Permanent bann eller kanske inte?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Permanent bann eller kanske inte?

Inlägg av upnorth »

Hylas skrev:
upnorth skrev:
Hylas skrev:
[---] Att delvis tillåta det genom att ständigt låta "omöjlig" person återvända... är i mina ögon en form av pisshumanism som inte gagnar verksamheten. [---]
Vad är "pisshumanism"? Du använder ordet "humanism" på ett minst sagt märkligt sätt.
Att var snäll av princip tolkar jag det som iaf.

[---]
Nja... Det luktar skunk om det där sättet att missbruka ord. Tvinga in en negativ laddning i ett ord som för många är positivt laddat. (Inte alla dock)
Tja, försök se igenom konspirationerna nu ;D

Använder man sådana formuleringar är man ju antagligen inte särskilt lugn, så då får du ju tolka det du läser genom ett arg-filter ;)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Okey. Bara en reflektion. ;)
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Hylas skrev:Okey. Bara en reflektion. ;)
Skulle väl snarast tolka pisshumanism som gummiryggsmentalitet. Åtminstående tänkte jag mej ordet så. Inte att såra humanister. ;)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Att permanent avstängning är vanligt förekommande på många forum är fakta. Men jag tycker inte att det passar på ett Ubuntu forum. Ubuntu skall vara folkligt, enkelt och humant. Så länge inga regler för överklagan och förhållningssätt till överklagan är framtagna. Jag personligen tycker inte att Team Contact och Team Leader skall ta hand om den här frågan. Det skall en oberoende instans göra som ser på problemet eller påstådda brottet med öppna och oberoende ögon. Är det möjligt frågar säkert sig någon? Självklart är det möjligt. Fattas bara. Det kan vara en överträdelse av reglerna, men i vissa specifika fall kan de bli så fel och orättvist. Man måste eventuellt titta på en massa olika händelser eller provokationer som i vissa fall kan anses som förmildrande för den anklagade.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

hmm, nu motsäger jag mig själv eftersom jag egentligen inte varit för permaban tidigare, men brott mott svensk lag kan väl inte vara fel att sätta som gräns för ban? Det inlägg som togs upp var ju det rakt av, hets mot folkgrupp...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Pink Panther skrev:Att permanent avstängning är vanligt förekommande på många forum är fakta. Men jag tycker inte att det passar på ett Ubuntu forum. Ubuntu skall vara folkligt, enkelt och humant. Så länge inga regler för överklagan och förhållningssätt till överklagan är framtagna. Jag personligen tycker inte att Team Contact och Team Leader skall ta hand om den här frågan. Det skall en oberoende instans göra som ser på problemet eller påstådda brottet med öppna och oberoende ögon. Är det möjligt frågar säkert sig någon. Självklart är det möjligt. Fattas bara. Det kan vara en överträdelse av reglerna, men i vissa specifika fall kan de bli så fel och orättvist. Man måste eventuellt titta titta på en massa olika händelser eller provokationer som i vissa fall kan anses som förmildrande för den anklagade.

Pink Panther
Ok, här är problemet: när enskilda individer månad efter månad outröttligt utmanar och motarbetar det vi kallar att vara ubuntu måste det väl ändå vara ubuntu att säga "hit men inte längre"? Det är ju för sjutton inte synd om den som blir utesluten i ett sådant läge.

Dessutom, det går ju knappast att samla en grupp populära människor och säga "ni ska vara oberoende". I en vanlig domstolsjury väljer man vad jag vet ut folk helt random och har i princip hela befolkningen på orten att välja mellan. Vi har ett extremt begränsat utval av de som faktiskt är dagligen aktiva att välja mellan, och vi har redan valt dem vi tror och litar på mest att leda oss - hur kan de vara bättre lämpade att avgöra i extremfall?

Sen går det inte att jämföra permaban med dödsstraff (som igen använt som exempel men som många verkar insinuera?). För det första finns det både ett annat alternativt svenskt forum att hänga på plus ett väldigt stort och populärt engelskspråkigt så man stänger inte direkt av personen från varken ubuntu-gemenskap eller support. För att inte tala om flashback.info som verkar vara populärt bland fredsstörare?

Nä, ner med moralpaniken och fram med kall rationalitet ;)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:Hur hantererar våra närmaste grannar det här med bannlysningar?
Ibland kan det vara bra att få lite influenser utifrån, istället för att enbart diskutera i sin egen hydda.
Det kan lätt bli tjatigt...
Ställer min fråga igen.
Med grannar menar jag UbuntuLoco's i våra närmaste grannländer.
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Pink Panther skrev:Att permanent avstängning är vanligt förekommande på många forum är fakta. Men jag tycker inte att det passar på ett Ubuntu forum. Ubuntu skall vara folkligt, enkelt och humant. Så länge inga regler för överklagan och förhållningssätt till överklagan är framtagna. Jag personligen tycker inte att Team Contact och Team Leader skall ta hand om den här frågan. Det skall en oberoende instans göra som ser på problemet eller påstådda brottet med öppna och oberoende ögon. Är det möjligt frågar säkert sig någon? Självklart är det möjligt. Fattas bara. Det kan vara en överträdelse av reglerna, men i vissa specifika fall kan de bli så fel och orättvist. Man måste eventuellt titta på en massa olika händelser eller provokationer som i vissa fall kan anses som förmildrande för den anklagade.

Pink Panther
Okey PP. .... Skulle du kunna tänka dej ett "brott" som man inte kan se förmildrande på? Jag ska hjälpa dej:
1 Att jag återkommande går in och hotar personer på forumet.
2 Att jag hackar serven och sänker forumet.
3 Att jag länkar till pedofilsidor.

3 exempel på "brott" som man inte kan överse med.... eller?
Alltå behövs möjligheten till permbann IMHO. :o
Senast redigerad av 1 Skunken, redigerad totalt 15 gånger.
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
Rune.K skrev:Hur hantererar våra närmaste grannar det här med bannlysningar?
Ibland kan det vara bra att få lite influenser utifrån, istället för att enbart diskutera i sin egen hydda.
Det kan lätt bli tjatigt...
Ställer min fråga igen.
Med grannar menar jag UbuntuLoco's i våra närmaste grannländer.
ASG! ;D http://forum.ubuntu.no/viewtopic.php?f=2&t=250
*ironi* kolla reaktionerna *ironi*

Stötte på den här när jag letade efter forumrelgerna, postar igen om och när jag hittar dem ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@ upnorth
Var vänlig och låt bli att posta länkar om gammal skit.
Kan vi inte försöka att se framåt istället.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:hmm, nu motsäger jag mig själv eftersom jag egentligen inte varit för permaban tidigare, men brott mott svensk lag kan väl inte vara fel att sätta som gräns för ban? Det inlägg som togs upp var ju det rakt av, hets mot folkgrupp...
Du har rätt, men vanligtvis är praxis att det krävs betydligt mer för att bli dömd i domstol för hets mot folkgrupp. Med största sannolikhet kommer inte åklagaren att driva L.J anmälningar vidare. Med detta vill jag inte säga att det är fel att anmäla. Anmäl alltid.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Skunken skrev:
Pink Panther skrev:Att permanent avstängning är vanligt förekommande på många forum är fakta. Men jag tycker inte att det passar på ett Ubuntu forum. Ubuntu skall vara folkligt, enkelt och humant. Så länge inga regler för överklagan och förhållningssätt till överklagan är framtagna. Jag personligen tycker inte att Team Contact och Team Leader skall ta hand om den här frågan. Det skall en oberoende instans göra som ser på problemet eller påstådda brottet med öppna och oberoende ögon. Är det möjligt frågar säkert sig någon? Självklart är det möjligt. Fattas bara. Det kan vara en överträdelse av reglerna, men i vissa specifika fall kan de bli så fel och orättvist. Man måste eventuellt titta på en massa olika händelser eller provokationer som i vissa fall kan anses som förmildrande för den anklagade.

Pink Panther
Okey PP. .... Skulle du kunna tänka dej ett "brott" som man inte kan se förmildrande på? Jag ska hjälpa dej:
1 Att jag återkommande går in och hotar personer på forumet.
2 Att jag hackar serven och sänker forumet.
3 Att jag länkar till pedofilsidor.

3 exempel på "brott" som man inte kan överse med.... eller?
Alltå behövs möjligheten till permbann IMHO. :o

De fallen är glasklara. Har inget att invända i stort. Det är bara bevisfrågan, den kan bli nog så knepig beroende på personens IT-kunskaper.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:@ upnorth
Det där har vi ju kommit över för länge sen, tyckte mest att det var intressant att se hur de ignorerat informationen. Det man inte kan prata om kan man inte komma över (eller vidare med) så du får nog stå ut med att jag använder LoCots turbulenta historia som humor framöver.

Men hur som helst. Tänkte att reglerna bara var tillgängliga för registrerade användare men så lyckades jag trycka fel på åldersverifikationen vilket innebar att jag måste skicka ett fax med målsmansunderskrift till administratörerna pga. någon lagstiftning kring mindreårigas surfvanor blablabla.

Så om någon annan vill försöka spåra upp norska regler kring permaban, här registrerar man sig: http://forum.ubuntu.no/ucp.php?mode=register
TRYCK PÅ DEN VÄNSTRA KNAPPEN (annars hamnar ni i samma soppa som mig)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:...
Men hur som helst. Tänkte att reglerna bara var tillgängliga för registrerade användare men så lyckades jag trycka fel på åldersverifikationen vilket innebar att jag måste skicka ett fax med målsmansunderskrift till administratörerna pga. någon lagstiftning kring mindreårigas surfvanor blablabla.
...
Kanske något vi skulle tillämpa här ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Flyttade bbautos inlägg pga trollande: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=43100
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Vaa?? Hehe :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:@ upnorth
Man ska lära sig av historian och inte minst ha förståelse för att det har sina orsaker att saker ser ut som de gör och att folk resonerar som de gör. Sen ska man inte älta gammal skit i onödan, men några små tillbakablickar är nödvändiga inann man kan ta avstamp framåt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Sen ska man inte älta gammal skit i onödan, men några små tillbakablickar är nödvändiga inann man kan ta avstamp framåt.
Hur många "små" tillbakablickar behövs det för att lära sig?
För min del tycker jag nog att det ältats och dragits fram och tillbaka i skiten, i närmare två år, utan att man inte kommit ett enda dugg framåt. Meningslösheten i det hela är väldigt uppenbar.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:
Urban Anjar skrev:Sen ska man inte älta gammal skit i onödan, men några små tillbakablickar är nödvändiga inann man kan ta avstamp framåt.
Hur många "små" tillbakablickar behövs det för att lära sig?
För min del tycker jag nog att det ältats och dragits fram och tillbaka i skiten, i närmare två år, utan att man inte kommit ett enda dugg framåt. Meningslösheten i det hela är väldigt uppenbar.

Micke
+1 No1Viking

@ Urban
"avstampet framåt" är redan avklarat vad jag vet.
Sen kan man kanske tänka på att det inte är ett 100meterslopp det handlar om...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag är nyfiken på hur ni tänker lösa det rent tekniska i samband med permanent banning, ni som är för det.
Vad jag vet så går det bara stänga ute ett nick, inte individen bakom nicket.
Låst

Återgå till "Forum"