Linux-botnet hittat

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Linux-botnet hittat

Inlägg av CryingFreeman »

http://linux.slashdot.org/story/09/09/1 ... Discovered

Som väntat är inte heller Linux helt immunt mot såna här saker. Verkar som att Linux-servrar samsats i ett botnet med windowsdatorer, och dessa har använts för att distribuera malware via en andra webserver vid namn nginx som lyssnar på port 8080.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Linux-botnet hittat

Inlägg av Rune.K »

Kapade Ubuntudatorer har väldigt länge varit populära som kontrollstationer för botnets...
Beroende på stabiliteten och det är många som är igång dygnet om.
Tyvärr har jag ingen direkt källa.

Att köra netstat -a i terminalen då och då är ett bra tips för att hålla koll...
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Utanför ämnet: Så vad ska man titta efter om man vill kolla huruvida datorn är kapad eller inte?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Utanför ämnet: Så vad ska man titta efter om man vill kolla huruvida datorn är kapad eller inte?
Jo ett bra sätt är om man tillhör skaran som inte vet hur man uppdaterar en server från Linuxprompten.... ;D

Ett annat är om man tillhör någon skum sekt som kör något uptime-projekt med gammal kärna för att slippa boota om.

En tredje grupp är den som fyller sin burk med allehanda ofullbordade projekt och felaktigt konfade inställningar.

För den som sköter sin burk inkl uppdateringar så är det minimal risk.....

http://www.ubuntu.com/usn

Ubuntu hade för en tid sedan problem med Community-servrar som angrep andra och det var en miserabel historia med
huvudsakligen ej uppdaterat och diverse ofullbordade projekt....överfyllt med junk i servrarna. >:D
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

pun skrev:
Hylas skrev:Utanför ämnet: Så vad ska man titta efter om man vill kolla huruvida datorn är kapad eller inte?
Jo ett bra sätt är om man tillhör skaran som inte vet hur man uppdaterar en server från Linuxprompten.... ;D

Ett annat är om man tillhör någon skum sekt som kör något uptime-projekt med gammal kärna för att slippa boota om.

En tredje grupp är den som fyller sin burk med allehanda ofullbordade projekt och felaktigt konfade inställningar.

För den som sköter sin burk inkl uppdateringar så är det minimal risk.....

http://www.ubuntu.com/usn

Ubuntu hade för en tid sedan problem med Community-servrar som angrep andra och det var en miserabel historia med
huvudsakligen ej uppdaterat och diverse ofullbordade projekt....överfyllt med junk i servrarna. >:D
Ok. Tack för svar.
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Jag skaffade ju den där bilen som alla var eniga om var den säkraste i sin klass... Därför tyckte jag det borde vara OK att sömna vid ratten medan jag körde. Ändå råkade jag ut för en olycka, ofattbart liksom! Jag får skylla på bilen ju ;)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"