Hur kollar jag om jag använder pulseaudio eller alsa [LÖST]
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hur kollar jag om jag använder pulseaudio eller alsa [LÖST]
Som rubriken lyder så hur kollar man om man använder nån av dom två?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 26 gånger.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Hur kollar jag om jag använder pulseaudio eller alsa
Kolla under System -> Inställningar -> Ljud.
Om du får ljudproblem: en guide till ljudet i 9.04: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130384
Den här länken kanske också kan vara intressant: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=997506
Om du får ljudproblem: en guide till ljudet i 9.04: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130384
Den här länken kanske också kan vara intressant: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=997506
...mot bättre vetande?
- xtr3m3
Ok. Ser då ut som jag använder mig av alsa. Har ställt in dom program jag använder till att använda alsa också.
Har nämligen ljudproblem med spelet Urban terror. Det hackar och skrapar i menyn och sen försvinner allt ljud när man börjar spela.
Samma sak i spelet Warsow
Sen kan det hänga sig när man ska stänga av det. Det händer mest bara i warsow men har hänt nångång i urban terror också. Vet inte om det kan hänga ihop med ljudproblemet.
Har nämligen ljudproblem med spelet Urban terror. Det hackar och skrapar i menyn och sen försvinner allt ljud när man börjar spela.
Samma sak i spelet Warsow
Sen kan det hänga sig när man ska stänga av det. Det händer mest bara i warsow men har hänt nångång i urban terror också. Vet inte om det kan hänga ihop med ljudproblemet.
- Bilagor
-
- Skärmbild.png (78.6 KiB) Visad 1541 gånger

-
Nu har jag ingen aning om det är det som är problemet (förmodligen inte), men hos mig så har jag samma värde på ljudfångst som på ljuduppspelning.. I ditt fall alltså Audigy 2 där det nu bara står ALSA.. Men som sagt, du kan mycket väl ha egna skäl för att ha det på det viset.. vad vet jag.
...mot bättre vetande?
- xtr3m3
Hur menar du?
Hade det inställt på detektera automatiskt först men ställde om det.
Hade det inställt på detektera automatiskt först men ställde om det.

-
Jag noterade bara en skillnad i våra respektive setuper... Du har ALSA under rubriken ljudkonferens, medan alla andra är SB Audigy 2... jag har samma inställning på alla, så när som på ljudmixer.. Jag har dock PulseAudio på alla.
Jag vet inte om det har någon som helst inverkan på ditt problem. Och, det kan mycket väl vara så att du har goda anledningar att ha det på det vis som du har, det vet jag inte heller. Men det kanske kunde vara något att prova, i väntan på att någon som är smartare än mig själv kommer och faktiskt vet vad denne snackar om.
Jag vet inte om det har någon som helst inverkan på ditt problem. Och, det kan mycket väl vara så att du har goda anledningar att ha det på det vis som du har, det vet jag inte heller. Men det kanske kunde vara något att prova, i väntan på att någon som är smartare än mig själv kommer och faktiskt vet vad denne snackar om.
...mot bättre vetande?
- xtr3m3
Ok. Ska testa.
Gör det bara min lilla kattunge jag har i knäet har vaknat. Förra gången jag klicka på testa ljudet så flög hon upp och sprang och gömde sig
*EDIT*
Testade att byta ut allt till alsa precis som i ljudfångst. Ingen skillnad tyvärr.
Gör det bara min lilla kattunge jag har i knäet har vaknat. Förra gången jag klicka på testa ljudet så flög hon upp och sprang och gömde sig

*EDIT*
Testade att byta ut allt till alsa precis som i ljudfångst. Ingen skillnad tyvärr.

-
Jag tänkte i och för sig tvärt om, att du skulle byta ALSA mot SB Audigy 2.. men jag misstänker att det inte heller gör någon skillnad..
...mot bättre vetande?
- xtr3m3
Har testat nu. Har även testat pulseaudio. Ingen skillnad.