Drömdistron - hur gör djur?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Drömdistron - hur gör djur?
Hehe. Jag är ganska missnöjd med Ubuntu just nu. Kommer med Gnome som är sjukt tråkigt och oinspirerande. Kubuntu kommer inte med KDE 4.3 i dagsläget.
Det jag skulle vilja ha är följande:
KDEs nytänkande och moderna verktyg
Foresights uppdateringssystem med möjlighet att gå tillbaka till en tidigare installation
Ubuntus användar- och supportbas
Fedoras aggressiva lanseringar av ny teknik
Hur kommer jag närmast möjligt?
Foresight bygger ju numera på Fedora så det är 2.. pingviner(?) i en smäll. KDE verkar inte vara standard i nästan någon av de större distributionerna, antagligen pga någon tidigare rädsla för att GNU/Linux skulle uppfattas som nördigt så då tog man Gnome och gjorde en pekbok istället.
Har faktiskt Ubuntu 9.04 installerat plus KDE 4.3 ovanpå, men det gör att jag har typ dubbelt av alla program vilket är helt meningslöst plus att installationen av det senare orsakade något störande fel med Kdocs.
Några idéer?
Det jag skulle vilja ha är följande:
Foresights uppdateringssystem med möjlighet att gå tillbaka till en tidigare installation
Foresight bygger ju numera på Fedora så det är 2.. pingviner(?) i en smäll. KDE verkar inte vara standard i nästan någon av de större distributionerna, antagligen pga någon tidigare rädsla för att GNU/Linux skulle uppfattas som nördigt så då tog man Gnome och gjorde en pekbok istället.
Har faktiskt Ubuntu 9.04 installerat plus KDE 4.3 ovanpå, men det gör att jag har typ dubbelt av alla program vilket är helt meningslöst plus att installationen av det senare orsakade något störande fel med Kdocs.
Några idéer?
Re: Drömdistron - hur gör djur?
Arch Linux är en stabil dist som håller sej väldigt långt framme vad det gäller nya program.
Eller så använder man Debian Sid för att vara uptodate...
Karmic Koala är inte att förakta heller i nuläget, jag bara haft ett stort problem med Karmic Koala men det problemet hade pun/plun lösningen på.
Eller så använder man Debian Sid för att vara uptodate...
Karmic Koala är inte att förakta heller i nuläget, jag bara haft ett stort problem med Karmic Koala men det problemet hade pun/plun lösningen på.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du vill ha KDE istället för gnome så är det väl bättre att installera kubuntu för att slippa "dubblering" av program.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Då är vi två om det. Den dist som lyckas med detta, den kommer att "sopa mattan" med de övriga. Jag hoppas på, att någon av dem skall lyckas med detta. För min, din, Linux och alla andras, skull. Till skillnad från dig, så föredrar jag att ha Gnome. KDE går inte riktigt fram, hos mig. Framåt!Det jag skulle vilja ha är följande:

Tukken
* edit * Jag känner mig iofs inte så där värst besviken över Ubuntu. Sammantaget, är den bäst. Men, jag har mestadels en handfull andra Linux-varianter på gång i någon, eller några, av våra datorer. Jag skulle också gärna se, att någon dist, tillräckligt stor och stark, tar till sig enligt ditt första inlägg. För min del, kretsar det mestadels kring: Ubuntu, Pardus och LinuxMint idag.
Det bästa, från de flesta, lagt i "en korg". Det skulle kunna bli den ultimata disten.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hihi, men grejen är att jag vill behålla apt-get för att jag redan kan detvulfgar skrev:Om du vill ha KDE istället för gnome så är det väl bättre att installera kubuntu för att slippa "dubblering" av program.

Är mest fönsterhanteringen och menyerna jag gillar med KDE, plus några program. Fan jag trodde att det här skulle vara skalbart ju!?

apt-get finns naturligtvis även i Kubuntu.upnorth skrev:Hihi, men grejen är att jag vill behålla apt-get för att jag redan kan detvulfgar skrev:Om du vill ha KDE istället för gnome så är det väl bättre att installera kubuntu för att slippa "dubblering" av program.
Är mest fönsterhanteringen och menyerna jag gillar med KDE, plus några program. Fan jag trodde att det här skulle vara skalbart ju!?
Problemet är ju att både Fedora och Foresight är baserade på Gnome. Kan man byta ut det där också? Nu har vi ju vår gamle vän Zinden att rådfråga om den senare så support borde väl inte vara något problem (vi forumrävar minns ju hans tappra försök att få våra sura grafikkort att fungera) 
Men annars är det alltså att installera Kubuntu och uppgradera KDE därifrån, men hur får jag då apt-get?

Men annars är det alltså att installera Kubuntu och uppgradera KDE därifrån, men hur får jag då apt-get?
http://distrowatch.com/ är en bra sajt där man kan söka efter sin drömdist!
direktlänk till sökfunktionen > http://distrowatch.com/search.php
direktlänk till sökfunktionen > http://distrowatch.com/search.php
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan ju bygga din egen dist med Suse Studio 
http://www.lathund.nu/2009/08/20/suse-s ... -opensuse/

http://www.lathund.nu/2009/08/20/suse-s ... -opensuse/
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Byta till KDE kan du väl göra i alla distar?upnorth skrev:Problemet är ju att både Fedora och Foresight är baserade på Gnome. Kan man byta ut det där också? Nu har vi ju vår gamle vän Zinden att rådfråga om den senare så support borde väl inte vara något problem (vi forumrävar minns ju hans tappra försök att få våra sura grafikkort att fungera)
Vill också testa nått nytt och det med att foresight har flyttat över till fedora lät ju trevligt. Den kanske ska få ett nytt försök?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är nog så att du skall testa antingen Sabayon Linux 5.0, a desktop distribution and live DVD based on Gentoo Linux ( installer now available in multiple languages; complete ext4 file system support; features X.Org 7.5 and up-to-date FLOSS, NVIDIA and AMD video drivers; GNOME 2.26 and KDE 4.3.1...." http://distrowatch.com/?newsid=05700 eller Chakra Alpha 3 (Chakra, a user-friendly distribution and live CD based on Arch Linux) http://distrowatch.com/?newsid=05692
Båda har i den här veckan kommit med nya utgåvor. Chakra har tagit ett jätte kliv i sin utveckling, många retliga små fel är åtgärdade. Sabayon Linux 5.0 kan bara sammanfattas med följande, toppklass och en höjdarupplevelse.
Pink Panther
Båda har i den här veckan kommit med nya utgåvor. Chakra har tagit ett jätte kliv i sin utveckling, många retliga små fel är åtgärdade. Sabayon Linux 5.0 kan bara sammanfattas med följande, toppklass och en höjdarupplevelse.
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah