[LÖST] Dual Boot, GRUB startar inte

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rackafella
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

[LÖST] Dual Boot, GRUB startar inte

Inlägg av Rackafella »

Hejsan, för några månader sedan installerade jag Ubuntu 8.10 på en bärbar jag lånade. Smärtfri installation (dual med vista)och ett riktigt bra operativ tyckte jag :)

Nu är min stationära tillbaka och jag lämnat tillbaka den bärbara, så jag tänkte att jag skulle slänga in ubuntu 9.04 på denna.
Har en del arbete jag gör i xp så det måste stanna kvar men dual boot ska ju inte vara några problem... trodde jag.

Installationen verkar gå fint.
XP är redan installerad på en partition på 30gb
Jag ger "\" 20gb (primär)
"\Home" 250gb (logisk)
och "swap" 2gig

när installationen är klar plockar jag ur CDn och startar om datorn precis som man ska.

Och XP startar utan att GRUB kommer upp, om jag kör "F8" under win-uppstart går det inte heller välja någon ubuntu där.
Hur kan detta lösas? Jag har installerat om nu ca sex gånger med lite olika partitionsvarianter och försökt välja olika saker på "avancerat" där det verkar finnas alternativ för uppstartshanterare.

mvh /R
Senast redigerad av 1 Rackafella, redigerad totalt 5 gånger.
Chillin' Ape
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dual Boot, GRUB startar inte

Inlägg av Rune.K »

Hej och välkommen!

Det första jag kommer att tänka på är att ditt BIOS skyddar skrivning till MBR, det kan heta typ "Virus Warning".
Ta en en koll i ditt BIOS...
Eller kan det vara att du har mer än en hårddisk?
mvh Rune.K
Rackafella

Inlägg av Rackafella »

ska ta en titt på bios men tror inte jag har nån sån spärr satt.

Jo, jag har en till hårddisk som är en partition i NTFS, i princip helt tom just nu. På vilket sätt kan den påverka?
Chillin' Ape
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Här är lite information om hur man kan Reparera GRUB som tydligen inte fungerar för dej. Du kan inte komma åt GRUB med F8 (som är ett Win komando). Jag brukar använda Ext2/Ext3 drivern för att komma åt linux boot/grub/menu.lst om jag har xp installerat på samma dator. Jag antar att den inte hittar denna partition av någon anledning.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Misstänker att Grub hamnat på fel hårddisk... efersom du har två st.
Ett relativt enkelt sätt kan vara att ladda ner och bränna en CD från > http://www.supergrubdisk.org/
Starta datorn med CD-en, sedan ska det förhoppningsvis vara ganska lätt att välja var Grub ska installeras.
Det är ett tag sedan jag själv använde supergrubdisk...
Rackafella

Inlägg av Rackafella »

Tack för tipset om hårddiskarna :)
Det visade sig att GRUB var installerat på rätt disk men att den andra disken (tomma med NTFS) var vald som första val i bootningen.
Chillin' Ape
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"