Lämnar Serveradmin-gruppen, typ
Lämnar Serveradmin-gruppen, typ
För att kunna fokusera mer på uppdraget som Team Contact, och en del annat, så har jag beslutat att lämna Serveradmin-gruppen. I samråd med övriga i gruppen så har det dock beslutats att jag behåller min åtkomst till servern under en övergångsperiod.
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Lämnar Serveradmin-gruppen, typ
Med tanke på den "ställning" du ska ha, så anser jag det nog som lämpligt att du inte blir av med din åtkomst alls.
Ska det bli en stark ledning, så ska den starka ledningen även ha möjlighet att agera på mesta möjliga vis.
Ska det bli en stark ledning, så ska den starka ledningen även ha möjlighet att agera på mesta möjliga vis.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
1+Grön Göling skrev:Med tanke på den "ställning" du ska ha, så anser jag det nog som lämpligt att du inte blir av med din åtkomst alls.
Det är admins som har hant om forumet.Grön Göling skrev:Med tanke på den "ställning" du ska ha, så anser jag det nog som lämpligt att du inte blir av med din åtkomst alls.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Grön Göling
- Städsegrön
Vad menar du med det?Hund skrev: Det är admins som har hant om forumet.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Mer precist att serveradmins har hant om själv serverdriften. Forumadmins har hant om forumet.Grön Göling skrev:Vad menar du med det?Hund skrev: Det är admins som har hant om forumet.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Grön Göling
- Städsegrön
TL och TC är valda av forumets medlemmar/deltagare och jobbar därmed som medlemmarnas förlängda arm.Hund skrev: Mer precist att serveradmins har hant om själv serverdriften. Forumadmins har hant om forumet.
Samtidigt och som en följd av medlemmarnas val är forumets admins och övriga funktionärer underställda TL och TC, varför dessa bör ha tillgång till allt för att kunna sköta sina uppgifter på ett av medlemmarna förväntat sätt.
Jaha? Vi har haft typ 3 tillfällen där servern gått ner oplanerat totalt sedan jag kom hit. Begriper inte riktigt varför vi inte skulle kunna ha fortsatt förtrodende för att de ansvariga klarar sitt jobb utan ytterligare insyn från våra ledare.Grön Göling skrev:TL och TC är valda av forumets medlemmar/deltagare och jobbar därmed som medlemmarnas förlängda arm.Hund skrev: Mer precist att serveradmins har hant om själv serverdriften. Forumadmins har hant om forumet.
Samtidigt och som en följd av medlemmarnas val är forumets admins och övriga funktionärer underställda TL och TC, varför dessa bör ha tillgång till allt för att kunna sköta sina uppgifter på ett av medlemmarna förväntat sätt.
- Grön Göling
- Städsegrön
Det handlar om principen.upnorth skrev: Jaha? Vi har haft typ 3 tillfällen där servern gått ner oplanerat totalt sedan jag kom hit. Begriper inte riktigt varför vi inte skulle kunna ha fortsatt förtrodende för att de ansvariga klarar sitt jobb utan ytterligare insyn från våra ledare.
Sitter man "högst upp på pyramiden", så ska man också ha full insyn i allt.
Jag menar därmed inte att andol ska behöva gå in och jobba med övriga serveradmins uppgifter. Bara ha insynen.
Samma sak gäller CF.
Jodå, vet att det där lät otrevligt, var inte menat så.Grön Göling skrev:Det handlar om principen.upnorth skrev: Jaha? Vi har haft typ 3 tillfällen där servern gått ner oplanerat totalt sedan jag kom hit. Begriper inte riktigt varför vi inte skulle kunna ha fortsatt förtrodende för att de ansvariga klarar sitt jobb utan ytterligare insyn från våra ledare.
Sitter man "högst upp på pyramiden", så ska man också ha full insyn i allt.
Jag menar därmed inte att andol ska behöva gå in och jobba med övriga serveradmins uppgifter. Bara ha insynen.
Samma sak gäller CF.
Men räcker det inte med läs-rättigheter till alla forumtavlorna då?
Tycker det här känns lite som en lätt märklig diskussion. Är det inte bara lättare och trevligare att utgå från att jag och Serveradmin-gruppen sinsemellan kan utarbeta lämplig ansvarsfördelning? Åtminstone fram till det att någon utav oss visar tecken på motsattsen?
- Grön Göling
- Städsegrön
@upnorth Inte enligt min åsikt. Vår valda forumledning skall vara allt utom tandlös
Fundera en stund. Är den så märklig egentligen?andol skrev:Tycker det här känns lite som en lätt märklig diskussion. Är det inte bara lättare och trevligare att utgå från att jag och Serveradmin-gruppen sinsemellan kan utarbeta lämplig ansvarsfördelning? Åtminstone fram till det att någon utav oss visar tecken på motsattsen?
- vulfgar
- ung forumnörd
En liten fundering i sammanhanget, i hur många företag har VD resp styrelsens ordförande alla behörigheter och insyn överallt? Jag menar alltså lösenord till servrar osv på mer detaljnivå.
Nu tycker jag ändå det är bra om dom som är våra TL och TC har alla behörigheter som dom anser sej behöva så länge och om det inte innebär risk för felaktigt handhavande. Det sistnämnda skulle ju kunna tänkas uppstå om någon i vår ledning inte har den kunskap som krävs och gör något som skadar tex databasen. Förhoppningsvis kommer alla vi väljer att ha tillräcklig självkritik för att undvika den sortens problem. Med nuvarande ledning känns fö den risken försumbar.

Nu tycker jag ändå det är bra om dom som är våra TL och TC har alla behörigheter som dom anser sej behöva så länge och om det inte innebär risk för felaktigt handhavande. Det sistnämnda skulle ju kunna tänkas uppstå om någon i vår ledning inte har den kunskap som krävs och gör något som skadar tex databasen. Förhoppningsvis kommer alla vi väljer att ha tillräcklig självkritik för att undvika den sortens problem. Med nuvarande ledning känns fö den risken försumbar.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Här infinner sig en annan vinkling på det du antyder i ditt inlägg. Jag skulle vilja lägga in en annan syn på det hela: om något företag o/e organisation "förgriper sig", på ett eller annat sätt, mot kund, leverantör, staten, eller någon annan, vem, i företaget/organisationen, bär då ansvaret för företagets agerande?vulfgar skrev:En liten fundering i sammanhanget, i hur många företag har VD resp styrelsens ordförande alla behörigheter och insyn överallt? Jag menar alltså lösenord till servrar osv på mer detaljnivå.![]()
Tukken
* edit *
Skall medlemmarna avhända sig ansvaret för, eller tillgången till, hur v å r t forum styrs?TL och TC är valda av forumets medlemmar/deltagare och jobbar därmed som medlemmarnas förlängda arm.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det var bara en fundering, inget annat.Broder Tuck skrev:Här infinner sig en annan vinkling på det du antyder i ditt inlägg. Jag skulle vilja lägga in en annan syn på det hela: om något företag o/e organisation "förgriper sig", på ett eller annat sätt, mot kund, leverantör, staten, eller någon annan, vem, i företaget/organisationen, bär då ansvaret för företagets agerande?vulfgar skrev:En liten fundering i sammanhanget, i hur många företag har VD resp styrelsens ordförande alla behörigheter och insyn överallt? Jag menar alltså lösenord till servrar osv på mer detaljnivå.![]()
Tukken
* edit *Skall medlemmarna avhända sig ansvaret för, eller tillgången till, hur v å r t forum styrs?TL och TC är valda av forumets medlemmar/deltagare och jobbar därmed som medlemmarnas förlängda arm.

Jag tycker - som jag skrev - att TL och TC ska ha så stora behörigheter som dom anser sej behöva själva (beroende på tex kunskapsnivå osv).
Har fullständigt förtroende att dom nuvarande sköter detta på ett bra sätt. Jag var ju själv kontaktperson med begränsade behörigheter och anser att begränsningarna var ganska handikappande på flera sätt, så inget motstånd från mej, inte.

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
vulfgar skrev:Högsta chefer ska ju vara ansvariga om något händer, men ibland har det förekommit att personer längre ner i hierarkin istället fått ta på sej ansvaret. Det har väl då handlat om frågor där antingen direktiven uppifrån åsidosatts eller så har det handlat om frågor där befattninghavaren har kunnat agera utan insyn av olika anledningar.
Jag tycker - som jag skrev - att TL och TC ska ha så stora behörigheter som dom anser sej behöva själva (beroende på tex kunskapsnivå osv).
Har fullständigt förtroende att dom nuvarande sköter detta på ett bra sätt. Jag var ju själv kontaktperson med begränsade behörigheter och anser att begränsningarna var ganska handikappande på flera sätt, så inget motstånd från mej, inte.

Ja,det har jag all förståelse för. Om någon/några har fått lida av en sådan situation, så är det sannerligen du och Urban.inget motstånd från mej, inte.

Nu gör vi om . . . Förhoppningsvis även, om . . . och bättre. Än vad det blev förra gången.
Det är bättre för medlemmarna, alla och envar,
om vi har EN instans att vända oss till,
istf en "hel uppsjö" av ansvariga,
än här,
än där.
Somliga, i ena fallet. Andra, i något annat.
Nu har vi valt och utsett två stycken.
Allt, av det som sker, under deras mandatperiod,
det skall de kunna ha rätt till, att kunna få ta odelat ansvar för.
Inför dem, som har valt dem och alla andra medlemmar, sammantaget.
Det innebär inte enbart skyldigheter, utan även rättigheter, gentemot det som idag finns.
Med det ansvaret följer även, rättigheter till att förändra, där de anser att förändring behövs.
Rättighet till att få bestämma, utan att fördjupa sig i detaljer och detaljstyrning, att det som görs av tillsatta admins eller mods,
skall följa intentionerna av de tillsatta och framröstade teamleaders, som medlemmarna har valt, till att företräda sig.
Hunds svar tidigare i tråden, uppfattar jag litet som en "dimridå".
Överst i detta forum och med den övergripande "makten", det är medlemmarna.
Utser medlemmarna en teamleader och teamcontact att föra medlemmarnas talan, då för de medlemmarnas vilja genom hela forumet.
Gillar medlemmarna deras arbete, kan de bli omvalda. Om inte, kommer någon/några andra, att väljas.
Något "mellanskikt" därutöver och mellan medlemmar och deras team-leaders, finns icke.
Vad avser ansvar för forumet gentemot dess medlemmar.
Ett mellanskikt av forumengagerade kan inte och bör inte, få leva något eget liv i sammanhanget.
Då kan vi redan på en gång skrota allt vad förtroendeomröstningar till ledning heter.
Enligt mitt sätt att se det.
Enbart handläggare av förtroendeuppdrag, uppdrag givna, inte via någon form av omröstning eller liknande,
utan via det att man har blivit tillfrågad av dem, som redan sitter i en liknande situation. Det ger ingen bra förutsättning för att låta
nyvalda ledare få möjlighet till att forma sitt forum, efter det som de uppfattar som medlemmarnas vilja. Om inte de redan tillsatta också
accepterar den nya ledningen och deras propåer.
Annars blir det mer likt situationen i det nya ryssland, där det visserligen finns en "nyvald" president, men där de flesta tror,
att det är den förre presidenten, idag preminärministern, som fortfarande styr.
Det här forumets medlemmar har inte gått till val på sådana premisser.
Med valda teamleaders, bör det bli möjligt att förändra även i detta mellanskikt, om någon, av dem som finns där, har arbetat så, att det
har föranlett en eller annan motsättning mellan denne och forumets övriga medlemmar. För egen del, skulle jag gärna se, att man gör som
i de flesta demokratiska länder, att en nyvald regering själv utser de nya "ministrarna". En stark sådan, nyvald regim, kan välja att behålla
personer som de har tilltro till och tillsätta nya, egna, på andra poster.
Se ex Obama i USA, som har några republikaner i sin regim. Starkt.
Men, det måste vara upp till teamleaders/contact, att välja de sina. Inte, att nödgas acceptera "ärvda" sådana, till att företräda sig. I slutänden
är det blott och bart dem själva, som skall stå med ansvaret för sin tid vid ledningen av forumet.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Som jag ser det har inte Andol rättigheter på servern i egenskap av TC. Rättigheterna har han i egenskap av avgående systemadmin. Han har under lång tid tagit stort ansvar för servern på ett alldeles utomordentligt sätt och han har stenkoll på hur servern är uppsatt. Sådan kunskap är det ju synd att inte dra nytta av om/när det behövs.
-
Håller med. Liksom jag håller med i vad Lars skriver.andol skrev:Tycker det här känns lite som en lätt märklig diskussion. Är det inte bara lättare och trevligare att utgå från att jag och Serveradmin-gruppen sinsemellan kan utarbeta lämplig ansvarsfördelning? Åtminstone fram till det att någon utav oss visar tecken på motsattsen?
Vi ska alla vara tacksamma för det jobb serveradmin's gör för oss alla.
Vad jag vet har det fungerat felfritt länge och väl.
Bra jobbat!
Och ni som är av rätt kön kan väl skicka en puss till serveradmin's.
Bra jobbat!
- vulfgar
- ung forumnörd
Skickar ett antal pussarRune.K skrev:Vi ska alla vara tacksamma för det jobb serveradmin's gör för oss alla.
Bra jobbat!