Min internet anslutning stängs ned nån halvtimma!
Min internet anslutning stängs ned nån halvtimma!
Hmmm Konstigt!
Testade att köra in Ubuntu (istället för kubuntu)
Om jag startar upp Ubuntu så funkar allt fint, men stänger jag ned så har jag inget internet på minst en halvtimma. Jag kör ju dualboot och behöver använda Windows också, men då har jag som sagt var inget internet på ett tag. Det konstiga är att om jag så startar upp utan nån kabel i eller nåt så stänger ändå Ubuntu ned mitt internet en halvtimma minst när jag stänger ned.
Varför då? Något som blir överbelastat kanske? Spelar det nån roll att jag har 2 nätverkskort i datorn? Å andra sidan så känner inte Ubuntu av mitt andra nätverkskort eftersom det är ett D-Link special.
För jag kan väl aldrig tänka mig att det skall fungera så?
Nån setting kanske?
(tänk bara på att jag är nybörjare på ubuntu)
Testade att köra in Ubuntu (istället för kubuntu)
Om jag startar upp Ubuntu så funkar allt fint, men stänger jag ned så har jag inget internet på minst en halvtimma. Jag kör ju dualboot och behöver använda Windows också, men då har jag som sagt var inget internet på ett tag. Det konstiga är att om jag så startar upp utan nån kabel i eller nåt så stänger ändå Ubuntu ned mitt internet en halvtimma minst när jag stänger ned.
Varför då? Något som blir överbelastat kanske? Spelar det nån roll att jag har 2 nätverkskort i datorn? Å andra sidan så känner inte Ubuntu av mitt andra nätverkskort eftersom det är ett D-Link special.
För jag kan väl aldrig tänka mig att det skall fungera så?
Nån setting kanske?
(tänk bara på att jag är nybörjare på ubuntu)
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Min internet anslutning stängs ned nån halvtimma!
Hur är du kopplad mot internet, direkt eller genom en router? Använder du samma nätverkskort under både Windows och Linux? Jag funderar på om det inte skulle kunna ha något med DHCP att göra. Kolla om du får samma IP-adress med båda systemen (kommandona ifconfig respektive ipconfig).
Jag är direktansluten till internet.
Och jag använder samma nätverkskort för Windows och Ubuntu.
Jag skall kolla ip, jag återkommer.
Och jag använder samma nätverkskort för Windows och Ubuntu.
Jag skall kolla ip, jag återkommer.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag har hört talats om att vissa internetleverantörer behöver en halvtimme på sig om man byter dator, att byta OS kanske ger samma effekt. Men jag trodde de bara gick på MAC-adresen, som är unik för nätverkskortet. Eventuellt kan det fungera att manuellt peta in IP-adressen du får under Windows i någon fil i /var/lib/dhcp3. På så sätt kommer Ubuntu att begära att få samma IP som du hade innan, då kanske det går snabbare.
Det är tydligen som du säger, jag får inte samma ip i Ubuntu som i Windows. Typiskt Telia att köra med såna grejor. 
Jag skall testa ditt förslag och se om det går snabbare att få tillbaka min uppkoppling.
Tack för hjälpen.

Jag skall testa ditt förslag och se om det går snabbare att få tillbaka min uppkoppling.
Tack för hjälpen.

Var samma för mig innan jag skaffade router.
Löste det genom att använda "dhcpcd" istället för "dhclient"
Löste det genom att använda "dhcpcd" istället för "dhclient"

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jag skall köra med det så länge, men det lutar åt att jag skaffar en router i veckan, då får man ju även en hårdvarubrandvägg. Jag tror nämligen en av mina kompisar har en router över.
Jag ställde om min dualboot dator till static IP och klistrade MAC adressen i routern. Funkar utmärkt.
Det kör vi på.Little John skrev: Jag ställde om min dualboot dator till static IP och klistrade MAC adressen i routern. Funkar utmärkt.
Tack för förstklassig hjälp alla på den här tråden.