Ubuntu till Kubuntu- Fel

Hjälp med installation och användning av program
Shaaft
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu till Kubuntu- Fel

Inlägg av Shaaft »

Hejsan.

Jag fick nyligen min Kubuntu skiva. Allt som var så testade jag Kubuntu lite och allt jag kom fram till var att jag älskar det.
Jag har bestämt mig för att gå från Ubuntu till Kubuntu och undar. Var behöver jag veta? Vad är bra program och så vidare?

Sedan har jag även ett antal fel.

Youtube- Går inte installera Adobe flash player 10- Fixat
Ljudet- Tydligen funkar inte ljudet korrekt- Fixat
Terminalen- Misslyckas ofta med enkla kommandon som tex " Sudo apt-get update" eller "sudo apt-get install wine"
Internet- Kör trådlöst. Kraschar rätt ofta.
Webläsaren- Kraschar ibland.

Hoppas på svar. Vill verkligen testa detta underbara OS .
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu till Kubuntu- Fel

Inlägg av philip5 »

Kör man kubuntu så vill man nog se till att man kör senaste versionen av kde som i skrivande stund är 4.3.1 och kubuntu tillhandahåller en egen repo med senaste versionen. gå in på deras sajt och olla hur du lägger till den om du inte redan gjort det.
Shaaft skrev:Hejsan.
Terminalen- Misslyckas ofta med enkla kommandon som tex " Sudo apt-get update" eller "sudo apt-get install wine"
Om det är så du skriver så är det inte så konstigt om det blir fel och det är inte kdes fel. Sudo och sudo är inte samma sak och Sudo är inget som finns medan sudo är ett kommando. Det gäller helt enkelt att skriva rätt... ;)

Likaså med det trådlösa. Det är inget som är specifikt för kde utan det sköts av samma systemfiler och paket som du har i ubuntu. Det som skiljer är själva gränssnittet som man ställer in det med.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Shaaft
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu till Kubuntu- Fel

Inlägg av Shaaft »

philip5 skrev:Kör man kubuntu så vill man nog se till att man kör senaste versionen av kde som i skrivande stund är 4.3.1 och kubuntu tillhandahåller en egen repo med senaste versionen. gå in på deras sajt och olla hur du lägger till den om du inte redan gjort det.
Shaaft skrev:Hejsan.
Om det är så du skriver så är det inte så konstigt om det blir fel och det är inte kdes fel. Sudo och sudo är inte samma sak och Sudo är inget som finns medan sudo är ett kommando. Det gäller helt enkelt att skriva rätt... ;)

Likaså med det trådlösa. Det är inget som är specifikt för kde utan det sköts av samma systemfiler och paket som du har i ubuntu. Det som skiljer är själva gränssnittet som man ställer in det med.

Jag skriver med små bokstäver. Dvs " sudo" och inte " Sudo". Men nu verkar terminalen ha fixat sig. Men att det är så segt är mig väldigt konstigt, Och det ständiga felet med internet. Det laggar ihop ca 1 gång var 5-15 min.
Skriv svar

Återgå till "Program"