Hej Alla
Är en ny användare av ubuntu och xbmc, så jag har en del frågor.
Det mesta fungerar helt ok men det jag inte förstår är hur jag som användare ska få rättigheter att skriva i vissa kataloger m,m.
Då det är ett måste när jag tex ska lägga till skin osv i xbmc.
Finns det möjlighet att aktivera både ljud över HDMI och spdif i ubuntu för just nu har jag bara över spdif.
När jag tex kör xbmc så har jag ljud över spdif och det är helt ok men ibland så vill man ju inte dra på hemmabion och då skulle jag vilja ha ljudet över hdmi kontakten som är ansluten till min tv.
Tack på förhand.
[Löst] Rättigheter m,m.
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
[Löst] Rättigheter m,m.
Senast redigerad av 1 Göktytan, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Rättigheter m,m.
Det bästa sättet är att starta filhanteraren, nautilus, från en terminal med adminrättigheter. Starta 'Tiillbehör' -> Terminal - skriv; sudo nautilus -> tryck enter -> skriv in lösenord som inte syns -> tryck enter igen. Nu kan du manövrera runt och kopiera och klistra obehindrat. Du kan också totalt förstöra din installation, så ta det försiktigt.Det mesta fungerar helt ok men det jag inte förstår är hur jag som användare ska få rättigheter att skriva i vissa kataloger m,m.
Ang. dina ljudfrågor så är det bäst att starta en ny tråd med ny rubrik om dem.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
I Terminalen skriver man "sudo " framför kommandot man vill köra som root (alla rättigheter), ska man köra ett program med grafiskt snitt heter det istället "gksu ". Jag brukar skapa en startare (genväg) på skrivbordet som jag kallar "Admin" som startar gällande filhanterare som root ex. nautilus, dolphin... Ubuntu: Högerklicka på skrivbordet->Lägg till startare: Namn=Admin, Kommando=gksu nautilus, Kommentar=Valfritt..., Sen pekar jag på ikonen, och byter denna mot en "Dator" symbol. Nu kan du stega runt i filsystemet och göra vad du vill ex. ändra rättigheter->Högerklicka på folder/fil->Egenskaper->Rättigheter->Göktytan skrev:Hej Alla
Är en ny användare av ubuntu och xbmc, så jag har en del frågor.
Det mesta fungerar helt ok men det jag inte förstår är hur jag som användare ska få rättigheter att skriva i vissa kataloger m,m.
Finns det möjlighet att aktivera både ljud över HDMI och spdif i ubuntu för just nu har jag bara över spdif.
När jag tex kör xbmc så har jag ljud över spdif och det är helt ok men ibland så vill man ju inte dra på hemmabion och då skulle jag vilja ha ljudet över hdmi kontakten som är ansluten till min tv.
Tack på förhand.
Normalt sett ska det mesta som ligger utanför /home ägas av "root", vill man komma åt dessa filer som användare så kan man låta root stå kvar som "ägare" men ändra "grupp" till ex. "admin" och "Läs och skrivrättigheter", förutsatt att användaren är medlem i gruppen "admin". Ang. ljudet så har jag ingen aning.

- bbauto
Ahh webaake hann före...
Ps! "gksu " har jag lärt mig, men kanske ingen skillnad längre??
Ibland kanske man vill ändra Ägare+Grupp i ett helt träd, från den foldern man står och neråt i hirarkin, exempelvis om man importerat ett album med bilder från annan källa (Du får ett hänglås på filerna). Jag har gjort ett nautilus-script som ändrar grupp ->admin med läs och skrivrättigheter.
Starta "Admin" ->Redigera->Inställningar-> Bocka för Visa dolda filer och säkerhetskopior->Fliken Beteende->Inkludera kommando Ta bort som förbigår papperskorgen->Stäng, Välj ".gnome2" -> nautilus-scripts-> Högerklicka i foldern->Skapa dokument->Tom fil->ChgGroup.sh
kopiera och klistra in följande:Spara och högerklicka på filen->Egenskaper->Rättigheter->Ändra grupp till "admin" med "Läs och skrivrättigheter" samt bocka för rutan "Tillåt körning av filen som ett program"->Stäng, du kan också kopiera detta skript till /home/DittKonto/.gnome2/nautilus-scripts (så får du tillgång även som vanlig användare.
Funktion: Låt oss säga att du importerat en folder "Bilder_2009" som i sin tur innehåller massa andra foldrar "Semester_2009", "Dop_2009" etc
när du öppnar dessa foldrar sitter det ett hänglås på filerna... Högerklicka på foldern /home/DittKonto/Bilder_2009->Skript->ChgGroup
Om du nu stegar igenom foldrarna, så kommer du märka att alla hänglås är borta, du kan öppna, redigera och spara...
MEN Använd med försiktighet, använd det INTE på några systemfoldrar utanför "/home" om du inte har 100% koll på vad foldrarna innehåller.
-Lycka till-

Ibland kanske man vill ändra Ägare+Grupp i ett helt träd, från den foldern man står och neråt i hirarkin, exempelvis om man importerat ett album med bilder från annan källa (Du får ett hänglås på filerna). Jag har gjort ett nautilus-script som ändrar grupp ->admin med läs och skrivrättigheter.
Starta "Admin" ->Redigera->Inställningar-> Bocka för Visa dolda filer och säkerhetskopior->Fliken Beteende->Inkludera kommando Ta bort som förbigår papperskorgen->Stäng, Välj ".gnome2" -> nautilus-scripts-> Högerklicka i foldern->Skapa dokument->Tom fil->ChgGroup.sh
kopiera och klistra in följande:
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
# Change Owner and Group to Read & Write recursively from current dir.
# Replace root:admin if you wish (NewOwner:NewGroup)
base=”`echo $NAUTILUS_SCRIPT_CURRENT_URI | cut -d’/’ -f3- | sed ’s/%20/ /g’`”
if [ -z "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS" ]; then
dir=”$base”
else
while [ ! -z "$1" -a ! -d "$base/$1" ]; do shift; done
dir=”$base/$1″
fi
cd "$dir"
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for nautilus root access" /bin/echo "got r00t?"`
sudo chown --recursive root:admin ./
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for nautilus root access" /bin/echo "got r00t?"`
sudo chmod --recursive 770 ./
Funktion: Låt oss säga att du importerat en folder "Bilder_2009" som i sin tur innehåller massa andra foldrar "Semester_2009", "Dop_2009" etc
när du öppnar dessa foldrar sitter det ett hänglås på filerna... Högerklicka på foldern /home/DittKonto/Bilder_2009->Skript->ChgGroup
Om du nu stegar igenom foldrarna, så kommer du märka att alla hänglås är borta, du kan öppna, redigera och spara...
MEN Använd med försiktighet, använd det INTE på några systemfoldrar utanför "/home" om du inte har 100% koll på vad foldrarna innehåller.
-Lycka till-

Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 20 gånger.
gksu är väl mer korrekt, gksudo också (bägge funkar på min installation) då de ger en grafisk lösenordsruta istället. Så, gksu nautilus är bättre, då slipper man skriva lösenord som inte syns, vilket kan vara förvirrande i början.
Som vanligt, bbauto, ger du utförlig och pedagogisk hjälp! (jag är nog lite för lat)
Som vanligt, bbauto, ger du utförlig och pedagogisk hjälp! (jag är nog lite för lat)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
- bbauto
Det tycker jag inte du är! det går nog lite fort för alla ibland, exempelvis när oset sprider sig från ugnen... -Hej då-webaake skrev:gksu är väl mer korrekt, gksudo också (bägge funkar på min installation) då de ger en grafisk lösenordsruta istället. Så, gksu nautilus är bättre, då slipper man skriva lösenord som inte syns, vilket kan vara förvirrande i början.

Tack så mycket för alla svar ska prova senare i dag