Ubuntu hänger vid start [LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ubuntu hänger vid start [LÖST]
Har en Acer Aspire 5024 (Turion x64 1,6GHz & Ati X700) som jag kör Ubuntu 9.04 64-bit på. Men när grafiken började krångla och körde i 1024x768 ist för nativeupplösningen på 1280x800 så provade jag att lägga till följande:
ATI binary X.Org driver
ATI kontrollpanel (kommer inte ihåg den exakta benämningen)
Sedan verkade det inte som att den ville använda Atis drivrutin iaf, så jag försökte ta bort den men fick upp en varningsruta om att vissa delar av den behövdes iaf. Så jag lät bli.
Efter omstart så hänger datorn med ett sorts korrupt grafikmönster över skärmen, det tycks heller inte gå att logga in i blindo (HDD-lampan blinkar inte = hängning).
Jag har provat att starta om i recoverymode och valt alternativet att autoreparera grafikdrivrutinerna utan förbättring. Jag har även försökt att boot från LiveCD 9.04 (vilket går bra), men då kommer jag inte åt mina bilder, filer mm på HDD (ingen behörighet).
Vad göra? Jag kan tänka mig att ominstallera om det skulle krävas, men jag vill kunna spara undan mina bilder, filer mm på en extern HDD först.
ATI binary X.Org driver
ATI kontrollpanel (kommer inte ihåg den exakta benämningen)
Sedan verkade det inte som att den ville använda Atis drivrutin iaf, så jag försökte ta bort den men fick upp en varningsruta om att vissa delar av den behövdes iaf. Så jag lät bli.
Efter omstart så hänger datorn med ett sorts korrupt grafikmönster över skärmen, det tycks heller inte gå att logga in i blindo (HDD-lampan blinkar inte = hängning).
Jag har provat att starta om i recoverymode och valt alternativet att autoreparera grafikdrivrutinerna utan förbättring. Jag har även försökt att boot från LiveCD 9.04 (vilket går bra), men då kommer jag inte åt mina bilder, filer mm på HDD (ingen behörighet).
Vad göra? Jag kan tänka mig att ominstallera om det skulle krävas, men jag vill kunna spara undan mina bilder, filer mm på en extern HDD först.
Senast redigerad av 2 TurboMecca, redigerad totalt 14 gång.
Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ubuntu hänger vid start
Börja med att pröva Alt+Ctrl+F1 följt av Alt+Ctrl+F7, Förbättring?
Annars... Starta om datorn, tryck "Esc" när grub startats, välj "e" på översta raden, pil ned till kernal... tryck "e" igen, byt "ro quiet splash" mot "ro nosplash vga=791" avsluta med "Enter" följt av "b" för att boota med detta alternativ, kommer du in på skrivbordet så väljer du System->Administration->Hårdvarudrivrutiner, disabla den propritetära drivaren.
Funkar inte detta så pröva Recovery mode vid uppstart->Drop to root shell... login...
ls -la /etc/X11/xorg*
Du bör ha en backupfil av den ursprungliga inställningen!? Isåfall
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak (Ta en kopia för säkerhets skull )
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.nnnnn /etc/X11/xorg.conf
Starta om med den gamla inställningen...
Om du inte har någon backupfil av xorg.conf så:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Pröva vesa drivrutin enligt... Spara och starta om datorn...
Kommer du in på skrivbordet, så får vi kolla upp vilken din optimala inställning bör vara i nästa steg...
Edit: För att komma åt bilder och annat från LiveCDn så välj Platser->Dator
Navigera via Filsystem-> /media/disk...
Kopiera till USB/HD eller bränn CD/DVD
Har du hänglås på vissa filer??
Isåfall välj Program->Tillbehör->Terminal
gksu nautilus
Filsystem->media...
Annars... Starta om datorn, tryck "Esc" när grub startats, välj "e" på översta raden, pil ned till kernal... tryck "e" igen, byt "ro quiet splash" mot "ro nosplash vga=791" avsluta med "Enter" följt av "b" för att boota med detta alternativ, kommer du in på skrivbordet så väljer du System->Administration->Hårdvarudrivrutiner, disabla den propritetära drivaren.
Funkar inte detta så pröva Recovery mode vid uppstart->Drop to root shell... login...
ls -la /etc/X11/xorg*
Du bör ha en backupfil av den ursprungliga inställningen!? Isåfall
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak (Ta en kopia för säkerhets skull )
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.nnnnn /etc/X11/xorg.conf
Starta om med den gamla inställningen...
Om du inte har någon backupfil av xorg.conf så:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Pröva vesa drivrutin enligt...
Kod: Markera allt
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "vesa"
EndSection
Kommer du in på skrivbordet, så får vi kolla upp vilken din optimala inställning bör vara i nästa steg...
Edit: För att komma åt bilder och annat från LiveCDn så välj Platser->Dator
Navigera via Filsystem-> /media/disk...
Kopiera till USB/HD eller bränn CD/DVD
Har du hänglås på vissa filer??
Isåfall välj Program->Tillbehör->Terminal
gksu nautilus
Filsystem->media...
-
Suveränt! Ska testa, återkommer... 

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)
- bbauto
Hmm... Enligt denna Test ska grafiken fungera:
https://wiki.kubuntu.org/LaptopTestingT ... re5024WLMi
Hur gjorde du när du installerade drivrutinen?
Normalt gör du detta under System->Administration->Hårdvarudrivrutiner
https://wiki.kubuntu.org/LaptopTestingT ... re5024WLMi
Hur gjorde du när du installerade drivrutinen?
Normalt gör du detta under System->Administration->Hårdvarudrivrutiner

-
Hmm, har nu suttit och provat de föreslagna åtgärderna:
1. Alt+Ctrl+F1 & Alt+Ctrl+F7 fungerar inte då datorn inte är mottaglig för tangentbordskommandon då den hängt. Jag provad även strax innan den skulle till att hänga.
2. När jag bytte till "ro nosplash vga=791" (under recovery mode) blev tecknen mindre än vanligt när Ubuntu laddades in (all vit text mot svart bottan, inget GUI laddat ännu), för att sedan bete sig som innan när startskärmen skulle dyka upp (=> hängning).
3. När jag slutligen kör recovery mode med "drop to shell" och försöker mata in det du skrivit så vägrar den att hitta /etc/x11 ("ls: cannot access /etc/x11/xorg*: No such file or directory") och när jag kör "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" och ska spara så är jag tvungen att manuellt stega mig till den aktuella filen med "SaveToFile"-alternativet. Den vill iaf inte fungera när jag sedan startar om datorn...
Sedan apropå att drivrutinen skulle fungera så var den inte installerad tidigare när jag tittade under "Applications - Add/Remove", ej heller fanns det någon proeritär Ati grafikdrivrutin att välja under "Administration/Hardware Drivers" (där fanns ingen grafikdrivrutin öht).
Jag provade att installera drivrutinen genom "Applications - Add/Remove", men den dyk iaf inte upp under "Administration/Hardware Drivers" som Ati properitär grafikdrivrutin.
Jag vill däremot moinnas att jag installerade den drivrutinen på tidigare Ubuntu-åtgåvor (före 9.04) och jag antog vid senaste installationen att man helt enkelt gjort en bättre öppen drivrutin för Ati:s grafikadaptrar och därför skippade den properitära i Ubuntu 9.04.
När jag nu slutligen startar upp med LiveCD och går in i filbläddraren och tittar i home-katalogen så är alla mina dokument märkta med "NoRead"-emblem. I mappen "media" ligger endast cdrom respektive cdrom0 och de är tomma.
När jag kör kör gksu nautilus kommer filbläddraren upp igen och när jag går in i home-katalogen så verkar alla filer vara åtkomliga. Puhh, skumt det här
1. Alt+Ctrl+F1 & Alt+Ctrl+F7 fungerar inte då datorn inte är mottaglig för tangentbordskommandon då den hängt. Jag provad även strax innan den skulle till att hänga.
2. När jag bytte till "ro nosplash vga=791" (under recovery mode) blev tecknen mindre än vanligt när Ubuntu laddades in (all vit text mot svart bottan, inget GUI laddat ännu), för att sedan bete sig som innan när startskärmen skulle dyka upp (=> hängning).
3. När jag slutligen kör recovery mode med "drop to shell" och försöker mata in det du skrivit så vägrar den att hitta /etc/x11 ("ls: cannot access /etc/x11/xorg*: No such file or directory") och när jag kör "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" och ska spara så är jag tvungen att manuellt stega mig till den aktuella filen med "SaveToFile"-alternativet. Den vill iaf inte fungera när jag sedan startar om datorn...
Sedan apropå att drivrutinen skulle fungera så var den inte installerad tidigare när jag tittade under "Applications - Add/Remove", ej heller fanns det någon proeritär Ati grafikdrivrutin att välja under "Administration/Hardware Drivers" (där fanns ingen grafikdrivrutin öht).
Jag provade att installera drivrutinen genom "Applications - Add/Remove", men den dyk iaf inte upp under "Administration/Hardware Drivers" som Ati properitär grafikdrivrutin.
Jag vill däremot moinnas att jag installerade den drivrutinen på tidigare Ubuntu-åtgåvor (före 9.04) och jag antog vid senaste installationen att man helt enkelt gjort en bättre öppen drivrutin för Ati:s grafikadaptrar och därför skippade den properitära i Ubuntu 9.04.
När jag nu slutligen startar upp med LiveCD och går in i filbläddraren och tittar i home-katalogen så är alla mina dokument märkta med "NoRead"-emblem. I mappen "media" ligger endast cdrom respektive cdrom0 och de är tomma.
När jag kör kör gksu nautilus kommer filbläddraren upp igen och när jag går in i home-katalogen så verkar alla filer vara åtkomliga. Puhh, skumt det här

- bbauto
Det ska vara en versal i /etc/X11, inte gemen som i /etc/x11.TurboMecca skrev:Hmm, har nu suttit och provat de föreslagna åtgärderna:
Kan du testa xorg.conf med dessa inställningar:
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection
-
Ajdå, så går det när man är slarvig.
Provade med nedanstående inställningar i xorg.conf utan förbättring. Faktum är att de tidigare ändringarna jag gjorde i xorg.conf slog igenom tack vara att jag navigerade mig fram till filen i nano och valde läs/skriv i editorn.
Jag kan iaf spara undan de viktiga filerna om det slutar i en ominstallation trots allt. Men om du har tid och lust så får du gärna föreslå andra åtgärder som jag kan prova.
Tack för hjälpen hur som helst!
Provade med nedanstående inställningar i xorg.conf utan förbättring. Faktum är att de tidigare ändringarna jag gjorde i xorg.conf slog igenom tack vara att jag navigerade mig fram till filen i nano och valde läs/skriv i editorn.
Jag kan iaf spara undan de viktiga filerna om det slutar i en ominstallation trots allt. Men om du har tid och lust så får du gärna föreslå andra åtgärder som jag kan prova.
bbauto skrev: Det ska vara en versal i /etc/X11, inte gemen som i /etc/x11.
Kan du testa xorg.conf med dessa inställningar:Kod: Markera allt
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" EndSection
- bbauto
Ska försöka iaf!TurboMecca skrev:Ajdå, så går det när man är slarvig.
bbauto skrev: Det ska vara en versal i /etc/X11, inte gemen som i /etc/x11.
Kan du testa xorg.conf med dessa inställningar:Kod: Markera allt
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" EndSection

Om jag fattat det rätt så har det fungerat innan, fast med reducerad upplösning 1024x768 (vesa)?
När du installerade ATI-drivisarna för att öka upplösningen, så la grafiken av??
Har du en separat /home partition??
-
Jag har ingen separat home-partition, utan det är en ren (default) Ubuntu 9.04-installation (ext3) utan några andra avvikelser/konstigheter. Jag har tidigare inte installerat Ati drivrutinerna, utan allt har fungerat utan dem. Och det har som jag tidigare skrev inte dykt upp något Ati-alternativ under properitär hårdvara (endast för Broadcomm WLAN).
Jag har hittills kört den i flera månader i 1280x800, vilket är panelens nativeupplösning, när den här om dagen plötsligt bootade upp i 1024x768 (även i BIOS/pre-boot). Väl inne i systemet så kunde jag plötsligt endast välja mellan tre olika 4:3-upplösningar (1024x768, 800x600, 640x480) och tänkte då att det kanske skulle dyka upp lite fler grafikalternativ om jag installerade Ati-drivrutinerna med tillhörande kontrollpanel.
Iofs misstänker jag att det rör sig om något slags hårdvaruproblem, men jag ville testa iaf då jag tidigare haft skumma problem med Bluetooth och Ubuntu på en annan laptop, där problemen fanns kvar trots att jag startat upp WinXP (dualboot).
Ubuntu har alltså fungerat både före och efter incidenten med begränsningen av upplösningen, det var först när jag installerade och sedan försökte avinstallera Ati-drivrutinen som problemet (hängning) dök upp efer omstart. LiveCD 9.04 fungera fortfarande som det ska.
Finns det någon logg som jag kan ta rätt på/posta här som kan avslöja mer?
Jag har hittills kört den i flera månader i 1280x800, vilket är panelens nativeupplösning, när den här om dagen plötsligt bootade upp i 1024x768 (även i BIOS/pre-boot). Väl inne i systemet så kunde jag plötsligt endast välja mellan tre olika 4:3-upplösningar (1024x768, 800x600, 640x480) och tänkte då att det kanske skulle dyka upp lite fler grafikalternativ om jag installerade Ati-drivrutinerna med tillhörande kontrollpanel.
Iofs misstänker jag att det rör sig om något slags hårdvaruproblem, men jag ville testa iaf då jag tidigare haft skumma problem med Bluetooth och Ubuntu på en annan laptop, där problemen fanns kvar trots att jag startat upp WinXP (dualboot).
Ubuntu har alltså fungerat både före och efter incidenten med begränsningen av upplösningen, det var först när jag installerade och sedan försökte avinstallera Ati-drivrutinen som problemet (hängning) dök upp efer omstart. LiveCD 9.04 fungera fortfarande som det ska.
Finns det någon logg som jag kan ta rätt på/posta här som kan avslöja mer?
- bbauto
Fungerar LiveCDn, så bör det vara inställningarna det är fel på.
Kontrollera log:
Starta om i Recovery mode->Drop to root->sudo dmesg
Se om du hittar några varningar...
Rensa bort ev. proprietära drivisar:
sudo apt-get autoremove xorg-driver-fglr*
sudo apt-get autoremove xserver-xorg-video-ati*
sudo apt-get autoremove xserver-xorg-video-radeon*
Se till att du har alla grundpaket installerade:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Starta om i Recovery mode->xfix Try to fix x-sever...
Resume normal boot...
EDIT: En annan variant är att skapa en ny separat partition för /home (LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren), samt synca ditt gamla /home dit. Göra en ominstallation med manuell partitionering, utan att bocka för "Formatera" på din nya /home-partition. Du kan få detaljer om du önskar?
Kontrollera log:
Starta om i Recovery mode->Drop to root->sudo dmesg
Se om du hittar några varningar...
Rensa bort ev. proprietära drivisar:
Se till att du har alla grundpaket installerade:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Starta om i Recovery mode->xfix Try to fix x-sever...
Resume normal boot...
EDIT: En annan variant är att skapa en ny separat partition för /home (LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren), samt synca ditt gamla /home dit. Göra en ominstallation med manuell partitionering, utan att bocka för "Formatera" på din nya /home-partition. Du kan få detaljer om du önskar?

-
Körde sudo dmesg-kommandot och en lång lista flashade förbi (switch/växel för att stega sida för sida?), men en sak stack ut: "lp: driver loaded but no devices found". Jag undrar om den inte försöker ladda in en drivrutin som inte funkar iaf.
Körde:
och det plockas bort en hel del, närmare 100MB.
När jag körde:
hittar den ingenting att ta bort (couldn't find package)
sudo apt-get install ubuntu-desktop verkar inte göra något annat än att rapportera att den senaste versionen redan är installerad.
Startar om och kör xfix för att sedan fortsätta boot:
Det funkar! Stort tack för hjälpen.
(Givetvis endast i 1024x768 eller lägre 4:3-upplösning, men det problemet får jag försöka lösa på annat sätt...)
En sak som i mina ögon verkar lite lustig dock är att jag kan välja och vraka bland alla visuella effekter (Compiz installerat) trots att jag nu borde plockat bort alla mer avancerade grafikdrivrutiner (3d, OpenGL etc). När jag tittar under System=>Hårdvarudrivrutiner så finns fortfarande ingen grafikdrivrutin där (vare sig Ati eller någon annan), tidigare och på andra system så har det krävts att jag aktiverar en grafikdrivrutin där för att få tillgång till alla visuella effekter (dock aldrig på denna dator under 9.04).
Betyder det att Ubuntu skickar med en mer kapabel och öppen grafikdrivrutin så att man inte behöver köra den properitära Ati-drivrutinen?
Sedan så läste jag lite mer på sidan du länkade till tidigare angående Kubuntu på Acer Aspire 5024 och där nämns det under "Graphics Card" att man bör aktivera Ati:s properitära drivrtin för att inte processorn skall "skena" när desktop effekter är aktiverat. I mitt fal finns inte den möjligheten då den properitära drivrutinen vare sig inte finns installerad eller tillgänglig under "System=>Administration=>Hårdvarudrivrutiner".
Jag har tidigare hela tiden kört med visuella effekter påslaget och fläkten har snurrat på högvarv ganska så ofta, oavsett belastning. Jag börjar så smått att misstänka att detta kan ha lett till att grafikchipet tagit permanent skada och därför inte klarar av att visa den ursprungliga upplösningen på 1280x800.
Nu när jag aktiverat visuella effekter och tittar på processorhistoriken i Systemövervakaren så ligger den konstant på 16-20% (i idle), fast detsamma verkar gälla när jag avaktiverar visuella effekter. Detta skedde aldrig med det medföljande operativsystemet (svära i kyrkan)...
Körde:
och det plockas bort en hel del, närmare 100MB.
När jag körde:
hittar den ingenting att ta bort (couldn't find package)
sudo apt-get install ubuntu-desktop verkar inte göra något annat än att rapportera att den senaste versionen redan är installerad.
Startar om och kör xfix för att sedan fortsätta boot:
Det funkar! Stort tack för hjälpen.
(Givetvis endast i 1024x768 eller lägre 4:3-upplösning, men det problemet får jag försöka lösa på annat sätt...)
En sak som i mina ögon verkar lite lustig dock är att jag kan välja och vraka bland alla visuella effekter (Compiz installerat) trots att jag nu borde plockat bort alla mer avancerade grafikdrivrutiner (3d, OpenGL etc). När jag tittar under System=>Hårdvarudrivrutiner så finns fortfarande ingen grafikdrivrutin där (vare sig Ati eller någon annan), tidigare och på andra system så har det krävts att jag aktiverar en grafikdrivrutin där för att få tillgång till alla visuella effekter (dock aldrig på denna dator under 9.04).
Betyder det att Ubuntu skickar med en mer kapabel och öppen grafikdrivrutin så att man inte behöver köra den properitära Ati-drivrutinen?
Sedan så läste jag lite mer på sidan du länkade till tidigare angående Kubuntu på Acer Aspire 5024 och där nämns det under "Graphics Card" att man bör aktivera Ati:s properitära drivrtin för att inte processorn skall "skena" när desktop effekter är aktiverat. I mitt fal finns inte den möjligheten då den properitära drivrutinen vare sig inte finns installerad eller tillgänglig under "System=>Administration=>Hårdvarudrivrutiner".
Jag har tidigare hela tiden kört med visuella effekter påslaget och fläkten har snurrat på högvarv ganska så ofta, oavsett belastning. Jag börjar så smått att misstänka att detta kan ha lett till att grafikchipet tagit permanent skada och därför inte klarar av att visa den ursprungliga upplösningen på 1280x800.
Nu när jag aktiverat visuella effekter och tittar på processorhistoriken i Systemövervakaren så ligger den konstant på 16-20% (i idle), fast detsamma verkar gälla när jag avaktiverar visuella effekter. Detta skedde aldrig med det medföljande operativsystemet (svära i kyrkan)...
När ett utskriften från ett kommando i terminalen inte ryms på en sida kan man använda t.exTurboMecca skrev:Körde sudo dmesg-kommandot och en lång lista flashade förbi (switch/växel för att stega sida för sida?), men en sak stack ut: "lp: driver loaded but no devices found". Jag undrar om den inte försöker ladda in en drivrutin som inte funkar iaf.
...
dmesg | more
kommandot "dmesg | more" vidarebefordrar utskriften från programmet dmesg till ett annat program som heter more.
programmet more visar en sida i taget tills det texten tar slut. kan bara bläddra vidare med valfri tangent.
"lp: driver loaded but no devices found". lp står line printer dvs en skrivare, det "felet" är inget som påverkar grafiken.
Resten av dina frågor överlåter jag åt någon som kan mer än jag.
- bbauto
Re: Ubuntu hänger vid start [LÖST]
Ett annat trix är att skriva ut resultatet till fil:
Sök felsträng... med "Ctrl+f"
Ska se om jag hittar någon buggrapport för din dator på Launchpad!
sudo dmesg > /home/Ditt konto/dmesg.log
sudo gedit /home/Ditt konto/dmesg.log

-
Tackar, är det inte det tecknet (eller kanske kommandot?) som kallas pipe?Rune.K skrev: När ett utskriften från ett kommando i terminalen inte ryms på en sida kan man använda t.extecknet | är Alt Gr plus tangenten "< > |" ovanför wintangenten.Kod: Markera allt
dmesg | more
kommandot "dmesg | more" vidarebefordrar utskriften från programmet dmesg till ett annat program som heter more.
programmet more visar en sida i taget tills det texten tar slut. kan bara bläddra vidare med valfri tangent.
"lp: driver loaded but no devices found". lp står line printer dvs en skrivare, det "felet" är inget som påverkar grafiken.
Resten av dina frågor överlåter jag åt någon som kan mer än jag.
Jag känner att jag måste dra igenom terminalskolan här på sidan så att jag lär mig de grundläggande kommandona och syntaxen, när jag får lite mer tid...
Bra tips!bbauto skrev:Ett annat trix är att skriva ut resultatet till fil:Kod: Markera allt
sudo dmesg > /home/Ditt konto/dmesg.log
Sök felsträng... med "Ctrl+f"Kod: Markera allt
sudo gedit /home/Ditt konto/dmesg.log
- bbauto
Här finns lite öppna drivrutiner:
http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon
Kolla även här:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon
Kolla även här:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
är mycket riktigt en "pipe".tecknet | är Alt Gr plus tangenten "< > |" ovanför wintangenten.
Kanske Konservburk har lust att göra en kort Howto om hur man använder tecknen | och > och < i terminalen?
Vad som kan vara bra att veta är att tecknen | och > och < fungerar likadant i kommandotolken i Windows.
- Broder Tuck
Jag tror mig ha sett ett tips någonstans, att lösa detta på. Skall göras i två steg: A) för att lösgöra "hängningen" = alt + R + PrintScreen, B) därefter skall tydligen kommandot Alt + Ctrl + F1 funka. Testa. Jag hoppas att det funkar.TurboMecca skrev:Hmm, har nu suttit och provat de föreslagna åtgärderna:
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.