vill ha både ubuntu och winxp - hur göra med filer jag redan har?

SilverDogg

vill ha både ubuntu och winxp - hur göra med filer jag redan har?

Inlägg av SilverDogg »

tjenare tjenare! nu här, och ska snart (förhoppningsvis) börja använda mig av ubuntu.
dock är jag lite fundersam just nu. läget är såhär:

jag sitter på en 120gb hdd och en 320gb hdd. jag hade planerat att ha winxp på den lilla, och ubuntu på den stora (allting ska formateras om alltså). på min lilla hdd har jag lite filmer och musik som jag vill spara, så jag har fört över dom till den stora så att den lilla ska kunna formateras. när det väl är gjort hade jag tänkt installera winxp på den, för att sedan föra tebax filerna, och sedan formatera stora hddn och installera ubuntu. efter detta hade jag tidigare tänkt föra över filerna till ubuntuhddn igen, för det är i ubuntu jag kommer vara större delen av tiden. men, imed att det kommer vara olika formateringar så inser jag nu att detta kommer bli lite svårt (eller?). detta gör att jag tyvärr börjar fundera på att skippa ubuntu, vilket är ganska tråkigt =(.

finns det nån enkel lösning på detta problemet (som inte innebär att jag måste bränna alla filerna), eller är jag dömd i förhand?

ps. om tråden är fel ber jag om ursäkt, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den ;/ ds.
Senast redigerad av 1 SilverDogg, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
L-C

SV: vill ha både ubuntu och winxp - hur göra med filer jag redan har?

Inlägg av L-C »

Det här är mitt första svar till någon (har bara ställt frågot innan) så du får ursäkta om det inte blir så bra och expertmannamässigt....

I alla fall så hade jag ungefär samma problem som dig och jag löste det hela så här:

Hade en massa filer på hårddisk B. Hade windows på hårddisk A: För att undvika att behöva flytta filerna frigjorde jag två nya partitioner på A, en för linux och en för SWAP. Alltså totalt tre partitioner på A. Jag förde sen över de viktigaste filerna från B till Windows A. Formaterade därefter hela B i fat32. Detta för att både windows och linux kan läsa fat32...

Så nu ser min struktur ut ungefär så här....

Disk A.... Partition 1: Windows
              Partition 2: Linux
              Partition 3: Linux/SWAP

Disk B    Partition 1: fat32 (med alla mina filer, mina dok, etc)

Sen kan man ju göra en speciell home-partition också. Kan tipsa lite om de här trådarna som jag körde när jag höll på med det du gjorde

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2625.0/topicseen.html

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2449.0/topicseen.html

Hoppas det hjälper något i alla fall. Kan meddela att min windowspartition numera minskar i storlek. Använder den inte särskilt mycket. Men den är go att ha när man craschar ubuntu pga av dåligt omdöme, som jag gjorde förra veckan..

mvh Per
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

hmm.. en liten fråga först, vad är SWAP?  :-\
har försökt läsa lite men fattar ingenting  ???  :-[
är det alltså en del av hddn där man kommer åt från både winxp och ubuntu eller det är lite mer avancerat?

och sen angående strukturen, jag antar att jag hade kunnat göra så. största problemet då är väl att jag inte kan ha så stora filer i hdd b  :-\. 4gb klarar den juh bara, och jovisst, det borde kanske räcka åt dom allra flesta, men man vet fan aldrig om man behöver tanka ner nåt större =(. så på det sättet funkar det inte alls bra =/.

fick ett annat förslag av en kille. jag formaterar hdd a i fat32, och installerar windows i den och för över alla filer till den (tror inte jag ska ha jättestora filer, men inte säker  :'( ). sen slänger jag in ubuntu i hdd b, och kan på så sätt ta över alla filerna från hdd a som jag behöver/vill ha i hdd b. sen konverterar jag hdd a till ntfs utan att det försvinner nåt.

detta borde väl fungera ganska bra? om det gör det ska jag nog satsa på det =)

edit: förresten, jag vill juh kunna ändra os i realtid (eller hur man nu ska säga), och det kanske innebär att det behövs en partition till det med eller? =/
Senast redigerad av 1 SilverDogg, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Välkommen till Ubuntu!

SWAP, eller Växlingsutrymme, är en del av hårddisken (för äldre datorer rekommenderat ca. 2xRAM, men för de flesta räcker det med sisådär 512 mb, läs tråden om partitionering) som används för att avlasta RAM-minnet, d.v.s. när ditt minne är fullt och måste användas till annat så flyttas en del till swap. Det är iallafall så jag har förstått det.

Mitt förslag är att du först lägger alla filer på den stora disken, formaterar och installerar WinXP (går bra att installera med NTFS direkt om du vill), sedan flyttar du alla filer till XP-disken (som, om du väljer ntfs, bör klara av filer >4GB). Efter det tömmer du den stora disken och gör så många partitioner som behövs (se tråd ovan). Eventuellt kan du se till att göra en ganska stor partition (som inte är / eller /home) som du använder för lagring av filer. Vet inte riktigt vart denna passar bäst, men kanske under /media/filer eller så (om du lägger den någonstans i /media så dyker den upp på skrivbordet och i din filhanterare). Denna partition kan du göra i ext3 (det filsystem som Ubuntu använder, förklarar senare varför du bör göra det). Efter det installerar du Ubuntu på den stora disken; ser till att det fungerar, att du kan starta XP m.m.

Om det fungerar som det skall kan du nu, i XP, installera ett program som jag tyvärr inte kommer på vad det heter (det kan vara fs-driver), som gör att du kan läsa och skriva dina ext3-partitioner under XP. På så vis kan du köra allt utom XP-installationen som ext3 (som är något bättre än NTFS som jag har förstått det, bl.a. journalhantering, behöver inte defragmenteras m.m.).

Anledningen till att du skall installera XP först är för att XP har en tendens att skriva över med sitt eget MBR om man installerar det efter, och då blir det en massa pill för att få tillbaka GRUB. MBR står för Master Boot Record och är, enkelt uttryckt, det som bestämmer vad som skall startas när datorn går igång. GRUB är en s.k. Boot Loader där du kan välja om du vill starta Ubuntu eller XP, och på så vis ett ganska händigt verktyg när man tänker köra DualBoot som du :)

Hoppas det här hjälpte dig lite på vägen, och var inte rädd för att fråga om det är något som är oklart!

Edit: Såg det du skrev om "realtid" nu, jag vet inte riktigt vad du menar, men om du menar att du skall kunna välja vilket OS du vill boota så löser GRUB det, annars måste du gå vägen via en s.k. Virtuell maskin, om jag inte missminner mig, ett exempel på detta är VMware.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 28 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

först, jag vill kunna byta os utan att starta om datorn. jag är lite lat sådär, men jag kan säkert leva med att behöva starta om datorn om jag måste. det var det jag menade med "realtid". jämrans dåligt ordval, ber om ursäkt för det.

men ditt förslag är alltså att hdd a blir winxp, och hdd b blir 2-3 partitioner, varav den ena är linux, den andra är platshållare eller vad man ska kalla det där jag lägger alla filer jag vill kunna läsa från båda håll, och den tredje är home eller nåt (varför detta förresten? =S)?

kan jag inte bara strunta i det och köra winxp på hdd a, linux på hdd b, och fixa så att winxp kan läsa/skriva från hdd b? =S
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah, ingen fara med ordvalet, det var bara det att jag inte riktigt visste hur du menade, det handlade inte så mycket om dåligt ordval :) Jag tror som sagt att VMware kan vara det du letar efter.

Njae, ja, du kan fixa så att XP ligger på hda, och när du sedan skall installera Linux/Ubuntu på hdb så måste du i princip välja att skapa ett antal partitioner. Det ingår liksom i upplägget, eller hur man skall säga. De du (minst) borde ha är: en root-partition (/, den måste du ha), en hem-partition (/home) och en swap. På root-partitionen installeras operativsystemet och alla program. Hem-partitionen borde du ha för att t.ex. enkelt kunna byta linux-dist, eller installera om utifall att det går åt pipan. /home innehåller alla användare, och kan jämföras med Mina Dokument (eller ja, Desktop and Settings) i XP, fast det är betydligt viktigare i linux. I hem-katalogerna kan alla användare lägga sina filer, där sparas alla konfigurationsfiler för program m.m. och det är allt som är knutet till användaren, helt enkelt. Detta gör att om din installation kraschar så kan du installera om utan att du förlorar det som finns i din hem-katalog, alla dina personliga inställningar och sådant.

Anledningen till att jag tycker att du borde skapa en separat partition för dina filer (film, musik, vad-det-nu-är..) är för att det faktiskt kan vara relativt smidigt. Isåfall kan du köra t.ex. / ~ 10GB (max), /home ~ 10GB, SWAP ~ 1GB, och sedan en /media/filer ~300GB som du enkelt delar med XP. På så vis kan du hålla alla dina filer på ett ställe, utan att det blir en massa annat som ligger där och "skräpar".

Ett förslag är att du tar dig en titt på hur filsystemet ser ut i Ubuntu/Linux, och hur det är uppbyggt, för att få dig en bra bild av situationen, kolla t.ex. på: http://ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem. Det som kan kännas ovant och förvirrande när man kommer från Windows är att ALLT ligger under roten /. Alla hårddiskar, cd-enheter, usb-enheter m.m. ligger under /. / kan kanske jämföras lite med "Den här datorn" eller så. Det är inget att vara rädd för, utan man kommer ganska snabbt in i det!

Lycka till!

Edit: Förtydligande - /home kommer att finnas i vilket fall som helst när du installerar, men det är rekommenderat att lägga den som en egen partition för att systemet skall bli en aning "säkrare", annars så kommer den att ligga på samma partition som allt annat, vilket kan ses som lite riskabelt om det kraschar. Det var det jag ville få fram ;)
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 28 gånger.
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

wmware, got it ^^.

jag har installerat ubuntu tidigare, men jag minns inte att jag var tvungen att skapa några partitioner =/. är det alltså nånting man får välja när man väl installerar (kan inte kolla just nu tyvärr  :()?

för isåfall låter väl ditt förslag som det bästa då =).
men då ska jag alltså även använda den stora partitionen som programpartition eller? där jag alltså installerar alla program till ubuntu?

nej, nu ser jag att det är i /opt som det ligger. hmm.. blir förvirrad nu  :'(

och är swap nåt "måste" eller är det mer bara för att det är bra att ha? jag har 1,5gb ram annars.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

När du installerar Ubuntu med de vanliga skivorna kommer du först att starta som en LiveCD, sedan kommer du att kunna starta installationen från det grafiska gränssnittet. Anledningen till att du inte minns att du skapade partitioner är antagligen för att man även kan välja att låta installationen själv skapa partitionerna. Då skapas swap, / och /home har jag för mig, och man märker i stort sett inte av att det händer, utan det blir bara som ett steg i installationen. Så antagligen så skapade du partitioner även förra gången du installerade Ubuntu, men det skedde automatiskt. Man kan även välja att själv skapa partitionerna, och det kan vara praktiskt om man vill ha en annan konfiguration än standard.

Min tanke var egentligen inte att du skulle använda den stora partitionen som programpartition, utan detta kommer att hamna under root-partitionen. Så om du tror att du kommer att installera mycket program så är det bara att öka root-partitionens storlek till 25GB eller vad du tror kan vara lagom. Jag tog väl inte i så att jag sprack när jag sa 10GB förut, jag har nämligen installerat Ubuntu på en 30GB hårddisk nyligen.. ;). Med med 320GB är det ju ingen fara att ta i lite mer. Jag kan ge ett exempel på en tänkbar konfiguration:

hda (130GB):
1 partition: WinXP (NTFS)

hdb(320GB):
4 partitioner:
  1. ~25GB / (root,ext3) - här kommer dina program att installeras (om du inte väljer annat)
  2. ~1GB SWAP - växlingsutrymme, det är i allra högsta grad rekommenderat att ha, iallafall 512MB (vet inte om det är ett måste)
  2. ~10GB /home (hem-kataloger,ext3) - här kommer dina inställningar att ligga, och vissa saker som du installerar och/eller laddar ner
  3. ~285GB /media/filer (delad disk,ext3) - här lägger du allt som du vill ha åtkomst till med BÅDE Linux och XP, t.ex. filmer, musik etc.

Det är ett förslag, och om du istället vill ha mer plats i /home eller / eller så, så är det bara att flytta om. Eller så väljer du den medföljande partitioneraren under installationen, och låter den ta hand om det hela. Det går också alldeles utmärkt, om du känner att det blir för krångligt att hålla på med partitioner hit och dit.

Vad gäller /opt så är det väldigt lite som hamnar i den mappen (på min dator är det bara FirstClassClient som har hamnat där). På wikisidan står det om /opt att program får lägga sig där "på Windowsvis", det betyder i princip att alla filer som programmet installerar hamnar i samma mapp, så som det gör i Windows (Ex. C:\Program\MittRitprogram). I Linux är det oftast så att installerade program hamnar utspritt i mapparna /usr/bin, /usr/lib m.fl. Detta kan vara lite förvirrande kanske, men i grund och botten är det rätt så logiskt. Exempelvis så får du alla körbara filer (binary, jämför med .exe i Windows) i /bin-katalog(er), alla bibliotek (library, jämför med .dll i windows tror jag?) i /lib-katalog(er), all dokumentation i /doc-kataloger o.s.v.

Detta innebär oftast inga problem eftersom nästan alla program man installerar kommer att installeras med hjälp av en pakethanterare (t.ex. apt-get och Synaptic), och då behöver man inte bry sig alls om det, utan "paketet" håller ordning på sådant själv, så när du vill ta bort ett paket så tas alla dessa utspridda filer bort.

Hoppas detta bringar lite klarhet, och misströsta inte om du tycker att det känns krångligt eller förvirrande, utan ge det lite tid så smälter det ganska så snabbt in! Det är inte så klurigt som det kan låta, utan det är nog mest att det i vissa aspekter är lite annorlunda gentemot Windows..
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

sedär, det börjar ljusna lite för mig. jag tror du har gett mig den perfekta lösningen faktiskt ^^
så fort jag kan ska jag nog försöka fixa till det såhär, och hoppas på att det fungerar ^^

ni snackar om att öka partitionerna och så. är detta alltså nånting man kan göra när som helst? =S
men jag kommer nog ta det säkra före det osäkra och ge root-partitonen iallafall 30gb. jag kommer kanske inte installera så extremt många grejer ;P, men det är bra att vara å den säkra sidan ^^.

jag tackar iallafall så hemskt mycket för all hjälp. ni har gett mig ljus i min mörka windowstid ^^. (eller tja, just nu sitter jag på en mac men ändå ;P)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Skönt att höra att det ljusnar lite, det är ju alltid bra. :)

Vad gäller partitioner så är det bäst att försöka bestämma sig med en gång hur stor partition man vill ha. Jag tror visserligen att det går bra att ändra storleken på partitionerna i efterhand, men det är inget jag kan lova. Det är heller inget jag kan rekommendera, eftersom det kan innebära att du förlorar data.

Att ge din root-partition 30GB är nog verkligen till att vara på den säkra sidan ;) Jag kör iofs Xubuntu, och har dessutom inte så mycket (spel) installerat just nu, men min installation tar just nu bara 5GB. Fast, det är ju klart, skall du installera t.ex. Baldurs Gate-serien, Unreal Tournament-serien, Quake-serien etc. så lär du väl behöva plats, fast just de spelen brukar oftast gå att välja var man vill installera dem (Windows-stil). Du kan ju fråga runt lite på forumet, men jag tror verkligen inte att det är så många som använder så mycket mer än 15GB på root-partitionen.

Eftersom du skall installera XP och Ubuntu på två olika hårddiskar vet jag dock inte hur det fungerar med MBR och Bootloaders, men jag kan rekommendera dig att ta dig en titt på den här guiden iallafall (det är inget du behöver bry dig om under installationen, eftersom det skall fungera med en gång, men skriv ut utifall att det inte går som det är tänkt): http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html. För att vara säker kan du ju alltid ställa en fråga innan du börjar installera, men jag tycker att det borde kunna fungera bra att bara installera Ubuntu efter XP, även om det är på en annan hårddisk..

Lycka till!
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

hehe ok, kanske minskar den lite granna då ^^
vet juh bara inte vad jag kommer installera så jag är bara rädd för att platsen ska ta slut helt plötsligt ^^.
spel och sånt kommer juh troligen ligga på winxp-hddn. blir enklare så, och det är egentligen bara därför jag vill ha kvar windows. annars hade jag satsat fullt ut på ubuntu ^^.

sen har jag läst runt lite, försökt förstå mig på saker och ting, men jag blir bara mer och mer förvirrad  :'(
känner att om jag kommer och ställer en massa dumma frågor kommer jag bara få svar som att "läs här" eller liknande, och det kan jag juh också förstå.

det bästa hade varit om man kände nån in-person som var jätteduktig på linux som kunde komma och hjälpa en komma igång, men jag känner inte en käft som kör med linux =S. dom jag bara känner lite och snackar med över msn tröttnar direkt typ =/.

men jag ska absolut inte låta mig nedslås nu! jag ska verkligen försöka få det att fungera och försöka lära mig hur man ska göra saker och ting! bannemig!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Låter bra det, härlig kämparglöd! :)

Jag tror att du kan vara väldigt lugn här på forumet, det finns många duktiga och hjälpsamma personer, och du får absolut inte tänka att någon fråga är för dum eller enkel för att ställas - allt är svårt i början, och då är det lika bra att lära sig!

Om du gillar irc finns det (minst?) två svenska Ubuntu-kanaler också: #ubuntu-se och #ubuntusverige , båda på FreeNode.

Hoppas det går vägen för dig, och gör det inte det finns det alltid någon här som kan hjälpa dig!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hittade en tråd nu, som är intressant för dig tror jag: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5217.0.html.

Där tipsas det om http://sourceforge.net/projects/ext2fsd, som behövs för att kunna läsa/skriva ext3 under Windows.
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

tackar tackar

ska ta och spana in den lite senare då ^^

uppskattar verkligen all hjälp jag fått =)

och självklart gillas irc av mig, men inte flickvännen, så det får tyvärr vänta ;( (sitter på hennes dator för tillfället)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"