Hej jag har funderat över ifall en laptop kan ta skada utav att man har strömsladden inkopplad konstant ?
det är nämligen så att en bekant till mig har lämnat in sin dator till service.. Hon trodde då att det kunde
bero på att hon har haft i sladden hela tiden.. jag upplever själv på min dator att det blir mycket varmt då när
jag har i sladden.. Något som jag har avhjälpt lite genom att plocka ur batteriet till datorn.. Men räcker det ?
och kan datorn ta skada utav att sladden sitter i hela tiden ?
Nätsladden inkopplad konstant till laptop
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Re: Nätsladden inkopplad konstant till laptop
Man har ju läst om laptop-batteriet som exploderat vid laddning.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Nätsladden inkopplad konstant till laptop
Det är inte p.g.a laddningen, Det är snarare så att den första generationens Li-ion batterier inte hade ett inbyggt kortslutningsskydd. Det finns det numera i (nästan) alla batterier. Undantaget är små celler som har för hög inre resistans för att en kortslutning ska generera tillräckligt med värme för en explosion.
Troligtvis har de explosionerna berott på att folk behandlat batterierna som om de vore NiMH och laddat ur den fullt lite då och då så att det bildats avlagringar inne i batteriet som tillslut har gjort att batteriet kortslutit sig självt. Min gissning i alla fall.
Vad beträffar om datorn kan ta skada av att sladden sitter i för jämnan så är svaret nej. DÄREMOT tappar batteriet kapacitet fortare ju varmare det förvaras. Alltså kan det vara bra att ta ur batteriet för att det ska klara sig längre.
Troligtvis har de explosionerna berott på att folk behandlat batterierna som om de vore NiMH och laddat ur den fullt lite då och då så att det bildats avlagringar inne i batteriet som tillslut har gjort att batteriet kortslutit sig självt. Min gissning i alla fall.

Vad beträffar om datorn kan ta skada av att sladden sitter i för jämnan så är svaret nej. DÄREMOT tappar batteriet kapacitet fortare ju varmare det förvaras. Alltså kan det vara bra att ta ur batteriet för att det ska klara sig längre.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....