Detta har räddat mig flera ggr efter all för mycket pillande. Det är mycket text, men kommandosarna är bara kopiera och klistra in i terminalen
To do this, become root with
Code:
sudo su
and go to the root of your filesystem
Code:
cd /
Now, below is the full command I would use to make a backup of my system:
Code:
tar cvpzf backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys /
Now, lets explain this a little bit.
The 'tar' part is, obviously, the program we're going to use.
'cvpfz' are the options we give to tar, like 'create archive' (obviously),
'preserve permissions'(to keep the same permissions on everything the same), and 'gzip' to keep the size down.
Next, the name the archive is going to get. backup.tgz in our example.
Next comes the root of the directory we want to backup. Since we want to backup everything; /
Now come the directories we want to exclude. We don't want to backup everything since some dirs aren't very useful to include. Also make sure you don't include the file itself, or else you'll get weird results.
You might also not want to include the /mnt folder if you have other partitions mounted there or you'll end up backing those up too. Also make sure you don't have anything mounted in /media (i.e. don't have any cd's or removable media mounted). Either that or exclude /media.
EDIT : kvidell suggests below we also exclude the /dev directory. I have other evidence that says it is very unwise to do so though.
Well, if the command agrees with you, hit enter (or return, whatever) and sit back&relax. This might take a while.
Afterwards you'll have a file called backup.tgz in the root of your filessytem, which is probably pretty large. Now you can burn it to DVD or move it to another machine, whatever you like!
2: Restoring
Warning: Please, for goodness sake, be careful here. If you don't understand what you are doing here you might end up overwriting stuff that is important to you, so please take care!
Well, we'll just continue with our example from the previous chapter; the file backup.tgz in the root of the partition.
Once again, make sure you are root and that you and the backup file are in the root of the filesystem.
One of the beautiful things of Linux is that This'll work even on a running system; no need to screw around with boot-cd's or anything. Of course, if you've rendered your system unbootable you might have no choice but to use a live-cd, but the results are the same. You can even remove every single file of a Linux system while it is running with one command. I'm not giving you that command though!
Well, back on-topic.
This is the command that I would use:
Code:
tar xvpfz backup.tgz -C /
Or if you used bz2;
Code:
tar xvpfj backup.tar.bz2 -C /
WARNING: this will overwrite every single file on your partition with the one in the archive!
Just hit enter/return/your brother/whatever and watch the fireworks. Again, this might take a while. When it is done, you have a fully restored Ubuntu system! Just make sure that, before you do anything else, you re-create the directories you excluded:
Code:
mkdir proc
mkdir lost+found
mkdir mnt
mkdir sys
etc...
And when you reboot, everything should be the way it was when you made the backup!
För snart 2 år sedan hittade jag nedanstående "backup" på nätet. Vet ej var sidan finns, men jag kopierade texten till ett ordbehandlingsprogram och skrev ut det så att jag alltid hade till hands den dag jag behövde installera om Ubuntu. Grejjen är att hela "systemet" backuppades till en enda (för min del ca 3 gb) komprimerad fil (använd terminalen). När jag installerat om Ubuntu öppnade jag terminalen och skrev nedanstående kommandon och vipps, allt var som vid det tillfälle jag tog backuppen. Detta har räddat mig flera ggr efter all för mycket pillande. Det är mycket text, men kommandosarna är bara kopiera och klistra in i terminalen
To do this, become root with
Code:
sudo su
and go to the root of your filesystem
Code:
cd /
Now, below is the full command I would use to make a backup of my system:
Code:
tar cvpzf backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys /
Now, lets explain this a little bit.
The 'tar' part is, obviously, the program we're going to use.
'cvpfz' are the options we give to tar, like 'create archive' (obviously),
'preserve permissions'(to keep the same permissions on everything the same), and 'gzip' to keep the size down.
Next, the name the archive is going to get. backup.tgz in our example.
Next comes the root of the directory we want to backup. Since we want to backup everything; /
Now come the directories we want to exclude. We don't want to backup everything since some dirs aren't very useful to include. Also make sure you don't include the file itself, or else you'll get weird results.
You might also not want to include the /mnt folder if you have other partitions mounted there or you'll end up backing those up too. Also make sure you don't have anything mounted in /media (i.e. don't have any cd's or removable media mounted). Either that or exclude /media.
EDIT : kvidell suggests below we also exclude the /dev directory. I have other evidence that says it is very unwise to do so though.
Well, if the command agrees with you, hit enter (or return, whatever) and sit back&relax. This might take a while.
Afterwards you'll have a file called backup.tgz in the root of your filessytem, which is probably pretty large. Now you can burn it to DVD or move it to another machine, whatever you like!
2: Restoring
Warning: Please, for goodness sake, be careful here. If you don't understand what you are doing here you might end up overwriting stuff that is important to you, so please take care!
Well, we'll just continue with our example from the previous chapter; the file backup.tgz in the root of the partition.
Once again, make sure you are root and that you and the backup file are in the root of the filesystem.
One of the beautiful things of Linux is that This'll work even on a running system; no need to screw around with boot-cd's or anything. Of course, if you've rendered your system unbootable you might have no choice but to use a live-cd, but the results are the same. You can even remove every single file of a Linux system while it is running with one command. I'm not giving you that command though!
Well, back on-topic.
This is the command that I would use:
Code:
tar xvpfz backup.tgz -C /
Or if you used bz2;
Code:
tar xvpfj backup.tar.bz2 -C /
WARNING: this will overwrite every single file on your partition with the one in the archive!
Just hit enter/return/your brother/whatever and watch the fireworks. Again, this might take a while. When it is done, you have a fully restored Ubuntu system! Just make sure that, before you do anything else, you re-create the directories you excluded:
Code:
mkdir proc
mkdir lost+found
mkdir mnt
mkdir sys
etc...
And when you reboot, everything should be the way it was when you made the backup!
- vulfgar
- ung forumnörd
Du har rätt. För mej är det enkelt eftersom jag är bara har en användare på datorn, så antingen är det root eller vulfgar som är ägare. Iofs är det inte så jättekrångligt ändå eftersom allting utom /home har root som ägare. Där man måste hålla reda på olika ägare är alltså om man har flera /home.bbauto skrev:Nja Vulfgar... grejen är att allt under "/" förutom "/home" ägs av "root" och allt under "/home/DittKonto" ägs av dig personligen, kopierar du något (utan rätt parametrar) via nautilus, så blir det antingen "DittKonto" som blir ägaren ELLER om du kör "gksu nautilus" "root" som ägare. Har man flera olika användare blir det rejält stökigt!? Skapar man ett arkiv eller använder typ rsync eller sbackup så behålls alla rättigheter, återskapa bara användarID i rätt ordning med rätt password, så är det lugnt...-Rätta mig gärna Rosita.K-
Jag brukar kopiera allt från / som root i nautilus (gksudo nautilus) och allt under /home som vulfgar så alla rättigheter är kvar oförändrade. I vart fall har jag aldrig råkat ut för något fel pga rättigheter när jag gjort på detta sättet. Risken är att root övertar rättigheter och ägande över kopian på /home om man är root när man kopierar, men det går ju iofs också enkelt att åtgärda i efterhand.
I detta fallet, för Göktytan, så är rsync och/eller sbackup att föredra framför min metod som kräver lite mer handpåläggning.

- bbauto
Det var inte menat som kritik Vulfgar, utan som förtydligande!vulfgar skrev:Du har rätt. För mej är det enkelt eftersom jag är bara har en användare på datorn, så antingen är det root eller vulfgar som är ägare. Iofs är det inte så jättekrångligt ändå eftersom allting utom /home har root som ägare. Där man måste hålla reda på olika ägare är alltså om man har flera /home.bbauto skrev:Nja Vulfgar... grejen är att allt under "/" förutom "/home" ägs av "root" och allt under "/home/DittKonto" ägs av dig personligen, kopierar du något (utan rätt parametrar) via nautilus, så blir det antingen "DittKonto" som blir ägaren ELLER om du kör "gksu nautilus" "root" som ägare. Har man flera olika användare blir det rejält stökigt!? Skapar man ett arkiv eller använder typ rsync eller sbackup så behålls alla rättigheter, återskapa bara användarID i rätt ordning med rätt password, så är det lugnt...-Rätta mig gärna Rosita.K-
Jag brukar kopiera allt från / som root i nautilus (gksudo nautilus) och allt under /home som vulfgar så alla rättigheter är kvar oförändrade. I vart fall har jag aldrig råkat ut för något fel pga rättigheter när jag gjort på detta sättet. Risken är att root övertar rättigheter och ägande över kopian på /home om man är root när man kopierar, men det går ju iofs också enkelt att åtgärda i efterhand.
I detta fallet, för Göktytan, så är rsync och/eller sbackup att föredra framför min metod som kräver lite mer handpåläggning.

Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 2 gånger.
- bbauto
rsync är bra på så sätt att man kan köra det över ssh:
rsync -avHz -e ssh remoteuser@remotehost:/remote/dir /this/dir/
# rsync -avH --delete --exclude=/junk --exclude=/otherjunk /home rsync://backup.server/backup_path
rsync -avH --delete --exclude=<file/directory to exclude> <source files/directories> <rsync://hostname/path>
rsync -avH --delete --exclude=<file/directory to exclude> <rsync://hostname/path> <destination directory>
-a = Keep permissions.
-v = Show how much was transfered.
-H = Preserve hardlinks.
-z = Compress during transfer.
-e = use remote shell -> SSH
--delete = Remove old from target, if not present in source.
--exclude = Don't sync...
SYNOPSIS
Local: rsync [OPTION...] SRC... [DEST]
Access via remote shell:
Pull: rsync [OPTION...] [USER@]HOST:SRC... [DEST]
Push: rsync [OPTION...] SRC... [USER@]HOST:DEST
Access via rsync daemon:
Pull: rsync [OPTION...] [USER@]HOST::SRC... [DEST]
rsync [OPTION...] rsync://[USER@]HOST[:PORT]/SRC... [DEST]
Push: rsync [OPTION...] SRC... [USER@]HOST::DEST
rsync [OPTION...] SRC... rsync://[USER@]HOST[:PORT]/DEST
Usages with just one SRC arg and no DEST arg will list the source files
instead of copying.
Ett program jag använt för att spara och flytta en Linux-installation är partimage från > http://www.partimage.org/Main_PageGöktytan skrev:Hej Alla
Se tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... image+rune
Det kan lika gärna användas för att spara en installation där man lagt ner mycket arbete på att "tweaka".
För att sedan kunna återställa installationen till den sparade versionen när något kanske gått åt pipan.
Partimage finns med på SystemRescueCd från http://www.sysresccd.org/Main_Page
- bbauto
Tja partimage är ju bra såtillvida att den gör det jag beskrev med gparted ovan i ett steg + att den har möjlighet att komprimera och bränna till CD/DVD. Men såvitt jag vet stödjer den inte ext4 eller brtfs ännu, så den går bort tillsvidare...
EDIT: Hmm.. läser att nu att den senaste versionen stödjer ext4 och brtfs -Kanon-
EDIT: Hmm.. läser att nu att den senaste versionen stödjer ext4 och brtfs -Kanon-