Hur få igång mobilt bredband med inbyggt modem?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
JennyM

Hur få igång mobilt bredband med inbyggt modem?

Inlägg av JennyM »

Hoppas finna hjälp här då jag virrat efter svar på Internet i två dagar nu...

Jag har en HP 6735b med inbyggt modem och Windows Vista samt mobilt bredband hos 3(ett simkort jag stoppade in i datorn) och lyckades därmed få kontakt med yttervärlden.
Jag har också en CD med ubuntu 9.04. När jag stoppade in denna och försökte installera ubuntu vid sidan om Vista fungerade ingenting trots att ubuntu sa att det fanns plats. Som tur var hämtade datorn tillbaka Vista av sig själv hos HP och jag fick återigen kontakt med yttervärlden.
Efter idogt sökande på Internet lyckades jag defragmentera hårddisken? och krympa volymen och voila! det gick att installera ubuntu sida vid sida med vista.

Problemet är att jag inte får någon internetanslutning med ubuntu. Något installationsprogram startade inte automatiskt men jag lyckades hitta det manuellt. Har valt mobilt bredband samt 3 och får automatiskt ifyllt: data.tre.se. Har fyllt i alla uppgifter, men det fungerar inte. Har enligt "tips & råd" avaktiverat min pinkod, hjälper inte.

Vad göra? Varför fungerar det inte? :'(

Av ovanstående beskrivning hoppas jag att det framgår att jag behöver lättförståerlig och oerhört detaljerad hjälp.
peter.ahs
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur få igång mobilt bredband med inbyggt modem?

Inlägg av peter.ahs »

Hejsan,
Hittade denna sida där jag tror att du finner en lösning på ditt lilla problem
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... nd-ii.html

Lycka till och välkommen in i Ubuntus undarbara värld.
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej,
tacksam att någon äntligen svarade!
Dessvärre hjälper det inte, jag har redan varit på denna hemsida och det öppnas ingen ruta automatiskt, inte heller ser mina dialogrutor ut som på bilderna, får inte alls de alternativ som de visar. Kan kanske bero på att modemet är inbyggt i min dator?

Har funderat på om mina problem kan bero på brandväggen som ubuntu säger sig lägga in automatiskt. Det står förvisso att man kan stänga av denna men jag måste säga att instruktionerna för detta verkar vara gjorda för någon med digra programmeringskunskaper och ubuntu har själv klassat detta för den avancerade användaren.
Jag kollar av efter svar, hjälp och idéer med jämna mellanrum och sitter däremellan och funderar på vad jag inte provat som kan fungera ::)

En kanske dum fråga...
Jag vet att det med jämna mellanrum kommer ut uppdateringar och förbättringar av ubuntu, finns det något sätt man kan få in dessa i "ubuntudelen" av datorn om man bara har uppkoppling via vista ?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Först vill jag fråga om du även har tillgång till fast (tråd-)uppkoppling.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
JennyM

Inlägg av JennyM »

Suck, om så ändå vore...
JennyM

Inlägg av JennyM »

Stort tack för länkarna! :-*
Hittade förvisso inte lösningen på uppkopplingsproblemen men däremot en guide till hur jag kan uppdatera ubuntu via CD, så detta får bli nästa steg. Förhoppningsvis får kanske detta uppkopplingsproblemen att försvinna!?!

Eftersom jag lyckats ta reda på vad mitt inbyggda modem heter så passar jag på att meddela att det är ett UNDP bird dog om det ger någon ledtråd till vari uppkopplingsproblemen ligger.

Är så innerligt trött på Vista, ordet multitasking existerar inte i den världen, minsta lilla aktivitet från datorns sida och jag kan inte ens flytta piltangenten >:(
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag googlade på din dator, med tillägg " ubuntu " i sökfältet. Det var kanske inte fullt så hoppfullt i.o.f.s.. Den ser inte Linuxvänlig ut. ;)
Kommer lite länkar här:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1134787&page=4
https://help.ubuntu.com/9.04/internet/C ... eless.html
http://www.linlap.com/wiki/installation+guide
http://www.linwik.com/wiki/ubuntu+kubun ... ntu+guides
http://www.linwik.com/wiki/configuring+ ... buntu+9.04

Kanske att du kan få lite mer kött på benen, via någon av dem. Jag hoppas det.

Sedan, jag vet att du inte kan koppla upp och få ner uppdateringar, men förvissa dig om att du har gjort följande, i sista stycket, ändå.

Skulle det lossna för dig, kan det vara bra att ha det fixat. Hade du nu haft tillgång till en fast trådförbindelse, så hade du kunnat fixa till det, åtminstone. Har du ingen möjlighet till att få låna en sådan av någon nära och kär, eller god vän? Det behövs, för att: Du får förhoppningsvis en begäran om att "läsa om" dina programvarukanaler, när du har bockat för detta. Då behöver det göras. Får du då förslag om att uppdatera några delar, uppdatera dem. Stäng därefter ner programmet. Starta om datorn. Försök nu att ansluta via det mobila.

- Har du bockat för backports i dina programvarukällor? De bör vara förbockade. Där ligger en del "stödprogram" som behövs.
Se efter i System > Administration > Programvarukällor > Uppdateringar. Det fjärde alternativet uppifrån, något med backports. Bocka i, om det inte är det. Stäng därefter ner.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej igen,
det har varit besvärligt sen sist...
Rutan som skulle vara ikryssad var det inte men är nu, tack för den bra instruktionen!
Eftersom jag precis flyttat så har jag en bit till närmsta kompis med fast lina men kom på att jag hade en gammal dongel liggande, och se med den fungerade allt utmärkt!
Skulle således börja ladda ned alla uppdateringar men får beskedet att jag inte har plats i datorn, underligt då jag tyckte mig ha ordnat detta ???
Efter mycket om och men upptäcker jag att jag inte gett detta till ubuntu och då börjar problemen... ???
Hade jag gjort rätt från början så hade det inte varit några problem men det gjorde jag naturligtvis inte...

Efter många om och men har jag dock lyckats både med att ge ledig plats till ubuntu och ladda ned alla uppdateringar :)

Problemet är att detta inte löste problemet med det inbyggda modemet, så vad göra nu?
Jag har för mig att jag hittat ett tips om hur man skulle skriva in ett kommando som började med sudu osv någonstans samt ändra vissa rader för att få igång det inbyggda modemet men nu hittar jag inte denna sida...

Så åter igen:
Snälla, hjläp!!! :'(

Kommer snart att ändra mitt inloggningsnamn till Voyne, Voyne...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jenny, har du provat att att bocka för linux-backport-modules-jaunty i System->Inställningar->Pakethanteraren Synaptic
Jag hade lite muckel med mitt trådlösa innan jag upptäckte denna lösning.
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej,
lyckades efter mycket om och men hitta det som skulle bockas för men dessvärre utan resultat :-[
Men har hoppet kvar att någon annan lyckats och kan dela med sig av sin erfarenhet...
Jag kan väl inte vara den enda som vill ha in ubuntu på denna dator och surfa med det inbyggda modemet?
Snälla hör av er, det tar ibland lite tid för mig att svara då jag, som väl märks, inte är så värst duktig på det här med att få datorer att fungera och dessutom måste ta ut kortet ur dongeln, stoppa in i datorn och bytat från vista till ubuntu mellan varje test och uppsurfning. Men jag lovar att svara även när jag får det råd som hjälper så andra stackare efter mig får reda på vad som fungerar!
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej igen,
nu har jag lyckats få tag i den rätta beteckningen på mitt modem :) :
Agere Systems HDA Modem version 2.1.87.0

Jag har också lyckats hitta en sida där det står hur man gör för att få detta att fungera med ubuntu :) :
http://linmodems.technion.ac.il/package ... 0-HDA.html

Ja, den som följt med i mina inlägg och sedan går in på ovanstående länk bör snabbt inse problemet... :'(
Med andra ord, vad är det egentligen jag ska göra enligt länken ovan ???

Ge mig gärna instruktioner lika tydliga som de jag fick av Broder Tuck :-*
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej,
eftersom svaren uteblivit så har jag experimenterat lite själv och lyckades med hjälpen i ubuntu kontrollera modemet med scanmodem och även bli informerad av datorn att den kernel jag har, 2.6.28-15, inte fungerar med mitt modem då den är för ny, en äldre version behövdes.
Hjälpen/instruktionen i terminalen hänvisade till: linmodems.technion.ac.il/bigarch/archive-nineth/msg01316.html, där det skulle finnas hjälp att installera dkms för att få modemet .
Nu fungerade inte detta trots att jag följde instruktionen. Förvisso var det fel i kommandona på sidan dkms har blivit dksm men det hjälpte inte att ändra detta. Inte heller hjälpte det goda rådet på sidan att sätta i CD:n med ubuntu och skriva: sudu apt-get install linux-headers-2.6.27-9-generic.

Vad jag förstått är det fel i kerneln på 2.6.28 så modemet inte fungerar och vad jag då ska göra är att installera en 2.6.27 kernel istället vilken tydligen ska fungera med modemet. Varför hittar datorn ingen sådan då? Är uppkopplad men dongeln under tiden!

Vet inte om denna fråga ska ligga under internet eller annan grupp så tipsa gärna så flyttar jag den.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vet du om bugen finns kvar i nyare kernel, tex 2.6.30 eller 2.6.31? Om den är fixad där så kan det kanske löna sej att uppgradera till ver 9.10 av ubuntu istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
JennyM

Inlägg av JennyM »

Hej,
har ingen aning men vad jag förstått så gäller felet samtliga versioner efter 2.6.28 vilket i sig verkar lite märkligt, någon borde ju blivit lite pigg på att fixa till detta. Jag har ju visst hopp att 9.10 ska fungera då jag är obotlig optimist. Men den är väl inte ute ännu? Jag vill ju inte behöva vänta på denna och i värsta fall upptäcka att inte heller denna fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Internet"