Över/under-klocka ditt nvidiakort med CoolBits

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Över/under-klocka ditt nvidiakort med CoolBits

Inlägg av nicefinger »

Om du har ett nyare nvidiakort och använder proprietära drivrutinerna kan du aktivera CoolBits
Coolbits medger att man ändrar klockfrekvenserna både på GPU och grafikminnet. Till och med separat för 2d och 3d.
Det enda man behöver göra för att aktivera programet är att lägga till en rad i Device-sektionen för grafikkortet /etc/X11/xorg.conf.
Såhär ser min ut nu:

Kod: Markera allt

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Driver	"nvidia"
	Option	"NoLogo"	"True"
	Option	"Coolbits"	"1"
EndSection
Efter omstart kommer du att ha ytterligare en option att välja på i nvidia-settings: "Clock Frequency".
2009-09-18-064538_772x445_scrot.png
2009-09-18-064538_772x445_scrot.png (92.51 KiB) Visad 1300 gånger
( Jag ska underklocka mitt 7600GS om ni undrar. Har satt på en passiv kylare och det blir lite varmt)

Källa: http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... =197&num=2
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Över/under-klocka ditt nvidiakort med CoolBits

Inlägg av nicefinger »

TYVÄRR sitter inte frekvensinställningen kvar efter omstart :'(
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Skriv svar

Återgå till "Guider"