Windows förinstallerat, värt att spara? LÖST
Windows förinstallerat, värt att spara? LÖST
Jag har skaffat en ny dator (Acer Timeline 1810T) på vilken jag ska installera Ubuntu. Säkert en dum fråga, men jag ställer den ändå: Är det värt att partitionera hårddisken och köra windows och ubuntu parallellt?
Jag kommer att använda datorn att skriva, surfa, lyssna på musik och kanske se en och annan film på.
Jag kommer att använda datorn att skriva, surfa, lyssna på musik och kanske se en och annan film på.
Senast redigerad av 1 Rastignac, redigerad totalt 25 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Windows förinstallerat, värt att spara?
Jag blåser alltid ur fanskapet när jag nyinstallerar en ubuntu. av princip. vill jag ha windows skaffar jag det på eget initiativ. inte tvångsinstallerat ( =bundlat).
Men om du har någon programvara bara fungerar med eller bättre med windows än med linux, rekommenderar jag att du behåller Windows.
Men om du har någon programvara bara fungerar med eller bättre med windows än med linux, rekommenderar jag att du behåller Windows.
Hurtillvida Windows är värt att behålla eller ej skulle jag säga att är väldigt individuellt.
Däremot...
Om du däremot har möjlighet att bränna ut "återställningsskivor" så tycker jag helt klart att du ska göra det. Kan komma väl till pass givet att du skulle ångra dig, ska sälja datorn eller sådär.
Däremot...
Om du däremot har möjlighet att bränna ut "återställningsskivor" så tycker jag helt klart att du ska göra det. Kan komma väl till pass givet att du skulle ångra dig, ska sälja datorn eller sådär.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
aah, det är en också en synpunkt, men det torde medfölja en sk recovery-disk med paketet ( tillsammans med en hoper drivrutinsdiskar, om jag inte minns fel..andol skrev:Hurtillvida Windows är värt att behålla eller ej skulle jag säga att är väldigt individuellt.
Däremot...
En sådan recovery-disc bör naturligtvis medfölja (jag har inte fått datorn ännu), och med en sådan är det alltså inga problem att bara installera windows igen om jag, mot all rimlig förmodan, skulle känna att jag vill använda microsoft office-paket i stället för latex eller openoffice?
Jo, förresten. Försämrar det datorns prestanda att ha kvar windows och köra på dual boot? Eller är det bara det att man har mindre utrymme på hårddisken till följd av det?
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag tror att det inte försämrar prestandan nått.
Sen ska office fungera i wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ion&iId=31
Sen ska office fungera i wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ion&iId=31

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
OpenOffice finns till Windows också.
För min del hade jag behållit Windowsinstallationen och kört dualboot.
Det går att ställa in GRUB så att du slipper fördröjningen i bootmenyn.
Skulle du efter ett tag behöva utrymmet Windows använder, så är det bara att formatera Windowspartitionen till ext3/4...
Det går att ställa in GRUB så att du slipper fördröjningen i bootmenyn.
Skulle du efter ett tag behöva utrymmet Windows använder, så är det bara att formatera Windowspartitionen till ext3/4...
Hur funkar Ubuntu på Timeline 1810?
Rapportera gärna om hur installationen går och hur datorn presterar med Ubuntu (gärna jämfört med Win)! Jag har nämligen planer på att göra samma sak även om det blir en 1810TZ för mig.Rastignac skrev:Jag har skaffat en ny dator (Acer Timeline 1810T) på vilken jag ska installera Ubuntu.
Re: Windows förinstallerat, värt att spara? LÖST
Tja, Windows kommer ju lägga sig först (=längst in på HD:n) där det väl går snabbare för datorn att läsa eftersom radien är mindre. Det går nog att installera så att windows ligger sist, men kommer inte ihåg hur man gör.Försämrar det datorns prestanda att ha kvar windows och köra på dual boot?