FF 3.5 -> Shiretoko..?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
FF 3.5 -> Shiretoko..?
Hmm,
Har slängt ur FF 3.0 till förmån för FF 3.5 men hur är det nu..?
Är 3.1 nya 3.5 och 3.5 nya 3.6 eller hur menar dom? Vilken är den vettiga att köra? Varför får jag inte FF som FireFox utan som Shiretoko? (och jag vet att det är kodnamnet, så det behöver ni inte förklara, hehe) ...och den är bara på engelska - vilket inte är en issue mer än att jag gärna vill ha enhetlig språkprofil...
Har slängt ur FF 3.0 till förmån för FF 3.5 men hur är det nu..?
Är 3.1 nya 3.5 och 3.5 nya 3.6 eller hur menar dom? Vilken är den vettiga att köra? Varför får jag inte FF som FireFox utan som Shiretoko? (och jag vet att det är kodnamnet, så det behöver ni inte förklara, hehe) ...och den är bara på engelska - vilket inte är en issue mer än att jag gärna vill ha enhetlig språkprofil...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: FF 3.5 -> Shiretoko..?
Shiretoko is the code name of Firefox 3.5 and is used on the 1.9.1mozilla branch nightlies and third-party/unofficial 3.5 release builds.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om du vill ha Firefox 3.5 på svenska kan du ladda ner Firefox 3.5.2 från Firefox hemsida: http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/.
Ladda hem rätt version förslagsvis till skrivbordet.
Packa upp. Du får en mapp som heter firefox. Den lägger du förslagsvis i din hemmapp.
När du startar Firefox 3.5 öppnar du mappen firefox och dubbelklickar på filen firefox. Firefox ska starta precis som vanligt i version 3.5.2 och på svenska.
Det är litet omständligt att öppna mappen varje gång man startar Firefox. Därför kan man lägga en programstartare för firefoxfilen till exempel på en panel eller lägga in den i en meny.
Att göra så här fungerar lika bra som att dra hem shiretoko och man får Firefox på svenska. Det enda problem jag stött på är att på 64-bitars system har jag inte lyckats få igång Flash och andra plugins. Det lyckas i shiretoko.
Ladda hem rätt version förslagsvis till skrivbordet.
Packa upp. Du får en mapp som heter firefox. Den lägger du förslagsvis i din hemmapp.
När du startar Firefox 3.5 öppnar du mappen firefox och dubbelklickar på filen firefox. Firefox ska starta precis som vanligt i version 3.5.2 och på svenska.
Det är litet omständligt att öppna mappen varje gång man startar Firefox. Därför kan man lägga en programstartare för firefoxfilen till exempel på en panel eller lägga in den i en meny.
Att göra så här fungerar lika bra som att dra hem shiretoko och man får Firefox på svenska. Det enda problem jag stött på är att på 64-bitars system har jag inte lyckats få igång Flash och andra plugins. Det lyckas i shiretoko.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jo, jag vet detta... Frågan är hur man - förutom Pavels förslag - får ner FF 3.5.x som FF 3.5.x snarare än som 'Shiretoko' då... Vafan, den är ju släppt, så varför skall jag behöva dras med projektstämpel på skiten..? Dessutom så går den inte att skapa en startare i CairoDock med 'Shiretoko' utan den skapar en extra programikon när jag drar igång den...dmz skrev:Shiretoko is the code name of Firefox 3.5 and is used on the 1.9.1mozilla branch nightlies and third-party/unofficial 3.5 release builds.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När jag uppgraderade till karmic så fick jag en ny programstartare där 3.5 heter Firefox. Dock finns Shiretoko kvar. Skillnaden är att programstartaren heter firefox medan den heter firefox-3.5 för shiretoko. Förmodligen finns hela skillnaden i just dessa startskript för i övrigt är allt precis samma.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

För att det är just en third-party-build, dvs inte officiell.farmfield skrev:Jo, jag vet detta... Frågan är hur man - förutom Pavels förslag - får ner FF 3.5.x som FF 3.5.x snarare än som 'Shiretoko' då... Vafan, den är ju släppt, så varför skall jag behöva dras med projektstämpel på skiten..? Dessutom så går den inte att skapa en startare i CairoDock med 'Shiretoko' utan den skapar en extra programikon när jag drar igång den...dmz skrev:Shiretoko is the code name of Firefox 3.5 and is used on the 1.9.1mozilla branch nightlies and third-party/unofficial 3.5 release builds.
@dmzdmz skrev:För att det är just en third-party-build, dvs inte officiell.farmfield skrev:Jo, jag vet detta... Frågan är hur man - förutom Pavels förslag - får ner FF 3.5.x som FF 3.5.x snarare än som 'Shiretoko' då... Vafan, den är ju släppt, så varför skall jag behöva dras med projektstämpel på skiten..? Dessutom så går den inte att skapa en startare i CairoDock med 'Shiretoko' utan den skapar en extra programikon när jag drar igång den...dmz skrev:Shiretoko is the code name of Firefox 3.5 and is used on the 1.9.1mozilla branch nightlies and third-party/unofficial 3.5 release builds.
Var vänlig och förklara vad/vilken som är en " third-party-build, dvs inte officiell."
Vad det gäller Shiretoko så är det en väldigt officell "build"...
Sedan är det upp till var en och att döpa om Shiretoko till t.ex dmz-webbbladdrare

Mozilla tillåter inte att namnet Firefox används för paket byggda till t.ex linuxdistributioner då paketet ifråga skiljer sig från upstream, i.e egna patchar.
Nej, du har troligen ingen binär som heter "shiretoko". Försök med `which firefox` istället.farmfield skrev:Dessutom så går den inte att skapa en startare i CairoDock med 'Shiretoko' utan den skapar en extra programikon när jag drar igång den...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kommandot ärr antingen firefox eller firefox-3.5. Det är möjligt att kommandot firefox startar en tidigare version istället för 3.5dmz skrev:Nej, du har troligen ingen binär som heter "shiretoko". Försök med `which firefox` istället.farmfield skrev:Dessutom så går den inte att skapa en startare i CairoDock med 'Shiretoko' utan den skapar en extra programikon när jag drar igång den...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Det beror nog mest på att namnet Firefox är varumärkesskyddat och på så sätt är det proprietärt...dmz skrev:Mozilla tillåter inte att namnet Firefox används för paket byggda till t.ex linuxdistributioner då paketet ifråga skiljer sig från upstream, i.e egna patchar.
T.ex Debian som är en betydligt mindre kommersiell dist än Ubuntu använder namnet Iceweasal istället för Firefox.
T.ex i Arch heter webbläsaren sedan ett tag just Shiretoko aka Firefox 3.5
Kärt barn har många namn!
Jag förstår inte riktigt problemet med att en webbläsare heter Firefox , Iceweasal eller Shiretoko så länge den har exakt samma funktion och säkerhet med mera...
Men det är inte samma produkt, hade det varit det hade det varit fritt att använda namnet firefox;Rune.K skrev: Jag förstår inte riktigt problemet med att en webbläsare heter Firefox , Iceweasal eller Shiretoko så länge den har exakt samma funktion och säkerhet med mera...
http://www.mozilla.org/foundation/trade ... olicy.html
Det är självklart att det inte är samma produkt...dmz skrev:Men det är inte samma produkt, hade det varit det hade det varit fritt att använda namnet firefox;Rune.K skrev: Jag förstår inte riktigt problemet med att en webbläsare heter Firefox , Iceweasal eller Shiretoko så länge den har exakt samma funktion och säkerhet med mera...
Det som skiljer är naturligtvis namnet och logon, men tittar du under skalet så är det exakt samma "produkt"... om det är samma version naturligtvis.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Man sätter en parameter vid build om den ska byggas som en final release eller inte. Sätter man den som sådan byggs FF 3.5 som FireFox annars inte.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Nej, läs igen.Rune.K skrev:Det är självklart att det inte är samma produkt...dmz skrev:Men det är inte samma produkt, hade det varit det hade det varit fritt att använda namnet firefox;Rune.K skrev: Jag förstår inte riktigt problemet med att en webbläsare heter Firefox , Iceweasal eller Shiretoko så länge den har exakt samma funktion och säkerhet med mera...
Det som skiljer är naturligtvis namnet och logon, men tittar du under skalet så är det exakt samma "produkt"... om det är samma version naturligtvis.
Vad är skillnaden mellan Shiretoko och FF förutom namnet och logon, förutsatt att det gäller exakt samma version?dmz skrev:Nej, läs igen.Rune.K skrev:Det är självklart att det inte är samma produkt...dmz skrev:Men det är inte samma produkt, hade det varit det hade det varit fritt att använda namnet firefox;Rune.K skrev: Jag förstår inte riktigt problemet med att en webbläsare heter Firefox , Iceweasal eller Shiretoko så länge den har exakt samma funktion och säkerhet med mera...
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
De kan vara precis samma sak. Egentligen får man inte sprida binaries som inte är officiella builds som har namnet och loggan Firefox om man inte ingår i deras partnerskap och är godkänd. Störtsta skillnaden ligger annars i om man patchat den officiella källkoden eller inte. Det är emot licensen att patcha orginalkällkod och sedan sprida binärer under namnet Firefox utan godkännande. Gör man det får man använda annat varumärke. Tanken från Mozillas sida är att det inte ska dyka upp en massa patchade webläsare som funkar dåligt och som påverkar deras varumärke. Så är tydligen deras egen förklaring. Partners ska väl ha någon sorts egen kvalitetsstämpel när de godkänns med sina patchar att det är bra nog ändringar och binärer som kommer ut det hela.Rune.K skrev:Vad är skillnaden mellan Shiretoko och FF förutom namnet och logon, förutsatt att det gäller exakt samma version?
När man bygger firefox är det inte svårare än att lägga till parametern --enable-official-branding så byggs namnet Firefox in överallt och eldrävens logga. Har man inte med parametern så byggs instället Shiretoko in på motsvarande ställen och den blåa globen hamnar istället som logga.
Ett problem med Shiretoko har jag märkt kan bli att även user agent sätts som Shiretoko vilket kan ställa till det på en del sajter. Inte minst om man använder Hotmail har det varit problem för en del då Hotmail inte skickar rätt anpassad version av sajten till ens webbläsare (inte helt otippat kanske?!?!) så att vissa funktioner funkar fel. Det kanske är fixat nu men har man Firefox som user agent så funkar det som det ska. Man kan så klart ändra user agent själv genom att fibbla i about:config eller köra med någon add-on som t ex user agent switcher men det är ju inte helt enkelt att fatta för någon som inte har datorvana eller kanske även för en del som har det. Webbupplevelsen kan ju således bli sämre att köra med Ubuntus Shiretoko-build än en officiell build från Mozilla eller en build som "anpassats" för eget bruk eller så som en official-branding build.
-------------------------------------------------------------