Hjälp - inget funkar!!! [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bloste
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Hjälp - inget funkar!!! [LÖST]

Inlägg av bloste »

Hej.

Jag är helt ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.

Nu är det så att jag (äntligen) har bestämt mig för att kasta ut Vista och kasta in Ubuntu (9.04), men jag har ett problem. Installationen går toppen. Sedan när jag avinstallerar Evolution för att istället använda Thunderbird med Lightning så slutar systemet att fungera. Vid uppstart kommer bara bakgrundsbilden, men inga menyer och inget annat händer.

- Jag har inte installerat Thunderbird ännu, så det har inte med saken att göra.
- Jag avinstallerar Evolution genom att markera borttagning av alla Evolution-relaterade paket i Synaptic.

HJÄLP!!! Hur ska jag göra? Måste jag ha Evolution kvar i datorn eller går det att ta bort på något sätt??

//Stefan, Kalmar
Senast redigerad av 1 bloste, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp - inget funkar!!!

Inlägg av Ulsak »

oki..
Prova att :
Starta om
Tryck på Esc efter boot
Välj alternativet Recovery Mode
Prova xfix
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kör man Ubuntu så går inte Evolution att avinstallera! Ubuntu har Gnome som skrivbordsmiljö (DE) och Evolution är av någon totalt outgrundlig anledning integrerat i Gnome. Samtidigt med att du avinstallerade Evolution gick 75% av Gnome ut också.

När du bootat till 'svart skärm' pröva att köra ctrl + alt + F1 och logga in samt köra kommandot sudo apt-get intall evolution ubuntu-desktop

Svara ja på allting och be en bön. Blir du, som jag, lack på Ubuntu/gnome pröva Xubuntu istället. Det är garanterat helt fritt från Evolution.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
bloste
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av bloste »

Okej, tack för era svar!

Tror det får bli så att Evolution får ligga kvar och "skräpa" utan att jag använder det då... Det är väl bara att ta bort "genvägar" och programmen i menyerna så borde jag slippa se det i all fall.

Installerar just nu om Ubuntu 9.04 från början för att bli av med alla eventuella fel jag har ställt till med genom att avinstallera Evolution. Tur att jag inte hade hunnit installera en massa annat i den datorn...

Åter igen - tack för svaren!

//Stefan
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag gick över till Xubuntu mycket beroende på Evolution. Att det är så hårt integrerat i Gnome måste vara en rest från Gnomes allra första tillblivelse. Märkligt!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

webaake skrev:Jag gick över till Xubuntu mycket beroende på Evolution. Att det är så hårt integrerat i Gnome måste vara en rest från Gnomes allra första tillblivelse. Märkligt!
jag använder webbmail så jag behöver inte inte något epostprogram men jag får väl stå ut med evolution bara för att jag gillar Gnome. Det finns även den typ av problem i windows även, ta till exempel internet explore den mest värdelösa webbläsare men ett måste i windows.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Går det inte att ta bort Evolution i Lägg till Tabort utan att skada systemet heller?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Tror att lägg till/ta bort (gnome-app-install) protesterar då och hänvisar till Synaptic. Och i synaptic kan man faktiskt strula till det om man har otur.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

ok, då är det bäst att låta det ligga kvar. Det tar ju ingen större plats.. Gäller bara att markera ex. Thunderbird som första epost, om man länkar till epost. Det hade jag probl med i början. förstod int varför det inte gick att skicka mail via länk då programmen är snarlika när de öppnas
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"