Hej, är nu på forumet och hoppas det jag postar hamnar i rätt kategori.
Jag använder nu dual boot för trött på det underbara Vista så har en intern hårddisk Vista och den andre till Linux / Ubuntu.
Det ända problemen som jag har gäller bootningen när mina 2 st externa hårddiskar är inkopplade.
Då börjar GRUB laddas och får då felmeddelandet error 17. Det fungerar inte heller när jag använder
en usb hub utan får även det error 17.
Men så fort jag drar ur de så fungerar allt som det ska och bara koppla in efter valt vilket OS jag skall köra.
Har varit inne i BIOS men ej lyckas hitta inställning så jag stänga av usb bootning. Vore kul om det finns en
lösning för att slippa koppla in och koppla ur.
Använder Ubuntu 9.04
Dual boot - Externa hårddiskar
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Dual boot - Externa hårddiskar
Jag har inget svar på din fråga: ". . . en lösning för att slippa koppla in och koppla ur."fanderzzon skrev:Hej, är nu på forumet och hoppas det jag postar hamnar i rätt kategori.
Jag använder nu dual boot för trött på det underbara Vista så har en intern hårddisk Vista och den andre till Linux / Ubuntu.
Det ända problemen som jag har gäller bootningen när mina 2 st externa hårddiskar är inkopplade.
Då börjar GRUB laddas och får då felmeddelandet error 17. Det fungerar inte heller när jag använder
en usb hub utan får även det error 17.
Men så fort jag drar ur de så fungerar allt som det ska och bara koppla in efter valt vilket OS jag skall köra.
Har varit inne i BIOS men ej lyckas hitta inställning så jag stänga av usb bootning. Vore kul om det finns en
Använder Ubuntu 9.04
Jag hade hoppats på att någon hade kunnat besvara den. Själv sitter jag i samma situation och har inte, på egen hand,
funnit någon lösning. Jag kopplar också alltid in och ut, den externa disken, där jag sparar ner viktigt efter varje session.
Nu åker din fråga högre upp, så förhoppningsvis får både du och jag något svar.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej och välkommen till forumet.fanderzzon skrev:...
Använder Ubuntu 9.04
Det med att ställa in saker i BIOS är ju inte det lättaste.
Själv trodde jag länge att min egen dator inte gick att boota från ett USBminne, tills jag av händelse en dag fick syn på en kryptiskt namngiven inställning i BIOS.
Vad du kan göra är att posta vilket BIOS du använder, tryck pause-tangenten när datorn startar så du hinner med att läsa.
Annars är det att du går igenom flik efter flik i BIOS och letar efter usb.
mvh Rune.K
Edit: @ Tukken, du kan även posta vilket BIOS du använder.
För att slå på/av USB-boot i mitt BIOS
Phoenix FirstBios Desktop Pro från 2005 uppdaterat 2007
Fliken Advanced > Peripheral Configuration > Enable eller Disable "USB Legacy support".
Phoenix FirstBios Desktop Pro från 2005 uppdaterat 2007
Fliken Advanced > Peripheral Configuration > Enable eller Disable "USB Legacy support".