Nästa version 9.10 + ext4

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Nästa version 9.10 + ext4

Inlägg av matza55 »

Är det snart dags för uppdatering till 9.10?

Har även hört att filsystemet ext4 ska vara snabbt (samt stabilt). Vad måste man göra vid ominstallation? Jag har /home på en egen partition.
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Nästa version 9.10 + ext4

Inlägg av cthulhu »

Karmic släpps runt den 24 Oktober vill jag minnas, jag kan dock ha fel.
andol

Inlägg av andol »

För egen del så skulle jag satsa min pengar på den 29:e oktober :)

https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

matza55 skrev:Har även hört att filsystemet ext4 ska vara snabbt (samt stabilt). Vad måste man göra vid ominstallation? Jag har /home på en egen partition.
Det har utlovats ett defragmeteringsvertyg e4defrag men det har inte kommit än pga att det inte är tillräckligt tillförlitligt än. Det behövs för att konvertera din /home från ext3 till ext4. En ominstallation av endast systemet ger ingen större effekt. Så om du är ute efter snabbhet så bör du nog vänta till e4defrag är tillgänglig, alternativt backa upp /home och formatera om den också till ext4.
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Hmmm... det tål att fundera på. Men allt funkar bra, så det är ju ingen panik. Att ha en egen /home är det bästa jag gjort. Ska man även fixa en egen /start (vad det nu hette)?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

matza55 skrev:Hmmm... det tål att fundera på. Men allt funkar bra, så det är ju ingen panik. Att ha en egen /home är det bästa jag gjort. Ska man även fixa en egen /start (vad det nu hette)?
Jo, nog tål det att tänka på ;)
Snabbheten med ext4 är lite överdriven. Själv har jag kört KK sen start (alpha1) så jag kanske har blivit lite "fartblind". Det jag framför allt gillar är att fsck efter ca 30 monteringar går blixtsnabbt jämfört med ext3, dvs man märker det knappt ens för större partitioner.

Jag antar att du menar /boot som egen partition. I början klarade inte grub legacy ext4 så man var tvungen att ha en separat /boot-partition med ext3 men det är historia nu. Dessutom är grub2 numer standard för nyinstallationer, nåt jag inte gillar då den fortfarande saknar en del funktionalitet, t.ex att enkelt installera om MBR. Dessutom saknar den möjligheten att installera bootloadern i bootsektorn i systempartitionen så att man kan använda "chainloader" för att boota upp. Så jag blir kvar ett tag till med grub legacy.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Bowmore: jag kan inte hitta informationen att man behöver defrag för att konvertera till ext4. Var finns denna information? Jag har läst ett antal artiklar om hur man konverterar ext3 till ext4 men ingen nämner att man måste defragmentera.

Vad jag förstår så fragmenteras ext3 inte speciellt mycket.

Ext4 är i viss mån kompatibelt (se http://en.wikipedia.org/wiki/Ext4#Backw ... patibility) med ext3 så man kan ändra från ext3 till ext4 i sin fstab och få vissa fördelar av ext4 direkt utan att göra någon egentlig konvertering. Notera dock att om man inför extents på sin partition kan man inte gå tillbaka till ext3 om man skulle vilja.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

gusse02 skrev:Bowmore: jag kan inte hitta informationen att man behöver defrag för att konvertera till ext4. Var finns denna information? Jag har läst ett antal artiklar om hur man konverterar ext3 till ext4 men ingen nämner att man måste defragmentera.
Det bara nya skrivningar för en ext4-monterad ext3 med ext4 extents som ger en äkta ext4 inode struktur med dess features, resten har fortfarande en ext3 inode-struktur. För att få en komplett ext4 inode-struktur för partitionen krävs en defragmentering när man konverterar från ext3 till ext4.

Ska se om jag kan hitta nån info om det.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

OK, nu förstår jag. Och jag ser nu att du säger att man även kan kopiera filerna till en ny partition. Jag fattar.
Men att det ännu inte finns defrag hindrar ju inte att man redan nu går över till ext4 och får snabbheten med de filer man skapar/kopierar efter övergången. Beroende på hur fort man omsätter filer så migrerar man sitt system undan för undan. Om jag fattat rätt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

gusse02 skrev:OK, nu förstår jag. Och jag ser nu att du säger att man även kan kopiera filerna till en ny partition. Jag fattar.
Men att det ännu inte finns defrag hindrar ju inte att man redan nu går över till ext4 och får snabbheten med de filer man skapar/kopierar efter övergången. Beroende på hur fort man omsätter filer så migrerar man sitt system undan för undan. Om jag fattat rätt.
Japp, helt riktigt, endast de filer som uppdateras får tillgång till ext4-extents. Defrag skriver om alla filer så när den släpps bör man göra en defrag på den konverterade partitionen ifråga. Vissa diskussioner har förts om att införa e4defrag även i Jaunty, se ext4 defrag / defragment tool in Jaunty - include, men det kommer nog aldrig att ske. Önskemålet beror där framför allt just detta med att få en "äkta" ext4 och har alltså inte med ett behov av defragmentering i sig.
svartis

Inlägg av svartis »

Jag hänger inte riktigt med i detta.

Gäller detta defrag även om man formaterar ext4 på en helt ny partion och installerar ubuntu rent?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

svartis skrev:Gäller detta defrag även om man formaterar ext4 på en helt ny partion och installerar ubuntu rent?
Nej, bara i fallet då man konverterar ext3 till ext4.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"