Vad ska man ha "Network Connections" till [LÖST]

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Anjalis
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vad ska man ha "Network Connections" till [LÖST]

Inlägg av Anjalis »

Jag försöker koppla upp mig till internet via mobilt bredband med tre som operatör och ett Huawei E1820-modem.
Jag började att adda uppkopplingen i Network connections, men när ingenting hände så gick jag vidare till trådar här på forumet som behandlar mer komplicerade vägar.
Inget har hjälpt mig ännu och då återkommer jag till frågan. Vad är Network Connections till för? Hur är det tänkt att fungera (Är det tänkt att fungera?). Vad ska hända när man adda det mobila bredbandet? Är det någon som fått ett mobilt bredband att fungera bara genom att gå den här vägen.
Berätta hur ni gjort!
Senast redigerad av 1 Anjalis, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Vad ska man ha "Network Connections" till

Inlägg av bbauto »

Anjalis skrev:Jag försöker koppla upp mig till internet via mobilt bredband med tre som operatör och ett Huawei E1820-modem.
Jag började att adda uppkopplingen i Network connections, men när ingenting hände så gick jag vidare till trådar här på forumet som behandlar mer komplicerade vägar.
Inget har hjälpt mig ännu och då återkommer jag till frågan. Vad är Network Connections till för? Hur är det tänkt att fungera (Är det tänkt att fungera?). Vad ska hända när man adda det mobila bredbandet? Är det någon som fått ett mobilt bredband att fungera bara genom att gå den här vägen.
Berätta hur ni gjort!
Det är till för om du vill lägga till/ändra en anslutning manuellt. Normalt görs detta mer eller mindre automatiskt.
Normal installation:
Starta upp datorn
Stoppa i modemet (En lysdiod börjar blinka, vänta tills den byter skepnad ex. från grönt till blått)
Klicka på Nätverksikonen uppe till höger->Konfigurera mobilt bredband->Välj operatör
Klart

Ska se om jag hittar något för just ditt modem... -återkommer-

PS! Just det ja... Det kan vara ide att ta bort ev. PIN-kod först ex. m.h.a en mobiltelefon.
Anjalis

Inlägg av Anjalis »

Det händer precis som du säger med blinkandet och jag följer din beskrivning, men jag blir inte uppkopplad.
Jätteglad om du hittar något om mitt modem.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Anjalis skrev:Det händer precis som du säger med blinkandet och jag följer din beskrivning, men jag blir inte uppkopplad.
Jätteglad om du hittar något om mitt modem.
Hur långt kommer du? Om du högerklickar på nätverksikonen->Redigera anslutningar->Mobilt bredband
Har den lagt till 3 i listan? Om den gjort det så markera den->Redigera
Nummer: *99#
Användarnamn:
Lösenord:
APN: bredband.tre.se
Nätverk:
PIN:
PUK:

Om du inte tagit bort PIN-kod så fyller du i den ovan, dom andra behövs ej.
Anjalis

Inlägg av Anjalis »

Pinkoden tog jag bort i Windows det första jag gjorde.
Användarnamn och lösenord har jag inget vad jag vet.
Nätverk har jag lämnat tom liksom Pin eftersom jag tagit bort det. Puk har ibland provat att fylla i men det verkar inte göra någon skillnad.
Annars har jag gjort precis som du beskriver det.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Anjalis skrev:Pinkoden tog jag bort i Windows det första jag gjorde.
Användarnamn och lösenord har jag inget vad jag vet.
Nätverk har jag lämnat tom liksom Pin eftersom jag tagit bort det. Puk har ibland provat att fylla i men det verkar inte göra någon skillnad.
Annars har jag gjort precis som du beskriver det.
Ok När modemet övergår till att blinka blått så peka på nätverksikonen, nu Ska Tre finnas som val->Välj... Vad händer?? När modemet är anslutet, brukar det lysa med fast sken.
Anjalis

Inlägg av Anjalis »

Om jag bara pekar på den så kommer texten "Wired network connection 'Auto eth0' active"
Om jag klickar på den så kommer en ruta med alternativ.
På första raden står det "Wired Network" men den raden är inte aktiv (grå fet text)
På andra raden är det en ikryssad ring och så står det "Auto eth0" (med svart text).
På tredje raden står det "Wireless Networks" (med grå fet text)
På fjärde raden står det "wireless is disabled" (med grå text)
Sedan kommer ett avdelarstreck och så på femte raden kommer "VPN connections (med svart text).
Klickar jag där så kommer jag till "Network Connections" under fliken VPN.
Klickar jag där på fliken "Mobile Broadband" så finns min 3 (Bredband) men i övrigt verkar den inte finnas eller fungera.

(Jag har med hjälp av en annan tråd (diverse kommandon och wvdial) lyckats få modemet att lysa blått konstant, men det går ändå inte att koppla upp sig.)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Anjalis skrev:Om jag bara pekar på den så kommer texten "Wired network connection 'Auto eth0' active"
Om jag klickar på den så kommer en ruta med alternativ.
På första raden står det "Wired Network" men den raden är inte aktiv (grå fet text)
På andra raden är det en ikryssad ring och så står det "Auto eth0" (med svart text).
På tredje raden står det "Wireless Networks" (med grå fet text)
På fjärde raden står det "wireless is disabled" (med grå text)
Sedan kommer ett avdelarstreck och så på femte raden kommer "VPN connections (med svart text).
Klickar jag där så kommer jag till "Network Connections" under fliken VPN.
Klickar jag där på fliken "Mobile Broadband" så finns min 3 (Bredband) men i övrigt verkar den inte finnas eller fungera.

(Jag har med hjälp av en annan tråd (diverse kommandon och wvdial) lyckats få modemet att lysa blått konstant, men det går ändå inte att koppla upp sig.)
Du skulle haft ett val till under rad 2, om den hittat modemet... Jag får kolla vidare imorgon -trött-
Anjalis

Inlägg av Anjalis »

Jag kommer själv inte hinna hålla på med det här så mycket dom närmaste dagarna, men det vore trevligt om jag hade någon god ide att bita i sedan. Hur får jag min dator att känna igen modemet just som ett modem?
Anjalis

Inlägg av Anjalis »

Jo jag fick inga mer tips, så jag bytte modem mot ett Huawei E169. Det gfick igång ibland men oftast inte. Jag gjorde då så att jag tog bort alla andra inställningar jag gjort i terminalen med hjälp av andra trådar här och si...sedan startade modemet efter att ha registrerat det i Network connections. Iden fick jag efter att ha kört en live-skiva då ju inga inställningar av mig är gjorda så jag gissar att olika inställningar kom i konflikt med varandra. Mitt tips är alltså att köra en live-skiva och se om ert modem kommer igång efter att ha registrerat det i Network Connections.
Skriv svar

Återgå till "Internet"