Val av SATA RAID-kontroller?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
EuphoniC

Val av SATA RAID-kontroller?

Inlägg av EuphoniC »

Hej,

Tänkte ge mig på att sätta ihop en Ubunto-server då jag har tröttnat på min NAS, dess låga prestanda, dess begränsningar och faktum att den haft två diskkrascher på 1 1/2 år.

Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska konfigurera mina diskar men oavsett så behöver jag köpa ett kontrollerkort.

1. SATA-kontroller + mjukvaru-RAID (JBOD eller något annat så att allt ser ut som en stor disk)

2. SATA-kontroller med RAID + redundant lagring så jag kan hantera en ev. framtida diskkrasch - tror inte mitt psyke klarar inte av fler som medför dataförlust.

Hur är det med dito kontrollerkort till Ubuntu? Jag vill inte riskera att stå där med byxorna nere och ett kontrollerkort som inte fungerar utan vill ha ett som fungerar direkt och helst utan något som helst strul eftersom jag inte är så haj på Linux även om jag inte är helt bortkommen.

Helst alltså en kontroller med RAID men samtidigt kniper det lite i pengarna så det får inte kosta hur mycket som helst, under 1000-lappen och gärna mindre.

Idag har jag en Lycom SATA-kontroller i min Windows-burk som inte kostar så mycket så jag sneglade på Lycom Raid5 SATA II 4-port PCI (ST-124) men kommer den att fungera?

Billigaste äkta "hårdvaru-RAID" kostar väl långt mycket mer gissar jag?

Tacksam för alla tips :)
/Jonas
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Val av SATA RAID-kontroller?

Inlägg av gusse02 »

Jag använder md, mjukvaru-RAID. Se här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461.

Det har fungerat bra för mig i flera år. Ingen speciell hårdvara behövs. Ovanpå raid har jag LVM som gör att det blir väldigt flexibelt.
EuphoniC

Inlägg av EuphoniC »

LVM har jag kört tidigare på min Debian men då hade jag hjälp så jag satte mig aldrig riktigt in i hur det hela fungerade.

Appropå mjukvaru-RAID, vad händer om en disk krashar, förblir all data som ligger på de andra diskarna opåverkade och läsbar eller blir det kaos / svårt att återställa så att de resterande diskarna kör på som vanligt?

Känns inte riktigt som att den skulle lägga filer på enskilda diskar och aldrig splitta en fil över flera av diskarna så det kanske blir massor med filer som är korrupta?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Jag skulle köra mjukvaruraid eller en 100% HW-RAID om jag hade råd.
De flesta billigare SATA-raidkorten använder minne och ibland CPU från maskinen de ansluts till, vilket kräver en drivrutin och vinsten med RAID-kort är liksom borta (den äter CPU och minne från maskinen ialla fall).

Så, det är en mindre komplex miljö med mjukvaruraid (anser jag)

LVM är ett abstraktionslager mellan de fysiska diskarna och den logiska presentation som du sen formaterar filsystemet på,
Det innebär att filsystemet kan flyttas mellan fysiska hårddiska (helt utan ominstallation och när operativsystemet är uppe och rullar).
Det innebär också att du kan öka och minska storleken på volymen (också online) och sen utöka/minska filsysemet.
Du får helt enkelt en mer flexibel miljö.

En STOR fördel är också att du kan ta snap-shot.
Jag har några inlägg i min blogg om det är av intresse...
http://gargamel.nu
http://gargamel.nu/tag/lvm/
http://gargamel.nu/tag/raid/

Cheers... (lvm ftw!)

edit: glömde besvara frågan. :)
Ja... om en disk går sönder så ligger filerna kvar, filsystemt är fortfarande uppe och rullar så länge du inte gjort en RAID-0 (vilket per definition inte är RAID överhuvudtaget, men det är en annan diskussion).
Normalt används oftast RAID1 eller RAID5, ofta i kompination med RAID0 för att få upp prestandan lite. Kallas då RAID10 & RAID50.
RAID1/RAID10 är bäst, men också dyrast. Oftast är RAID5 "good enough" och mer ekonomisk.
Du kan "enkelt" byta ut den trasiga disken mot en hel och sen reparera ditt RAID-set och åter igen bli skyddad för en diskkrash.
Har du råd kan du även ha en hot-spare, vilket kommer att med automatik påbörja återskapningen av ditt trasiga RAID-set om en disk skulle gå sönder..
EuphoniC

Inlägg av EuphoniC »

Men när vi pratar om RAID på det här viset så då måste väl alla diskar ha samma storlek?

Ett problem för mig som har diskar i alla möjliga olika storlekar som ett resultat av påsamlande av diskar över en längre tid. Fast jag borde göra slag i saken och köpa ett gäng nya diskar.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nej... de behöver faktiskt inte vara i samma storlek.

I Linux MD RAID så skapar du en partition av en viss typ (fd) som flaggas som raid-device. Och det är den som du skapar raid av.
Samtliga paritioner i ett raid-set måste givetvis vara av samma storlek.

Det är bara att göra en "kreatktiv" partionering så kan du göra några raid-set som nyttjar samtliga diskar och utrymme... ett exemepl.

vi har fem diskar
sda -> 40GB
sdb -> 40GB
sdc -> 120GB
sdd -> 200GB
sde ->80GB

Nu skulle du kunna göra en 40GB partition som sda1, sb1, sdd1, sde1 och göra en RAID5
Då har du så här mycket kvar på diskarna
sda -> 0GB
sdb -> 0GB
sdc -> 120GB
sdd -> 160GB
sde -> 40GB

Då gör du tex en raid 1 på sdd2 och sde2 på 40GB, då har du så här mycket kvar
sda -> 0GB
sdb -> 0GB
sdc -> 120GB
sdd -> 120GB
sde -> 0GB

Och slutligen en RAID1 på sdc2 och sdd3 på 120GB

Bra va? :)
EuphoniC

Inlägg av EuphoniC »

Verkligen fiffigt :)

Jag sitter här med tre nya och lika stora diskar som jag tänkte köra RAID5 på.

Jag måste ändå installera om Ubuntu så jag står i valet om jag ska ta en (gammal) disk till systemet eller om jag ska låta både systemet och data ligga på RAID5:an över de nya tre diskarna.

Finns det några för och nackdelar?

Ett alternativ är att använda två gamla diskar på 500GB och 750GB och sedan spegla 500+500 och låta de överblivna 250GB bero.

Vad tror ni?

Sedan undrar jag lite också över vad som händer när en disk pajar, hur man går till väga för att få igång systemet och byta ut den felande disken.

Jag har även en fjärde lika stor disk som jag idag använder till annat men den tänkte jag också lägga in i RAID5:an. Hur är det med den data som finns på den disken, försvinner den när man lägger in den i RAIDen eller ligger den kvar, sammanslagen?

Till sist, eftersom jag är mer eller mindre novis ::) och bara kört ext3 eftersom, ja, det bara blev så, vilket filsystem bör jag välja när jag installerar min Ubuntu Server till systemdisk och till datadisk?

Jag har lyckats med konststycket att råka ut för 4 diskkrasher på 1 1/2 vecka men haft turen att inte förlora något speciellt så jag känner mig lite paranoid just nu och vill vara säker att jag gör bra val redan från början :-[

Edit: Om ni vet några dummies HOWTOs på RAID5, skapa, lägga till, ta bort och ersätta trasiga diskar så tar jag gärna emot länkar O0

Edit2: Är det dumt att köra servern på en USB-sticka?

/Jonas
Skriv svar

Återgå till "Lagring"