Pink Panther skrev:Att permanent avstängning är vanligt förekommande på många forum är fakta. Men jag tycker inte att det passar på ett Ubuntu forum. Ubuntu skall vara folkligt, enkelt och humant. Så länge inga regler för överklagan och förhållningssätt till överklagan är framtagna. Jag personligen tycker inte att Team Contact och Team Leader skall ta hand om den här frågan. Det skall en oberoende instans göra som ser på problemet eller påstådda brottet med öppna och oberoende ögon. Är det möjligt frågar säkert sig någon. Självklart är det möjligt. Fattas bara. Det kan vara en överträdelse av reglerna, men i vissa specifika fall kan de bli så fel och orättvist. Man måste eventuellt titta titta på en massa olika händelser eller provokationer som i vissa fall kan anses som förmildrande för den anklagade.
Pink Panther
Ok, här är problemet: när enskilda individer månad efter månad outröttligt utmanar och motarbetar det vi kallar att vara ubuntu måste det väl ändå vara ubuntu att säga "hit men inte längre"? Det är ju för sjutton inte synd om den som blir utesluten i ett sådant läge.
Dessutom, det går ju knappast att samla en grupp populära människor och säga "ni ska vara oberoende". I en vanlig domstolsjury väljer man vad jag vet ut folk helt random och har i princip hela befolkningen på orten att välja mellan. Vi har ett extremt begränsat utval av de som faktiskt är dagligen aktiva att välja mellan, och vi har redan valt dem vi tror och litar på mest att leda oss - hur kan de vara bättre lämpade att avgöra i extremfall?
Sen går det inte att jämföra permaban med dödsstraff (som igen använt som exempel men som många verkar insinuera?). För det första finns det både ett annat alternativt svenskt forum att hänga på plus ett väldigt stort och populärt engelskspråkigt så man stänger inte direkt av personen från varken ubuntu-gemenskap eller support. För att inte tala om flashback.info som verkar vara populärt bland fredsstörare?
Nä, ner med moralpaniken och fram med kall rationalitet