Problem med Compiz

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med Compiz

Inlägg av Calmeida »

Hej hopp.

Nu har jag klantat till det.

Jag pillade runt lite i inställningarna för Compiz för att försöka få lite ordning på animationer hit och dit. Någonstans gjorde jag en inställning som datorn inte gillar och istället för att rendera skrivbord så renderar skärmen numer snygga svarta rutor där Compizeffekterna skulle vara verksamma.

Jag har provat att logga in som "felsäker terminal", avinstallera Compiz och installera det på nytt. Men utan framgång. Jag funderar på om jag borde avinstallera "compiz-settings-manager" eller vad den nu heter, men jag lyckas inte. Hade för mig den hette "ccsm", men jag verkar ha fel.

Mina frågor är således:
1) Gör det nytta att avinstallera och installera om Compiz och Compiz settings?
2) Om det gör nytta, vad i hela friden heter hanteringsprogrammet? "sudo apt-get remove compiz-settings-manager" eller något, men vad exakt?
3) Finns det bättre sätt att börja om på "ny kula" med det grafiska.
4) Om så är fallet, vilka sätt?

Är tacksam i förhand för all hjälp i frågan.

Och till er som undrar: Nej får jag ordning på det här så blir det inget mer Compiz på denna datorn. ;D

Vänligen,
Daniel
Användarvisningsbild
norhager

Re: Problem med Compiz

Inlägg av norhager »

Calmeida skrev:Hej hopp.

Nu har jag klantat till det.

Jag pillade runt lite i inställningarna för Compiz för att försöka få lite ordning på animationer hit och dit. Någonstans gjorde jag en inställning som datorn inte gillar och istället för att rendera skrivbord så renderar skärmen numer snygga svarta rutor där Compizeffekterna skulle vara verksamma.

Jag har provat att logga in som "felsäker terminal", avinstallera Compiz och installera det på nytt. Men utan framgång. Jag funderar på om jag borde avinstallera "compiz-settings-manager" eller vad den nu heter, men jag lyckas inte. Hade för mig den hette "ccsm", men jag verkar ha fel.

Mina frågor är således:
1) Gör det nytta att avinstallera och installera om Compiz och Compiz settings?
2) Om det gör nytta, vad i hela friden heter hanteringsprogrammet? "sudo apt-get remove compiz-settings-manager" eller något, men vad exakt?
3) Finns det bättre sätt att börja om på "ny kula" med det grafiska.
4) Om så är fallet, vilka sätt?

Är tacksam i förhand för all hjälp i frågan.

Och till er som undrar: Nej får jag ordning på det här så blir det inget mer Compiz på denna datorn. ;D

Vänligen,
Daniel

Problemet för dig är att dina inställningar för Compiz ligger kvar i din hemmamapp än om du avinstallerar programmet, prova att leta efter en dold mapp som heter .compiz och ta bort den sen om man ska avinstallera ett program via terminal och vill få bort allt så skriver man "apt-get purge programnamn"
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Problem med Compiz

Inlägg av Hund »

Du finner mappen här:
~/.config/compiz
~ = Din hemmapp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"