Grymt instabilt 9.04 (LÖST)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gunnar-eee
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Grymt instabilt 9.04 (LÖST)

Inlägg av gunnar-eee »

Tänkvärt för någon annan kanske; jag uppdaterade nyligen min gamla HP Pavilion zt3000 (3110EA) med 1GB (till totalt 2GB) genom att helt enkelt köpa ett st billigast möjliga Corsair ValueSelect 1GB och trycka in det.
Allt har sett bra ut till att börja med. Men härom veckan började systemet "deteriorera".
Firefox kraschade ofta och efter varje omstart verkade systemet börja gå sämre och sämre.
Ibland kom inte desktopen upp, ibland inte nätverket, osv...
När jag testade hårddisken hittades defekta sektorer.
Så jag tänkte driven är kass, iväg och köpte största möjliga 2.5" IDE när jag ändå var iväg (320GB).
Hem och testade installera Windows 7 ::) till att börja med. men se här, installationen klagade på minnesfel och vägrade installera.
Då kom jag på den briljanta idén att ta bort det senast inköpta RAMet - tillbaka till good old 1GB.
Nu fungerade det perfekt. Så troligen är inte gamla hårddisken paj, det är nya RAM-minnet som förvanskar data.
Jag hittade t ex ett CTRL-Z-tecken mitt inne i en operativsystemfil som används av dpkg och gjorde att den inte fungerade.

Sammanfattat: Check your RAM before buying a new hard drive. Nu skadar det visserligen inte med lite mer disk.

Kan hända att det inte är bra att blanda ett fem år gammalt 1GB med ett nytt som har andra tekniska data.
Jag skall prova att växla så att jag tar ut det gamla original 1GB och byter ut det mot det nya.
Går det rätt då så är det förmodligen konflikt mellan de två RAM-typerna snarare än något fel på det nya RAMet.
I så fall borde det bara vara att köpa ytterligare ett 1GB Corsair ValueSelect för att få 2x1GB som spelar bra ihop.

Låter det resonemanget ok ?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grymt instabilt 9.04 (LÖST)

Inlägg av Rune.K »

gunnar-eee skrev: Kan hända att det inte är bra att blanda ett fem år gammalt 1GB med ett nytt som har andra tekniska data.
Jag skall prova att växla så att jag tar ut det gamla original 1GB och byter ut det mot det nya.
Går det rätt då så är det förmodligen konflikt mellan de två RAM-typerna snarare än något fel på det nya RAMet.
I så fall borde det bara vara att köpa ytterligare ett 1GB Corsair ValueSelect för att få 2x1GB som spelar bra ihop.

Låter det resonemanget ok ?
Ditt resonemang är helt ok.

Tråkigt att du fick uppleva problemet med att blanda gamla RAM med nya RAM den hårda vägen...

Mitt generaltips är om man vill utöka RAM så är det betydligt bättre att ta bort det gamla minnet och köpa t.ex 2 nya istället.
Fördelen med enbart nya RAM är att datorn blir märkbart snabbare.
Blandar du ett gammalt RAM med ett nytt RAM så används den låga hastigheten på det gamla minnet.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"