När du installerar Ubuntu med de vanliga skivorna kommer du först att starta som en LiveCD, sedan kommer du att kunna starta installationen från det grafiska gränssnittet. Anledningen till att du inte minns att du skapade partitioner är antagligen för att man även kan välja att låta installationen själv skapa partitionerna. Då skapas swap, / och /home har jag för mig, och man märker i stort sett inte av att det händer, utan det blir bara som ett steg i installationen. Så antagligen så skapade du partitioner även förra gången du installerade Ubuntu, men det skedde automatiskt. Man kan även välja att själv skapa partitionerna, och det kan vara praktiskt om man vill ha en annan konfiguration än standard.
Min tanke var egentligen inte att du skulle använda den stora partitionen som programpartition, utan detta kommer att hamna under root-partitionen. Så om du tror att du kommer att installera mycket program så är det bara att öka root-partitionens storlek till 25GB eller vad du tror kan vara lagom. Jag tog väl inte i så att jag sprack när jag sa 10GB förut, jag har nämligen installerat Ubuntu på en 30GB hårddisk nyligen..

. Med med 320GB är det ju ingen fara att ta i lite mer. Jag kan ge ett exempel på en tänkbar konfiguration:
hda (130GB):
1 partition: WinXP (NTFS)
hdb(320GB):
4 partitioner:
1. ~25GB / (root,ext3) - här kommer dina program att installeras (om du inte väljer annat)
2. ~1GB SWAP - växlingsutrymme, det är i allra högsta grad rekommenderat att ha, iallafall 512MB (vet inte om det är ett måste)
2. ~10GB /home (hem-kataloger,ext3) - här kommer dina inställningar att ligga, och vissa saker som du installerar och/eller laddar ner
3. ~285GB /media/filer (delad disk,ext3) - här lägger du allt som du vill ha åtkomst till med BÅDE Linux och XP, t.ex. filmer, musik etc.
Det är ett förslag, och om du istället vill ha mer plats i /home eller / eller så, så är det bara att flytta om. Eller så väljer du den medföljande partitioneraren under installationen, och låter den ta hand om det hela. Det går också alldeles utmärkt, om du känner att det blir för krångligt att hålla på med partitioner hit och dit.
Vad gäller
/opt så är det
väldigt lite som hamnar i den mappen (på min dator är det bara FirstClassClient som har hamnat där). På wikisidan står det om /opt att program får lägga sig där "på Windowsvis", det betyder i princip att alla filer som programmet installerar hamnar i
samma mapp, så som det gör i Windows (Ex. C:\Program\MittRitprogram). I Linux är det oftast så att installerade program hamnar utspritt i mapparna /usr/bin, /usr/lib m.fl. Detta kan vara lite förvirrande kanske, men i grund och botten är det rätt så logiskt. Exempelvis så får du alla körbara filer (binary, jämför med .exe i Windows) i
/bin-katalog(er), alla bibliotek (library, jämför med .dll i windows tror jag?) i
/lib-katalog(er), all dokumentation i
/doc-kataloger o.s.v.
Detta innebär oftast inga problem eftersom nästan alla program man installerar kommer att installeras med hjälp av en pakethanterare (t.ex. apt-get och Synaptic), och då behöver man inte bry sig alls om det, utan "paketet" håller ordning på sådant själv, så när du vill ta bort ett paket så tas alla dessa utspridda filer bort.
Hoppas detta bringar lite klarhet, och misströsta inte om du tycker att det känns krångligt eller förvirrande, utan ge det lite tid så smälter det ganska så snabbt in! Det är inte så klurigt som det kan låta, utan det är nog mest att det i vissa aspekter är lite annorlunda gentemot Windows..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...