Problem med anslutning till trådlöst nätverk

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med anslutning till trådlöst nätverk

Inlägg av Pavel »

Jag kan plötsligt inte ansluta till trådlösa nätverk. Hemma kör jag med kabel. På jobbet har jag med min bärbara som jag ansluter trådlöst. Idag gick det inte alls. Det fungerade igår. Jag brukar ansluta med ett lösenord direkt i webbläsaren och har aldrig haft problem. Nu ser inte datorn ens trådlösa nätverk. När jag högerklickar på ikonen för nätverk i panelen är Aktivera trådlöst grått och inte valbart. Tidigare har jag kunnat välja det och se vilka nätverk som finns i närområdet.

Hur får jag igång det trådlösa igen?

Jag har inte ändrat några inställningar, eller något annat på länge. Är det någon uppdatering som kraschat funktionen?
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Problem med anslutning till trådlöst nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

Jag gissar att det kan vara så, att du har gjort en uppdatering av Ubuntu mellan att det funkade och nu, precis som du själv skriver.
Det låter så. Alternativt att man har ändrat något i det trådlösa i den lokal där du försöker få kontakt. Uppdatering av den mjukvaran.

Har du bockat för "backports" under system > administration > programvarukällor > uppdateringar?
Där följer hjälpprogrammen med, vid uppdateringar av det övriga. Så det bör du ha förbockat. Då bör du hänga med, även vid
uppdateringar.

Använder du dig av Ubuntus Network Manager, så bör du testa att byta den mot wicd istället. Finns att
tillgå i Synaptic. Något äldre version i Synaptic, mot den du kan tanka ner direkt, från wicd:s egen webbsida.

Annan diskussion om problemet kan du finna här från i april i år.
Se också att det i den tråden finns hänvisning till ytterligare en annan tråd. Här rörde det sig iofs om uppdatering av firmware.

Jag hade motsvarande problem härhemma för ett par veckor sedan. Jag hade heller inte gjort några medvetna förändringar. Gjorde om allt.
Från scratch. Både på datorn och i routern. Fick till det. Men vet faktiskt inte vad det var, som hade gått snett. Inte heller, vad det var,
som fixade till det. Men några timmars extraarbete blev det. :-X Med Ubuntus Network Manager installerad, både när det bröts och
när jag fick till det.

Jag har haft wicd tidigare. Jättenöjd. Efter en nyinstallation kom jag att köra networkmanagern i Ubuntu. Böt nu tillbaks till wicd ändå.
Den känns lite mer "rejäl".

Jag hoppas att du finner på någon lösning. Eller, att fler kommer in och ger råd.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med anslutning till trådlöst nätverk

Inlägg av Pavel »

Tack för råden, jag ska kolla upp dem.
Efter flera timmars pysslande har jag till sist fått igång det trådlösa. Jag vet faktiskt inte riktigt hur. Jag testade massa olika inställningar och wicd.
Till sist tror jag dock att jag har förstått vad det berodde på. Av någon anledning hade datorn stängt ner scanning efter nätverk, inte som det verkar inne i Ubuntu, utan på datornivå. Varför och hur detta skett har jag ingen aning om. Det har aldrig hänt förut.

Den enda sak jag kan tänka på, förutom någon halvtaskig uppdatering, är att jag igår körde en stund på batteri. Jag brukar annars alltid sitta med strömkabel. Det är ju möjligt att datorn (eller Ubuntu?) har en så "intelligent" funktion att den stänger ner scanning efter trådlösa nätverk för att spara ström då man inte är ansluten med strömkabel. På ett lika "intelligent" sätt glöms sedan bort att sätta igång funktionen igen då man åter har bra strömkälla.

Nu verkar i alla fall allt fungera som det ska. Ibland är våra älskade små maskiner en källa till outsäglig frustration!
Hade man själv gått på möte och stängt av "Lyssnafunktionen" för att sedan glömma sätta igång den då man lämnat mötet skulle man inte bara vara en svårplacerad arbetskraft utan även ha svårt att navigera i största allmänhet.
Skriv svar

Återgå till "Internet"