Jag har en HP 6735b med inbyggt modem och Windows Vista samt mobilt bredband hos 3(ett simkort jag stoppade in i datorn) och lyckades därmed få kontakt med yttervärlden.
Jag har också en CD med ubuntu 9.04. När jag stoppade in denna och försökte installera ubuntu vid sidan om Vista fungerade ingenting trots att ubuntu sa att det fanns plats. Som tur var hämtade datorn tillbaka Vista av sig själv hos HP och jag fick återigen kontakt med yttervärlden.
Efter idogt sökande på Internet lyckades jag defragmentera hårddisken? och krympa volymen och voila! det gick att installera ubuntu sida vid sida med vista.
Problemet är att jag inte får någon internetanslutning med ubuntu. Något installationsprogram startade inte automatiskt men jag lyckades hitta det manuellt. Har valt mobilt bredband samt 3 och får automatiskt ifyllt: data.tre.se. Har fyllt i alla uppgifter, men det fungerar inte. Har enligt "tips & råd" avaktiverat min pinkod, hjälper inte.
Vad göra? Varför fungerar det inte?

Av ovanstående beskrivning hoppas jag att det framgår att jag behöver lättförståerlig och oerhört detaljerad hjälp.